3276
Sök

Går det att Kontrollera ac utan att rem är i funktion?

29 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Tjena

Ska kolla på en Volvo s80 2,4d 2008 i helgen men han har skrivit att ac remmen har gått av men en ny skickas med, då jag gärna skulle vilja ha ac i bilen så tänkte jag höra om nån här vet om det går att kontrollera om ac’n funkar ändå?😁 alltså om kompressor och sånt är helt😁

Mvh Emil

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
21 juni 2023
skulle inte handla..  varför sitter inte remmen på tror du?   jo för kompressorn är trasig.   tro aldrig på några sånna undanflykter..       det är ju inte heller någon konst att montera remmen..
det är ju en töjbar rem på dom där..  https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=163310

Kör fort så hinner inget hända...

29 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Nej jobbet är Inge svårt men han säger att han inte haft tid, men skulle vilja veta om den går att testa på nått sätt?

14 290 Inlägg
21 juni 2023
Emiljohanson skrev:
Nej jobbet är Inge svårt men han säger att han inte haft tid, men skulle vilja veta om den går att testa på nått sätt?

ja man monterar remmen och testar ac..  inte svårare än så.. 

du kan aldrig avgöra om den fungerar eller inte..  visst du kan ju mäta hur mycket tryck det är i systemet och du kan känna på kompressorn om den går att snurra..   men ursäkten som används är exakt vad alla säger när dom ska sälja sin bil som är trasig..

ska man sälja en bil mitt i sommarn och påstå att ac fungerar men inte haft tid att montera ny rem.  det är sånt bullshit att det luktar skit långa vägar. 

säljaren har 2 val om jag skulle köpa en sån bil. 

montera remmen eller behåll skrotet.

Forummoderator
18 132 Inlägg
21 juni 2023
Givetvis är AC skrot i bilen. Samma sak som att säljaren säger att "Den behöver bara fyllas på". Bilen har säkerligen rullat utan fungerande AC i +1 år och då är hela systemet skrot för att packningarna har torkat ut.

Köper du bilen så utgå ifrån att AC aldrig någonsin mer kommer att kyla!!!

EDIT: Nåja, plöjer du ner 20000:- extra på den så kyler den nog igen....
Senast redigerat av Hybrid_ (21 juni 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 290 Inlägg
21 juni 2023
Hybrid_ skrev:
Givetvis är AC skrot i bilen. Samma sak som att säljaren säger att "Den behöver bara fyllas på". Bilen har säkerligen rullat utan fungerande AC i +1 år och då är hela systemet skrot för att packningarna har torkat ut.

Köper du bilen så utgå ifrån att AC aldrig någonsin mer kommer att kyla!!!

EDIT: Nåja, plöjer du ner 20000:- extra på den så kyler den nog igen....

haha trodde så om min a2..  den var tom på gas   fläkten fungera inte i bilen osv.. 

polarn skulle sälja sin maskin så vi fyllde den på vinst eller förlust..   det var 4år sen.. kyler grymt..  går plätt lätt att nå +18 i bilen så man bokstavligen sitter och fryser när det är +30-35grader ute .. 

men visst det är nog bara ett undantag.     en ac anläggning mår aldrig bra av att vara avstängd. 

och man ska aldrig tro på säljare dom gör allt för lura lättlurade folk

5 733 Inlägg
21 juni 2023
Klassiskt säljknep
"bara hänga på remmen"
"Bara fylla systemet"
"Lätt fixat har bara inte haft tid"
M.m.

Egentligen skriver dom "skiten är mer trasig än jag trodde och säljer nu iväg bilen till nån stackare som tror det är lätt/billigt fix"

Forummoderator
18 132 Inlägg
21 juni 2023
Därför lägger man cirka 500:- på en IR-termo när (innan) en bil ska inhandlas. Den pengen sparar man in omedelbart på första köpet. Är det lite ruggigt väder ute kan det faktiskt vara svårt att avgöra om AC fungerar eller inte, eller om den bara är lite trött, dvs fungerar men lågt systemtryck. Bilen startas och AC slås av direkt. Låt bilen gå en stund med max kyla men avslagen AC/komperssor. Sen slås den på och man mäter...

Så gjordes sist när fruns Swift inköptes. Det var fint väder vid köpet. Att AC är i perfekt skick råder det ingen tvekan om. +2 grader ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-26e9d4328cd77c405336978f1442364b.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 704 Inlägg
22 juni 2023
Emiljohanson skrev:

Är detta månne den vanligaste lögnen i en bilannons? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 132 Inlägg
22 juni 2023
Brådhis skrev:
Emiljohanson skrev:

Är detta månne den vanligaste lögnen i en bilannons? big_smile

Sålde vår Prius till en handlare (Finns orsaker, kommer till det). Nyservad hos Toyota. Välskött. Fanns mycket papper på den. Monsterstereo med Android och grejer. Klart handlaren torskade stenhårt och köpte den. Den hade/har vissa egenheter jag glömde nämna för den stackars handlare som trodde att han blåste mig rejält... Bland annat AC. Bilen har bytt ägare 4 ggr på 2 månader nu... Alla blåser alla. Dyker nog upp igen snart.

Sök