Oljesticka som flyger ut lite.

Blanke
6 augusti 2023 · 366 Inlägg

S60 2001, 140hk.

Oljestickan flyger ut lite efter lite häftigare körning. Gissar på vevhusventilationen, men hört att NA modellerna har ett membran som också kan vara skälet.  Går det att se om membranet är sprucket eller inte? Vill gå ut och rengöra hela systemet men spelar ju it så stor roll om membranet är skälet till problemet.

Skillerns
8 augusti 2023 · 101 Inlägg

Blanke skrev:
S60 2001, 140hk.

Oljestickan flyger ut lite efter lite häftigare körning. Gissar på vevhusventilationen, men hört att NA modellerna har ett membran som också kan vara skälet.  Går det att se om membranet är sprucket eller inte? Vill gå ut och rengöra hela systemet men spelar ju it så stor roll om membranet är skälet till problemet.

Hej!

Har ingen personlig erfarenhet av det där membranet som du pratar om men har du testat det klassiska knepet att lägga en pappersbit eller en gummihandske över oljepåfyllningshålet?

Det ska vara ett svagt vakuum. Blåser det utåt istället så är det högst troligt vevhusventilationen av alla de ställen jag läst på.

Jag bytte rätt nyligen hela ventilationen. Rekommenderar INTE att du köper från Vparts. Antingen gör du rent nuvarande (vilket jag inte vet hur bra det faktiskt blir) eller så byt de viktiga delarna till fungerande. Själv köpte jag original.

Vparts säljer ”Swedish Professional Parts”, har samma skitkvalité som Biltema i min mening.

torsen
8 augusti 2023 · 7 285 Inlägg

Igensatt vevhusventilation kan vara ett tecken på ditt problem.
Hade en ny Citroen BX 19 GT som blåste oljepåfyllningslocket.
Men det var vintertid, när geggan i vevhusventilationen frös till is.
Lär även ha drabbat Peugeot med samma motor.

Blanke
8 augusti 2023 · 366 Inlägg

Skillerns skrev:

Blanke skrev:
S60 2001, 140hk.

Oljestickan flyger ut lite efter lite häftigare körning. Gissar på vevhusventilationen, men hört att NA modellerna har ett membran som också kan vara skälet.  Går det att se om membranet är sprucket eller inte? Vill gå ut och rengöra hela systemet men spelar ju it så stor roll om membranet är skälet till problemet.

Hej!

Har ingen personlig erfarenhet av det där membranet som du pratar om men har du testat det klassiska knepet att lägga en pappersbit eller en gummihandske över oljepåfyllningshålet?

Det ska vara ett svagt vakuum. Blåser det utåt istället så är det högst troligt vevhusventilationen av alla de ställen jag läst på.

Jag bytte rätt nyligen hela ventilationen. Rekommenderar INTE att du köper från Vparts. Antingen gör du rent nuvarande (vilket jag inte vet hur bra det faktiskt blir) eller så byt de viktiga delarna till fungerande. Själv köpte jag original.

Vparts säljer ”Swedish Professional Parts”, har samma skitkvalité som Biltema i min mening.

Blir inget vakuum eller något tryck, men det ryker gode mycket ur oljestickan och olja flyger ut vid höga varv. Köpte faktiskt nyss Vparts kit för 1000kr, för om membranet är trasigt så spelar det ingen roll om du rengör.

torsen skrev:
Igensatt vevhusventilation kan vara ett tecken på ditt problem.
Hade en ny Citroen BX 19 GT som blåste oljepåfyllningslocket.
Men det var vintertid, när geggan i vevhusventilationen frös till is.
Lär även ha drabbat Peugeot med samma motor.

Jo men det är mest troligen igensatt vevhus. Det bolmar rök och låter konstigt, samt att oljestickan vill flyga upp med oljan. Redan köpt en sats från vparts och ska byta ut i helgen.

Skillerns
8 augusti 2023 · 101 Inlägg

Blanke skrev:

Skillerns skrev:

Blanke skrev:
S60 2001, 140hk.

Oljestickan flyger ut lite efter lite häftigare körning. Gissar på vevhusventilationen, men hört att NA modellerna har ett membran som också kan vara skälet.  Går det att se om membranet är sprucket eller inte? Vill gå ut och rengöra hela systemet men spelar ju it så stor roll om membranet är skälet till problemet.

Hej!

Har ingen personlig erfarenhet av det där membranet som du pratar om men har du testat det klassiska knepet att lägga en pappersbit eller en gummihandske över oljepåfyllningshålet?

Det ska vara ett svagt vakuum. Blåser det utåt istället så är det högst troligt vevhusventilationen av alla de ställen jag läst på.

Jag bytte rätt nyligen hela ventilationen. Rekommenderar INTE att du köper från Vparts. Antingen gör du rent nuvarande (vilket jag inte vet hur bra det faktiskt blir) eller så byt de viktiga delarna till fungerande. Själv köpte jag original.

Vparts säljer ”Swedish Professional Parts”, har samma skitkvalité som Biltema i min mening.

