Blanke
8 augusti 2023
· 366 Inlägg
Skillerns skrev:
Blanke skrev:
S60 2001, 140hk.
Oljestickan flyger ut lite efter lite häftigare körning. Gissar på vevhusventilationen, men hört att NA modellerna har ett membran som också kan vara skälet. Går det att se om membranet är sprucket eller inte? Vill gå ut och rengöra hela systemet men spelar ju it så stor roll om membranet är skälet till problemet.
Hej!
Har ingen personlig erfarenhet av det där membranet som du pratar om men har du testat det klassiska knepet att lägga en pappersbit eller en gummihandske över oljepåfyllningshålet?
Det ska vara ett svagt vakuum. Blåser det utåt istället så är det högst troligt vevhusventilationen av alla de ställen jag läst på.
Jag bytte rätt nyligen hela ventilationen. Rekommenderar INTE att du köper från Vparts. Antingen gör du rent nuvarande (vilket jag inte vet hur bra det faktiskt blir) eller så byt de viktiga delarna till fungerande. Själv köpte jag original.
Vparts säljer ”Swedish Professional Parts”, har samma skitkvalité som Biltema i min mening.
Blir inget vakuum eller något tryck, men det ryker gode mycket ur oljestickan och olja flyger ut vid höga varv. Köpte faktiskt nyss Vparts kit för 1000kr, för om membranet är trasigt så spelar det ingen roll om du rengör.
torsen skrev:
Igensatt vevhusventilation kan vara ett tecken på ditt problem.
Hade en ny Citroen BX 19 GT som blåste oljepåfyllningslocket.
Men det var vintertid, när geggan i vevhusventilationen frös till is.
Lär även ha drabbat Peugeot med samma motor.
Jo men det är mest troligen igensatt vevhus. Det bolmar rök och låter konstigt, samt att oljestickan vill flyga upp med oljan. Redan köpt en sats från vparts och ska byta ut i helgen.