Har hopplat relät + och - till batteriet, tagit styrström från helljus kabeln, kopplat in styrström jorden på batteriets - ..
Allt funkade först som det skulle, de gick att slå av och på, for ut och riktade å allt sånt, slog på å av för att kolla om de lös bra. Körde en bit med extraljusen på och skull blända av, det gick int slå av extraljusen på spaken, provade flera gånger utan att det gick, det var ständig ström,så fick dra säkringen. Undrar nu vad felet kan vara, kan dock infromera att helljuset på högra sidan inte fungerar när jag slå på.
Okej får beställa ett nytt och prova, eftersom det ny har brunnit förmodligen, är det pga av felkoppling eller att de är för dåligt bara?.. Tack för svaren, är okunnig när de gäller el
Har aldrig råkat ut för att ett relä "brunnit". Vare sig "gamla hederliga" Bosch eller Hella eller mikrorelän av alla möjliga fabrikat - inte ens italienska FIAM. Måste vara otur.
Har aldrig råkat ut för att ett relä "brunnit". Vare sig "gamla hederliga" Bosch eller Hella eller mikrorelän av alla möjliga fabrikat - inte ens italienska FIAM. Måste vara otur.
Inget som är konstigt om man överbelastar reläet. Sen kan man ju råka ut för måndagsexemplar också.
Har aldrig råkat ut för att ett relä "brunnit". Vare sig "gamla hederliga" Bosch eller Hella eller mikrorelän av alla möjliga fabrikat - inte ens italienska FIAM. Måste vara otur.
Inget som är konstigt om man överbelastar reläet. Sen kan man ju råka ut för måndagsexemplar också.
Själv har jag råkat ut för några relän som släppt in fukt som orsakat att de inte släpper. Märkte det lätt när de hade genomskinlig plast och man såg hur brunt det var av rost invändigt. Troligtvis så klarade de inte av samma belastning längre när kontaktytorna började rosta så det slutligen brände fast.
Själv har jag råkat ut för några relän som släppt in fukt som orsakat att de inte släpper. Märkte det lätt när de hade genomskinlig plast och man såg hur brunt det var av rost invändigt. Troligtvis så klarade de inte av samma belastning längre när kontaktytorna började rosta så det slutligen brände fast.
Har samma erfarenhet av flera olika reläer, allt från biltema till dyra bosch/andra "bra" märken. Hur och vart man sätter reläna har rätt stor betydelse också. Hänger dom mer eller mindre fritt så blir dom inte speciellt långlivade, likaså om dom sitter på ett väldigt utsatt ställe(t ex stötfångare, hjulhus, skärm osv). Det är ju också viktigt att kabelskorna/kontakten till reläet är fukttåligt, annars sprider sig ju rosten från kontakten och in i reläet oavsett hur tätt reläet är.
Själv har jag råkat ut för några relän som släppt in fukt som orsakat att de inte släpper. Märkte det lätt när de hade genomskinlig plast och man såg hur brunt det var av rost invändigt. Troligtvis så klarade de inte av samma belastning längre när kontaktytorna började rosta så det slutligen brände fast.
Har samma erfarenhet av flera olika reläer, allt från biltema till dyra bosch/andra "bra" märken. Hur och vart man sätter reläna har rätt stor betydelse också. Hänger dom mer eller mindre fritt så blir dom inte speciellt långlivade, likaså om dom sitter på ett väldigt utsatt ställe(t ex stötfångare, hjulhus, skärm osv). Det är ju också viktigt att kabelskorna/kontakten till reläet är fukttåligt, annars sprider sig ju rosten från kontakten och in i reläet oavsett hur tätt reläet är.
I detta fall så var det produktionsfel på reläena. Ett av dem gav upp efter typ en månad om jag minns rätt, och märkte då att ett annat såg lika brunt ut invändigt. Men fick nya på garanti och de är ännu i bruk nästan 10 år senare. Har inte råkat ut för några andra relän som gett upp vad jag minns fastän installationen inte alltid varit den bästa.