Bromsar släpper ej

Audia4b7
27 juni 2023 · 18 Inlägg

hej! håller på att bli galen, jag bytte nyss bromsskivor samt belägg fram på min volvo 745 från 87 med 2 krets system (utan abs) och skulle ut och prova den men märkte ganska direkt att bilen bromsade av sig själv och att det gick varmt så de rykte å blev allmänt varmt, jag har luftat samt bytt vätska i systemet och motionerat båda oken då problemet är på båda sidorna men har slut på ideer vad det kan vara! ps man kan snurra på hjulen så det är inte som att dom ligger på jättemycket men nog mycket för att de inte ska vara godkänt på bess osv. tänkte först att de var oket men kändes otroligt då det är båda oken ffram å kändes drygt att byta båda oken å inte se någon skillnad, all hjälp mottages tack på förhand

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2023 · 14 079 Inlägg

Audia4b7 skrev:
hej! håller på att bli galen, jag bytte nyss bromsskivor samt belägg fram på min volvo 745 från 87 med 2 krets system (utan abs) och skulle ut och prova den men märkte ganska direkt att bilen bromsade av sig själv och att det gick varmt så de rykte å blev allmänt varmt, jag har luftat samt bytt vätska i systemet och motionerat båda oken då problemet är på båda sidorna men har slut på ideer vad det kan vara! ps man kan snurra på hjulen så det är inte som att dom ligger på jättemycket men nog mycket för att de inte ska vara godkänt på bess osv. tänkte först att de var oket men kändes otroligt då det är båda oken ffram å kändes drygt att byta båda oken å inte se någon skillnad, all hjälp mottages tack på förhand

Hur är det bak? Kanske är det huvudbromscylindern.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Audia4b7
27 juni 2023 · 18 Inlägg

Vettemannen skrev:

Audia4b7 skrev:
hej! håller på att bli galen, jag bytte nyss bromsskivor samt belägg fram på min volvo 745 från 87 med 2 krets system (utan abs) och skulle ut och prova den men märkte ganska direkt att bilen bromsade av sig själv och att det gick varmt så de rykte å blev allmänt varmt, jag har luftat samt bytt vätska i systemet och motionerat båda oken då problemet är på båda sidorna men har slut på ideer vad det kan vara! ps man kan snurra på hjulen så det är inte som att dom ligger på jättemycket men nog mycket för att de inte ska vara godkänt på bess osv. tänkte först att de var oket men kändes otroligt då det är båda oken ffram å kändes drygt att byta båda oken å inte se någon skillnad, all hjälp mottages tack på förhand

Hur är det bak? Kanske är det huvudbromscylindern.

/Benny

bytte bak i vintras dok ej skivor men har ej märkt nån anliggning där men har aldrig kollar heller så kanske ska lyfta upp den bak också då å kika

jaka54
27 juni 2023 · 5 811 Inlägg

Motionerade oken??
Tog du inte bort glidpinnarna och kollade hur de såg ut? Och fettade in dem sen.
Det verkar på din beskrivning  som om bromsbackarna inte "släpper" när du släpper broms pedalen och det beror på att backarna inte tillåts röra sig vilket beror på att glidpinnarna inte kan röra sig.

Audia4b7
27 juni 2023 · 18 Inlägg

jaka54 skrev:
Motionerade oken??
Tog du inte bort glidpinnarna och kollade hur de såg ut? Och fettade in dem sen.
Det verkar på din beskrivning  som om bromsbackarna inte "släpper" när du släpper broms pedalen och det beror på att backarna inte tillåts röra sig vilket beror på att glidpinnarna inte kan röra sig.

glidpinnarna osv är insmorda och funkar bra, ja exakt jag släpper bromspedalen men oken släpper inte.

zzr94092
27 juni 2023 · 4 411 Inlägg

Tror mer på att oken/kolvarna/tätningarna är problemet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2023 · 13 776 Inlägg

deffekt bromslang kan skapa detta problem  ske

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Audia4b7
27 juni 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:
deffekt bromslang kan skapa detta problem  ske

tycker de ska vara konstigt när dom ser relativt nya ut samt att det hände på båda sidorna

Audia4b7
27 juni 2023 · 18 Inlägg

Audia4b7 skrev:

Growe skrev:
deffekt bromslang kan skapa detta problem  ske

tycker de ska vara konstigt när dom ser relativt nya ut samt att det hände på båda sidorna

däremot så råkade jag glömma locket på bromsvätskebehållaren på så den vart överfylld men de kan väl inte skapat något bekymmer?

torsen
28 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2023 · 13 776 Inlägg

torsen skrev:
Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

man får inte glömma bort att man riskerar att få in luft så man måste lufta efteråt bara värt att tänka på.  men helt klart ett bra sätt att se om det är pga något går trögt eller att något inte låter bromsvätskan åka tillbaka ur systemet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Audia4b7
28 juni 2023 · 18 Inlägg

torsen skrev:
Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

provade det men ingen skillnad, kolvarna på oket går lätt osv så tycker nästan dom ska släppa då

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2023 · 13 776 Inlägg

Audia4b7 skrev:

torsen skrev:
Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

provade det men ingen skillnad, kolvarna på oket går lätt osv så tycker nästan dom ska släppa då

du vet att det är mer än en luftnippel va? smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Audia4b7
1 juli 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:

Audia4b7 skrev:

torsen skrev:
Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

provade det men ingen skillnad, kolvarna på oket går lätt osv så tycker nästan dom ska släppa då

du vet att det är mer än en luftnippel va? smile

ja.

nu har jag gjort såhär att jag renoverade oket och bytte allt som har med det att göra sen så bytte jag även bromsslangarna men det gör ingen skillnad så jag antar att nästa steg är att byta huvudbromscylindern?

eller ska de vara något annat jag missar?

Audia4b7
1 juli 2023 · 18 Inlägg

torsen skrev:
Vad händer om du öppnar luftskruvarna på bromsoken fram?
Går skivorna att rotera lättare då?

nopp dom släpper inte

nu har jag renoverat ok mm och bytt slanagarna men ingen skillnad har det blivit

zzr94092
1 juli 2023 · 4 411 Inlägg

Ok.men då kärvar ju kolvarna/glidpinnarna,eller att klossarna sitter fast ...

Oreggad Ruter Knekt
3 juli 2023 · 673 Inlägg

Du har renoverat "allt" utan att felsöka och lagat dig till fler problem?
Skivor (rätt dimension?), ok (kolvar sitter rakt - går att dra ut/in med hand om du kopplar ur dem?), belägg (rör sig fritt när kolvar retarderats?), rätt bromsvätska? Helt luftfritt system? Tät bromshuvudcylinder?

Har du kikat allt detta är väl enda funderingen jag har:
Kopplar du ur hela fotbromsens system och kör lite, kvarstår problemet?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Jesper328
4 juli 2023 · 2 395 Inlägg

Som ovan - rätt dimension på skivorna?
Olika tjocklek mellan ABS och icke-ABS?

Finns en risk att bromshuvudcylindern går sönder om man pumpluftar.
Pedalen skall aldrig gå i botten. smile

Up the RA
Audia4b7
21 augusti 2023 · 18 Inlägg

Hej! Nu har jag tyvärr helt glömt bort denhär tråden men problemet löste sig, tack för alla hjälpsamma svar!

Skillerns
21 augusti 2023 · 101 Inlägg

Audia4b7 skrev:
Hej! Nu har jag tyvärr helt glömt bort denhär tråden men problemet löste sig, tack för alla hjälpsamma svar!

Hej! Skriv gärna lösningen ifall det finns fler med liknande problem, kul att det löste sig i alla fall! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang