31 augusti 2021
Trådstartare
Hejsan!
Information:
Märke: Volvo
Modell: V70 T5
Motor: B5244T5 R5 2.4L
Växellåda: M66
Årsmodell: 2007
Miltal: 26.000 mil
Jag har som jag upplever är ett "missljud" vid växling. Vid växling, spelar ingen direkt roll vilken växel det är, så hörs det ett knackande eller klonkande ljud som låter som det kommer från växellådans inre. Precis som att den huggar tag i kugghjulen innan den börjar rulla framåt vid gaspådraget efter en växling. Det låter metalliskt men jag kan ha fel. Ljudet minskar om man verkligen gör allt för att växla så fint som möjligt, men det är väldigt lätt hänt att det hörs. När man väl har utfört växlingen så går allt relativt fint, även om man gasar/bromas upp och ned så hörs inte direkt klonkande, kommer huvudsakligen vid just växling. Ljudet låter samtidigt dovt, inte skarpt och högt, inget en passagerare direkt hade tänkt på. Detta har varit sedan jag köpte den, flera månader tillbaka. En del av knackandet försvann efter jag bytte drivaxlarna.
Jag har sedan tidigare bytt en hel del på bilen efter jag blivit ny ägare till den och man blir nästan helt dum efter allt lyssnande man gör för att ta reda på fel, tillslut tror man att man hör något som kanske inte är där. Detta ljud hörs såklart, men frågan är ifall det är ett fel eller om det är ett spelrum någonstans som ska vara där.
Har letat runt en del på diverse forum men lyckas inte hitta något som beskriver just detta läge. Jag läste om bland annat drivaxler, motorfäste, att det ska låta så m.m. men skulle gärna vilja ha en uppdaterad bild av hur det faktiskt här.
Det som jag nyligen bytt i det området är:
Fullständiga fjäderben fram & bak (Bilstein/Febi Bilstein/Monroe), krängningshämmarstag fram och bak (Febi Bilstein), länkarmar vänster & höger (Lemförder), drivaxlar vänster & höger (SKF) med packning (OEM), flerspårsrem med spännare (SKF), växellådsolja(Volvo Egna), motorolja + filter(Castrol + Bosch), Spindelled vänster & höger (Lemförder), ABS-sensor vänster & höger (Febi Bilstein).
Det närmaste jag kommer till felsökning i nuläget är motorfästena, osäker dock ifall det kan vara en orsak, tänker om någon vet vad detta kan vara eller ifall det finns något känt fel för detta just på T5 då de har en lite starkare motor och kanske då slits på något specifikt vanligt ställe p.g.a. hårdkörning.
Mvh,
Tobbe
Senast redigerat av Skillerns (31 augusti 2021)