3041
Sök

SAAB 9-5 Sportcombi 2,3t Vector

.

6 225 Visningar
Uppdaterades senast 29 januari 2022
9 Inlägg
7 oktober 2021
Trådstartare
#1
Gokväll!

Har länge kollat på allas andra byggen så tänkte fan, jag gör en egen om min första bil samt lite vad som händer med den. Den är orignellt en SAAB 9-5 2,3t Vector med 185hk orginal, däremot så av en här på forumet så uppgraderades turbo, spridare, programvara och avgassystem. Vill ge Tobbzter otrolig cred för bygget och den är otroligt rolig att köra. Även roligt att på motorvägen så tror folk att man är polis men när man ställer sig på gaspedalen så flyger man förbi de wink

Setup på bilen fr Tobbzter ;

Motor ;
*2.3t Biopower
*Manuell
*Mässingsbussningar i växellänkaget
*Powerflex moment bussningar
*15t turbo
*Feritta 3" DP
*Simons sportsystem
*Bosch EV 14 ,660cc spridare
*Anpassad Programvara från Mackanized

Chassi ;
* SAAB sportchassi
*10mm sänkningsfjädrar

Bromsar & Fälg ;
*EBC 308mm Borrade skivor fram
*EBC Redstuff belägg fram
*Saab 93 Aero fälgar 17" med svensson däck

Interiör ;
* Responspaket :
• Regnsensor för vindrutetorkare & Parkeringssensor bak

* Pilotpaket:
• Elmanövrerade framstolar, förarstol/backspeglar med minne
• Kopplad blåtand via SAABBluetooth, ersatte CD-Växlare.
*
* Horisontpaket:

Utvändigt ;
• Bi-xenonstrålkastare
• Backspeglar (utvändiga) med elmanövrerad infällning
• Backspeglar (invändig & utvändiga), automatiskt avbländande
*Hirsch Vinge
*Led regbelysning
*Led P-ljus
*Tonade baklytor
*Dippat allt chrom i fronten gun metal
*Gula Dimljus

Framtida planer ;
*Fixa Chromedelete (mycket har släppt)
*Shortshift?
*Renovera Aero-fälgarna
*Montera extraljus lite diskret
*Plateholder delete
*Motorrengöring
*19T turbo
*DO88 Intercooler
Senast redigerat av antonlindros (10 oktober 2021)


3 173 Inlägg
7 oktober 2021
#2
Ha ha där ser man . e det här min kära Saab har hamna smile


9 Inlägg
10 oktober 2021
Trådstartare
#3
Gokväll!

Då de svarta fälgarna råkade ut för en liten olycka där de av misstag hamnade på trottoaren så införskaffade jag mig två nya sätt av fälgar. Tror båda är aero men är fanimej osäker.... Kändes även rätt att skaffa 17" då det är en SAAB, tycker det blir lite mycket när det kommer upp till 18-19". De "three-spoked" fälgarna var de som jag införskaffade först så de fick åka på. Har en god vän som är mekaniker så fick tag på lite begagnade 17" som fungerar perfekt. Lite olika märken men vad fan gör det wink

Däremot efter ett par tvättar så tycker jag att fälgarna inte direkt blir rena, ingrodd smuts som inte lossnar. Drog lite sandpapper på och insåg att de släppte men lämnade efter sig en ruff yta. Dagen efter införskaffades de andra fälgarna som även sitter på bilen nu. Efter att ha krängt av däcken och börjat slipa så var kantskrapet svårt att dölja. Men med hjälp av alu spackel så kunde allt döljas relativt bra. Ett par lager biltemas bättringsfärg och klarlack så är de klara. Riktigt nöjd wink)))

La även till en bild på "sommar-fälgarna" fr förra ägaren. Har planer att renovera de också.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-8b15140743e033e602d0f8626b83494c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-b724eec246e7c6be7c7ae7ef1cc0875b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-43a668cb5323240d9647133b0afac8e1.jpg


9 Inlägg
12 oktober 2021
Trådstartare
#4
Kollar baktill på bilen varje gång jag låser den och jag tycker att något saknas. Har ett otroligt fint system med en blandning av Ferritta och Simons system men har bara ett utblås. Photoshoppade in ett till utblås och tycker det ser förjävla fint ut. Det blir nog nästa grej som åker på bilen smile

Före 
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-731c570871aa7897ec379d22e49bc2ed.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-ed9318d63bfb1710480a49cfd2217e66.jpg
Senast redigerat av antonlindros (12 oktober 2021)


9 Inlägg
24 oktober 2021
Trådstartare
#5
Mycket har hänt sedan senast, både positivt och negativt.  Börjar med det negativa.

