Ponera att kabeln som levererar strömmen till batteriet från generatorn är av till 95%. Då får du en flaskhals för strömmen och skulle TEORETISKT kunna ge detta fenomen. Men, då blir det också varmt vid brottet.
Samma om kontakten mot motorn är dålig. Där kanske det inte märks om det blir varmt, samt att ALLT blir varmt intill motorn helt naturligt.
Att med en multimeter mäta DC spänning mellan motorns metall och generatorns metall är ett sätt att finna dylikt, som tidigare nämnts. Bör vara 0v eller väldigt nära mätt så. Har du +1v i potensialskillnad är du nått på spåren.
Samma mätning mellan generatorns strömkabel och batteri+ (eller hjälpstartpunkten om batteriet inte är i motorrummet)
Ska också vara 0v.
Och mät när det är belastning, dvs när motorn går. Kanske nån extra förbrukare på. Obelastat räcker flaskhalsen till.
Jag skriver flaskhals i stället för en massa eltermer. Lättare att förstå.
Sannolikaste felet är dock utslitna kol i generatorn.
Senast redigerat av Mossan1 (7 oktober 2023)