Hej!
Vi har en Peugeot 5008 av årsmodell 2013 med dieselmotor utan start- och stopfunktion. Runt 15 000 mil utan andra modifieringar än inkopplad motor- och kupévärmare.
För fyra veckor sedan gick bilen inte att starta. Inga lampor lös ens på instrumentbrädan men med hjälp av startkablar gick bilen igång och fungerade därefter utan problem i tre veckor men vi var tvungna att köra ganska många och korta sträckor (5 minuter) lite då och då utan någon längre körsträcka däremellan.
Nu för en vecka sedan hände samma sak. Jag startade bilen hemifrån och den gick igång utan problem. När jag skulle starta bilen efter en fem minuters körning var den åter helt död, inga lampor lös och inget hände när jag vred om nyckeln. Jag fick starthjälp av två grannar men helt utan effekt. Fick skjuts till Mekonomen och köpte ett nytt batteri. När jag kom åter till bilen startade den dock helt utan problem, utan att jag gjort någon åtgärd.
Efter denna händelse har bilen stått i en vecka i väntan på tid på verkstad. Nu startade bilen inte i morse. Jag mätte spänningen mellan plus och motorblock till 12,2 V varför jag testade att byta batteriet till det jag ändå nyss köpt. Väl uttaget visade batteriet fortsatt 12,2 så ingen spänningsförlust verkar finnas mellan batteri och jord.
Efter batteribyte mättes spänning mellan plus på nytt batteri och motorblock till 12,6 V och bilen gick igång. Nu gjorde vi en längre körning, 1,5 timme, och under färden förlorades först datum och tid (nollades trots att jag nyss ställt in dem) och därefter fälldes displayen ned och radion stängdes av för att inte gå att återstarta. Bilen verkade i övrigt fungera som den skulle med lampor i kupén och på instrumentbrädan. När jag väl var framme testade jag dock att mäta på batteriet när motorn var på, då var spänningen 14,85 V. När jag däremot stängde av bilen gick den inte åter att starta och spänningen pendlade mellan 5,5 och 6,5 V. Batteriet verkade således helt urladdat under färden.
Testade då att koppla bort pluspolen för att kunna ladda batteriet då jag misstänkte att generatorn kanske var kass (spänningen på 14,85 när bilen är igång talar dock kanske emot det men strömstyrkan kanske var låg). Mätte då, av någon anledning, mellan bortkopplad pluspol och motorblocket och då, helt oväntat, var spänningen åter 12,8 V (batteriet verkar ändå ha laddats under färd då den var 12,6 innan). Kopplade tillbaka pluspolen och då gick bilen åter att starta.
Jag har ingen aning om vad detta skulle kunna bero på. Får inte ihop bilden. Är nästan som att bilen går igång när man gör en hård omstart (kopplar bort alla strömkällor) men sedan får tillbaka samma fel igen. Högst oklart varför spänningen är runt 6 för att sedan stiga till 12,8 bara genom att koppla in och ur pluspolen (går inte att mäta mot minuspool då denna är dold när batteriet är inkopplat).
Någon som har en klok tanke kring vad som skulle kunna vara fel?
Vi har en Peugeot 5008 av årsmodell 2013 med dieselmotor utan start- och stopfunktion. Runt 15 000 mil utan andra modifieringar än inkopplad motor- och kupévärmare.
För fyra veckor sedan gick bilen inte att starta. Inga lampor lös ens på instrumentbrädan men med hjälp av startkablar gick bilen igång och fungerade därefter utan problem i tre veckor men vi var tvungna att köra ganska många och korta sträckor (5 minuter) lite då och då utan någon längre körsträcka däremellan.
Nu för en vecka sedan hände samma sak. Jag startade bilen hemifrån och den gick igång utan problem. När jag skulle starta bilen efter en fem minuters körning var den åter helt död, inga lampor lös och inget hände när jag vred om nyckeln. Jag fick starthjälp av två grannar men helt utan effekt. Fick skjuts till Mekonomen och köpte ett nytt batteri. När jag kom åter till bilen startade den dock helt utan problem, utan att jag gjort någon åtgärd.
Efter denna händelse har bilen stått i en vecka i väntan på tid på verkstad. Nu startade bilen inte i morse. Jag mätte spänningen mellan plus och motorblock till 12,2 V varför jag testade att byta batteriet till det jag ändå nyss köpt. Väl uttaget visade batteriet fortsatt 12,2 så ingen spänningsförlust verkar finnas mellan batteri och jord.
Efter batteribyte mättes spänning mellan plus på nytt batteri och motorblock till 12,6 V och bilen gick igång. Nu gjorde vi en längre körning, 1,5 timme, och under färden förlorades först datum och tid (nollades trots att jag nyss ställt in dem) och därefter fälldes displayen ned och radion stängdes av för att inte gå att återstarta. Bilen verkade i övrigt fungera som den skulle med lampor i kupén och på instrumentbrädan. När jag väl var framme testade jag dock att mäta på batteriet när motorn var på, då var spänningen 14,85 V. När jag däremot stängde av bilen gick den inte åter att starta och spänningen pendlade mellan 5,5 och 6,5 V. Batteriet verkade således helt urladdat under färden.
Testade då att koppla bort pluspolen för att kunna ladda batteriet då jag misstänkte att generatorn kanske var kass (spänningen på 14,85 när bilen är igång talar dock kanske emot det men strömstyrkan kanske var låg). Mätte då, av någon anledning, mellan bortkopplad pluspol och motorblocket och då, helt oväntat, var spänningen åter 12,8 V (batteriet verkar ändå ha laddats under färd då den var 12,6 innan). Kopplade tillbaka pluspolen och då gick bilen åter att starta.
Jag har ingen aning om vad detta skulle kunna bero på. Får inte ihop bilden. Är nästan som att bilen går igång när man gör en hård omstart (kopplar bort alla strömkällor) men sedan får tillbaka samma fel igen. Högst oklart varför spänningen är runt 6 för att sedan stiga till 12,8 bara genom att koppla in och ur pluspolen (går inte att mäta mot minuspool då denna är dold när batteriet är inkopplat).
Någon som har en klok tanke kring vad som skulle kunna vara fel?
Senast redigerat av Swordthain (9 december 2023)
0
0
0
0