2060
Sök

Bilen startar inte

19 Inlägg
30 april 2023
Trådstartare
#1
Tja!
Har en VW Golf från 1990 som jag har problem med.
Den här stått still i 1 månad pga trasigt batteri och igår sattes ett nytt batteri i, men då gick han väldigt ryckigt och dog ibland så man fick starta om den. Insåg att tändkablarna satt fel så var ute och satte dom rätt men nu startar inte bilen den står bara och gnuggar och baktänder lite, så nu undrar jag om det finns någon här som kan hjälpa mig?

2 849 Inlägg
30 april 2023
#2
Helt säker på att tändkablarna sitter rätt nu? Isåfall så...... Sitter kamrem rätt så inte den kuggat?

3 336 Inlägg
30 april 2023
#3
Hur skulle tändkablarna ha ändrats?
Joxat med nått, eller är någon du känner en "lustigkurre"?

Säkerställ i alla fall till 110% att kablarna är i rätt tändföljd innan något annat företas.

Baktändning = kolv och ventiler har osync med tändningen.
Felsatta tändkablar är mycket troligt.
Kamrem överhoppad BORDE den "bara" gå dåligt, om alls.

19 Inlägg
30 april 2023
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Hur skulle tändkablarna ha ändrats?
Joxat med nått, eller är någon du känner en "lustigkurre"?

Säkerställ i alla fall till 110% att kablarna är i rätt tändföljd innan något annat företas.

Baktändning = kolv och ventiler har osync med tändningen.
Felsatta tändkablar är mycket troligt.
Kamrem överhoppad BORDE den "bara" gå dåligt, om alls.

Okej hur fixar man så att kolv och ventiler har synk med tändnigen isåfall?
Har säkerställt att kablarna är i rätt tändföljd

19 Inlägg
30 april 2023
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Helt säker på att tändkablarna sitter rätt nu? Isåfall så...... Sitter kamrem rätt så inte den kuggat?

Hur kollar man så att sitter rätt isåfall?

2 849 Inlägg
30 april 2023
#6
Fartdemonen87 skrev:
uhlin skrev:
Helt säker på att tändkablarna sitter rätt nu? Isåfall så...... Sitter kamrem rätt så inte den kuggat?

Hur kollar man så att sitter rätt isåfall?

Tändföljden är 1-3-4-2

Cylinder 1 är längst fram på motorn och cylinder 4 är närmast växellådan.

Ta av fördelarlocket och vrid motorn så rotorn pekar mot den tändkabel som går till cylinder ett. Då vet du att den tänder på ettans cylinder. Sen är det bara och räkna, nästa tändkabel på fördelarlocket ska sitta på cylinder 3 osv enlig tändföljd och rotationsriktning.

19 Inlägg
1 maj 2023
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
Fartdemonen87 skrev:
uhlin skrev:
Helt säker på att tändkablarna sitter rätt nu? Isåfall så...... Sitter kamrem rätt så inte den kuggat?

Hur kollar man så att sitter rätt isåfall?

Tändföljden är 1-3-4-2

Cylinder 1 är längst fram på motorn och cylinder 4 är närmast växellådan.

Ta av fördelarlocket och vrid motorn så rotorn pekar mot den tändkabel som går till cylinder ett. Då vet du att den tänder på ettans cylinder. Sen är det bara och räkna, nästa tändkabel på fördelarlocket ska sitta på cylinder 3 osv enlig tändföljd och rotationsriktning.

Okej, men vad menar du med att vrida motorn då?

2 849 Inlägg
1 maj 2023
#8
Fartdemonen87 skrev:
uhlin skrev:
Fartdemonen87 skrev:

Hur kollar man så att sitter rätt isåfall?

Tändföljden är 1-3-4-2

Cylinder 1 är längst fram på motorn och cylinder 4 är närmast växellådan.

Ta av fördelarlocket och vrid motorn så rotorn pekar mot den tändkabel som går till cylinder ett. Då vet du att den tänder på ettans cylinder. Sen är det bara och räkna, nästa tändkabel på fördelarlocket ska sitta på cylinder 3 osv enlig tändföljd och rotationsriktning.

Okej, men vad menar du med att vrida motorn då?

Du vrider vevaxeln i motorns rotationsriktning

3 336 Inlägg
1 maj 2023
#9
Fartdemonen87 skrev:
Okej hur fixar man så att kolv och ventiler har synk med tändnigen isåfall?
Har säkerställt att kablarna är i rätt tändföljd

Kablarna har du bra tips på av tidigare svar.  Var 110% säker.

För Kolv vs Ventil (dvs att kamremmen inte hoppat över nån kugg) får man kolla på samma sätt som vid kamremsbyte.

Dvs kamremskåpa bort och vrida motorn till alla markeringar på alla drev stämmer.
(Vrida motorn är precis vad det låter. Man får vrida på vevaxelns remskiva och helst i riktningen motorn roterar när den går. (En medhjälpare kan köra snabbt på startmotorn när du tittar om du är osäker)

Vattenpumpen (om den drivs av kamremmen) kan dock sitta hursomhelst i kuggningen. Den ska bara snurra och saknar därför också markering.

För detta rekomenderas en handbok med proceduren bätte beskriven samt med bilder.
Tex en Haynes


Sök