Eftersom detta är min första bil och jag bara haft den lite mer än ett år så har jag verkligen noll koll på hur jag ska agera så jag är jättetacksam för lite hjälp
Förutsättningar:
Seat från 2019 med några månader kvar på vagnskadegarantin och knappt 7000 mil. Bilen är servad enl. Seats rekommendationer. Halvförsäkrad (som inkl. allrisk) med plus-paket i Gjensidige.
Idag när jag skulle hem från jobbet upptäckte jag att något "hängde" under bilen på passagerarsidan. Kollade lite närmre och såg att "plastskivan" som jag gissar skyddar underredet har lossnat i framkant, precis bakom främre hjulhuset. Det såg även ut som att plastbiten som sitter där stänkskydden brukade sitta förr i tiden var trasig, vad jag kunde se så saknades åtminstone en bit av plasten som sitter utanpå framskärmen. Det ser ut som att den hängande "plastskivans" främre del har en gemensam fästpunkt med beskriven plastbit.
Har inte (så långt tillbaka jag kan komma ihåg) kört över/på något som bör kunnat orsaka aktuell skada så antingen är det något gammalt som blivit värre med tiden och typ skakat sönder ..... eller om det är kombination av nyss beskrivet OCH en ev. parkeringsskada i form av att bilen blivit påkörd (av något) så plastbiten vid hjulhuset har gått sönder och då samtidigt ev. plastskivans fäste. Den måste dock ha lossnat idag eller igår för annars hade jag sett det tidigare. Och bilen känns och beter sig precis som vanligt på rull så förhoppningsvis är det inga ytterligare skador.
Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren och villkoren för vagnskadegarantin men jag blir ta mig sjutton inte klok på vad detta skulle klassas som och vem jag ska ringa i morgon. Eller om det beroende på vad skadan klassas som och vilken självrisk det blir ..... kanske är billigare att bara fixa't utanför försäkring/garanti.
Så baserat på dom två styckena ovan, vad skulle ni klassa skadan som och vem är det egentligen jag bör ringa först i morrn bitti? Försäkringsbolaget, Seat eller en verkstad? Jag brukar normalt vara ganska bra på att tolka villkor, avtal etc. men detta är inte helt enkelt för någon som aldrig haft någon försäkringsskada överhuvudtaget oavsett objekt. Försäkringsbolagets och Seats förklaringar av dom olika momenten är ju dessutom väldigt svepande och generella.