Neg ;

Bilen gick ej igenom besiktning, fick 2st 2or men bes-kvinnan meddelade att om jag ej fixar x saker så kommer jag få avslag på efterkontroll. Följande var "fel" med bilen.
-Strålkastare fram Hö & Vä felriktade/bländande
-Lambdavärde för högt på tomgång.
-Låg bromsvätskenivå
-Drivaxeldamask Hö Fram sliten
-Spegelglas Hö & Vä solblekta

Stålkastarna visste jag att jag skulle få avlsag på. Kollade kvällen innan lite under bilen och märkte att xenon-givaren har rostat bort från de undre fästet. Se bild. Ny givare än införskaffad och förhoppningsvis blir det en enkel och bra installation.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-b284d0e0b572eee3065c3a7e98914f38.jpg

Lamdavärde för högt. Väldigt kluven över denna 2a. Har tankat 95 de senaste tankarna men drog i en 10-11 liter E85 innan bess men vettefan om  det var tillräckligt. På bess pratade de om att luftfiltret kan vara skitigt eller att katten börjar bli ledsen, värt att nämna är att det är en race-katt så den renar inte lika mycket. Blir nog ännu mer E85 vid efterkontroll.

Låg  Bromsvätskenivå ; Låg liiite över MIN men ja, enkelt fix.

Drivaxeldamask ; Ny beställd, lite halvt jobbigt men vafan de löser sig.

Spegelglas Hö & Vä ; Beställda, kan ju inte vara svårt.

Pos ;

-Nya V-däck på, friktion M+S. 225/45-17https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-736254f938c5dde019607b051cfcd74f.jpg

-Olje & Oljefilter, SAAB Orginal 5W-30 med GM-Filtret. Bytte även kupéfilter i samma härva.


9 Inlägg
27 oktober 2021
Trådstartare
#6
Ja, framgång har man ju inte alltid. Har bytt nivågivare bak till xenon-lyktorna, den som bara ligger i bilderna ovan. Sitter ett nytt och fint länkage på nu. Däremot spökar fortfarande lampan och de känns som om lamporna är för uppåtriktade, får inte direkt en känsla när man kör att de inte lyser så mycket neråt som de ska göra. Mot alla odds att någon vet lösningen till detta problem så hojta gärna till.  Bifogar lite bilder på den nya givaren och en video på xenon-ljusen vid tändning i hopp om att det ska hjälpa.
Kan ju lika gärna vara givaren i sig och inte bara länkaget, eller givaren fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-f98fce4caa86d6be3f1a2ab8bf473e31.jpg
Senast redigerat av antonlindros (27 oktober 2021)


9 Inlägg
6 november 2021
Trådstartare
#8
Tjoho bilen gick igenom!

Skruvade lite på 3" DP och märkte att alla 3 bultar kunde man skruva en kvarts varv. Antagligen så har de läckt där. Xenon-lamporna lös fint och i rätt höjd den här gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-fddca89ec8d3b489aa905a976b7f3c13.jpg


Allt gott kommer också med något ont. Så fort man kom hem fr besiktningen och skulle fickparkera så kommer de underbara meddelandet "Parkhjälp ur funktion". Självklart gick de hur bra som helst att parkera men det är ju otroligt skönt att ha ett sådant hjälpmedel. Får bli att undersöka, göra rent sensorerna ifall vatten har kommit in eller liknande. Tar gärna emot tips ifall någon har något. Funderar på att beställa hem en sensor fr. Maptun för 600kr men man vill alltid försöka lösa de utan att betala. Felet har uppstått innan och då har de löst sig genom att endast ha ett föremål eller liknande vid sensorn så att den vaknar igång. Men inte denna gång! Får bli att undersöka och fortsätta med alla andra planer och fix senare.....


9 Inlägg
16 december 2021
Trådstartare
#9
Ojoj, mycket gott och ont har hänt.... Bilen har råkat smaka på en betongvägg, fått lite nya lampor och fått turboflutter.

Betongväggen ;
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-c32e7ac0d26e19ee373bc74b1734b16f.jpg

Kanske inte låter så skojigt att snacka om men någon gång så händer det. Det var ishalt och jag bromsade på en isfläck, slutade med att bak-bumpern fick smaka på lite svensk betong i ca 5 km/h, det var tillräckligt för att skapa en sådan skada så att en ny bak-bumper behövdes. Positiva med SAAB, det finns alltid reservdelar wink  Stort tack till Tim nere i Växjö som kunde hjälpa till och lösa snabbt och smärtfritt. Har även 4 nya P-varnare i rätt färg så de e bara att hoppas att de pajar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-31a1bab4569ecd23d35e487efe3f583c.jpg

Lampor ;
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-54e58ed66b64b0987559d2b089f46df4.jpg
Xenon-lamporna fram börjar gå in på de sista andetagen och börjar snart bli dags att byta. Dock så fick jag tag i en beggad LED-Ramp från en polare som skrotade sin BMW. Typiskt wink . Vill ju gå för ett litet "civilpolis" stuk så gömde rampen bakom front-bumpern. Fäste den med självborr i krockbalken. Väntas bara på att kopplas in, relät har fastnat hos posten....

Turboproblems ;
Har fått upp motorlampan, underbart.. P1110 läste den och står för bypassventil, köpte en helt ny ifrån MrTuning som är förstärkt och kan ställa hur "hårt" den dumpar. Släckte motorlampan men lampan kom tillbaka efter någon dag. Den klarade fina gaspådrag där turbon laddar bättre än aldrig förr men den vek sig när man miljökör ifrån ett rödljus i 2:an.. Beställt lite vakummslangar och ska testa och byta de befintliga silikonslangarna i hopp om att de ska lösa problemet. Annars blir det nog en tripp till bildoktorn.

Drivaxeldamask ;
Vid tvätt av bilen så märkte jag att de var väldigt grisigt så kollade efter lite och då var de damasken som hade gått i pension. Fick bli en ny! Däremot otroligt skitigt fortfarande. Får gå på med den starkaste avfettningen jag kan hitta..
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-73434a69bddcc3c4494efbe86a100a74.jpg


9 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
#10
Ojojoj, inte trodde jag att det skulle vara möjligt. Genom facebook så klickade jag fram mig till en annons där exakt samma pipa som jag hade var till salu. Kunde ju inte finnas en bättre tid att slå till så skrev till säljaren och köpte dagen efter. Jag tackar verkligen säljaren som jag väljer att inte namnge för chansen att köpa detta rör.

Kombinerade detta även med en service. Olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, tändstift och tändkasett.
Låt oss börja på bygget i sig. Det var väldigt klurigt att lista ut ur jag skulle dela upp de så att det ska bli en jämn fördelning mellan de två piporna. Det fick bli att göra ett urklipp ur röret precis innan baljan och svetsa på de andra röret. Istället för att skriva långa biblar så bifogar bilder ifrån bygget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-86e581af93ad20aa75c64efae7a91a5a.jpg[/url]
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=241190&image=2880164]https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-b244799cdc4f1425156fc18234d46aa7.jpg

Kvällen då jag hämtade hem röret, i två delar tack vare tigersåg....

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-f0c10c0482ab4e76a1ef58e239825f26.jpg

Första problemet ; Pipan är ju gjord för att vara på den vänstra sidan så det fick bli att kapa och svetsa fast det sista "röret" för att vinkeln ska bli rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-85b9efd4d5edf6c71b6bf34674f447bb.jpg


Bild precis innan första punktingen för att få plats röret, även bild på fördelningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-646872e4203551cd6bc9507f384b2efa.jpg

Bild på bygget medans bilen var uppe på lyften. Stort tack till verkstaden där detta gjordes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241190/241190-824f9cf4da6f9d80b158d2d5268f241f.jpg

Bild när det är klart och nytvättat. Tyvärr skruvades den vänstra till sig lite så den ligger ej helt på plats men är grymt nöjd över hela arbetet! Ger en sjuk fin helhetsbild!!!
Senast redigerat av antonlindros (29 januari 2022)



Sök