Blir inget vakuum eller något tryck, men det ryker gode mycket ur oljestickan och olja flyger ut vid höga varv. Köpte faktiskt nyss Vparts kit för 1000kr, för om membranet är trasigt så spelar det ingen roll om du rengör.

torsen skrev:
Igensatt vevhusventilation kan vara ett tecken på ditt problem.
Hade en ny Citroen BX 19 GT som blåste oljepåfyllningslocket.
Men det var vintertid, när geggan i vevhusventilationen frös till is.
Lär även ha drabbat Peugeot med samma motor.

Jo men det är mest troligen igensatt vevhus. Det bolmar rök och låter konstigt, samt att oljestickan vill flyga upp med oljan. Redan köpt en sats från vparts och ska byta ut i helgen.

Jag har alltid varit skeptisk till vParts kvalité, vissa saker kan vara bra men det mesta jag köpt från dem osar det ingen kvalité från direkt. Det gäller då deras egna märke eller ja, ovan nämnda. De säljer ju även original ✌️

Tänkte jag skulle testa igen och bytte vevhusventilationen med Vparts kit..skulle inte göra det. Efter allt var monterar ihop och det var dags att fylla på kylarvätska..ja då läckte det från en lödning i kitet vid en banjoskruv höger om motorn. Blev att riva ned allt igen, flera timmar åt skogen.

Du kanske får ett helt kit, hoppas bara det håller i längden för dig.

Blanke
13 augusti 2023 · 366 Inlägg

Skillerns skrev:

Blanke skrev:

Skillerns skrev:

Hej!

Har ingen personlig erfarenhet av det där membranet som du pratar om men har du testat det klassiska knepet att lägga en pappersbit eller en gummihandske över oljepåfyllningshålet?

Det ska vara ett svagt vakuum. Blåser det utåt istället så är det högst troligt vevhusventilationen av alla de ställen jag läst på.

Jag bytte rätt nyligen hela ventilationen. Rekommenderar INTE att du köper från Vparts. Antingen gör du rent nuvarande (vilket jag inte vet hur bra det faktiskt blir) eller så byt de viktiga delarna till fungerande. Själv köpte jag original.

Vparts säljer ”Swedish Professional Parts”, har samma skitkvalité som Biltema i min mening.

Blir inget vakuum eller något tryck, men det ryker gode mycket ur oljestickan och olja flyger ut vid höga varv. Köpte faktiskt nyss Vparts kit för 1000kr, för om membranet är trasigt så spelar det ingen roll om du rengör.

torsen skrev:
Igensatt vevhusventilation kan vara ett tecken på ditt problem.
Hade en ny Citroen BX 19 GT som blåste oljepåfyllningslocket.
Men det var vintertid, när geggan i vevhusventilationen frös till is.
Lär även ha drabbat Peugeot med samma motor.

Jo men det är mest troligen igensatt vevhus. Det bolmar rök och låter konstigt, samt att oljestickan vill flyga upp med oljan. Redan köpt en sats från vparts och ska byta ut i helgen.

Jag har alltid varit skeptisk till vParts kvalité, vissa saker kan vara bra men det mesta jag köpt från dem osar det ingen kvalité från direkt. Det gäller då deras egna märke eller ja, ovan nämnda. De säljer ju även original ✌️

Tänkte jag skulle testa igen och bytte vevhusventilationen med Vparts kit..skulle inte göra det. Efter allt var monterar ihop och det var dags att fylla på kylarvätska..ja då läckte det från en lödning i kitet vid en banjoskruv höger om motorn. Blev att riva ned allt igen, flera timmar åt skogen.

Du kanske får ett helt kit, hoppas bara det håller i längden för dig.

Har nu bytt ut allting och det suger på bra i oljelocket och inge mer rök. Men jävlar vad dålig sats dom säljer! Du får 3st klämmor och dessa klämmor är helt värdelösa. Du kan faktiskt bara använda 2 av dom och den tredje är fel diameter för slangen den ska fast på! Det hela satte mig verkligen i en knipa när jag var 7 mil från biltema.

Annars såg oljefällan ut identisk till original, och det verkar inte vara några problem.

Var en lång helg av mekande då jag även böt skivorna och såg att båda bromsslangarna bak hade fått hål i sig! Och lite annat gott och blandat som en förevigt störande styrservo på dessa jävla p2or.

Skillerns
17 augusti 2023 · 101 Inlägg

Skönt att höra att det löst sig för dig, bra att du upptäckte skadan på bromsslangen också.

Ja jag testade köpa Vparts vevhusventilation då jag tänkte att det inte kan vara så svårt att göra relativt bra slangar osv, tänkte det var simpla grejer så därför jag tänkte ”våga” köpa det billigare, men det sket sig.

Kitet i sig bör ju ha samma funktion så det får vi väl anta 😎 bara billigare, enklare material som vanligt. Oljefällan är bland annat lättare från Vparts än original, antar att det bara är mängden/kvalitén på plasten.

Håll koll på din kylarvätska ett tag så det inte läcker 👍 men funkar det nu så bör du klara dig ett tag i alla fall 😊

Bra jobbat med att ge dig på arbetet! Man lär sig mycket 😎

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang