Peugeot 5008 får tidvis inte ström och startar inte

Swordthain
9 december 2023 · 7 Inlägg

Hej!

Vi har en Peugeot 5008 av årsmodell 2013 med dieselmotor utan start- och stopfunktion. Runt 15 000 mil utan andra modifieringar än inkopplad motor- och kupévärmare.

För fyra veckor sedan gick bilen inte att starta. Inga lampor lös ens på instrumentbrädan men med hjälp av startkablar gick bilen igång och fungerade därefter utan problem i tre veckor men vi var tvungna att köra ganska många och korta sträckor (5 minuter) lite då och då utan någon längre körsträcka däremellan.

Nu för en vecka sedan hände samma sak. Jag startade bilen hemifrån och den gick igång utan problem. När jag skulle starta bilen efter en fem minuters körning var den åter helt död, inga lampor lös och inget hände när jag vred om nyckeln. Jag fick starthjälp av två grannar men helt utan effekt. Fick skjuts till Mekonomen och köpte ett nytt batteri. När jag kom åter till bilen startade den dock helt utan problem, utan att jag gjort någon åtgärd.

Efter denna händelse har bilen stått i en vecka i väntan på tid på verkstad. Nu startade bilen inte i morse. Jag mätte spänningen mellan plus och motorblock till 12,2 V varför jag testade att byta batteriet till det jag ändå nyss köpt. Väl uttaget visade batteriet fortsatt 12,2 så ingen spänningsförlust verkar finnas mellan batteri och jord.

Efter batteribyte mättes spänning mellan plus på nytt batteri och motorblock till 12,6 V och bilen gick igång. Nu gjorde vi en längre körning, 1,5 timme, och under färden förlorades först datum och tid (nollades trots att jag nyss ställt in dem) och därefter fälldes displayen ned och radion stängdes av för att inte gå att återstarta. Bilen verkade i övrigt fungera som den skulle med lampor i kupén och på instrumentbrädan. När jag väl var framme testade jag dock att mäta på batteriet när motorn var på, då var spänningen 14,85 V. När jag däremot stängde av bilen gick den inte åter att starta och spänningen pendlade mellan 5,5 och 6,5 V. Batteriet verkade således helt urladdat under färden.

Testade då att koppla bort pluspolen för att kunna ladda batteriet då jag misstänkte att generatorn kanske var kass (spänningen på 14,85 när bilen är igång talar dock kanske emot det men strömstyrkan kanske var låg). Mätte då, av någon anledning, mellan bortkopplad pluspol och motorblocket och då, helt oväntat, var spänningen åter 12,8 V (batteriet verkar ändå ha laddats under färd då den var 12,6 innan). Kopplade tillbaka pluspolen och då gick bilen åter att starta.

Jag har ingen aning om vad detta skulle kunna bero på. Får inte ihop bilden. Är nästan som att bilen går igång när man gör en hård omstart (kopplar bort alla strömkällor) men sedan får tillbaka samma fel igen. Högst oklart varför spänningen är runt 6 för att sedan stiga till 12,8 bara genom att koppla in och ur pluspolen (går inte att mäta mot minuspool då denna är dold när batteriet är inkopplat).

Någon som har en klok tanke kring vad som skulle kunna vara fel?

Senast redigerat av Swordthain (9 december 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2023 · 17 560 Inlägg

14,85 volt? Den kanske laddar över 15v tidvis? Då kokar batteriet sönder. Trasigt batteri: Skumma elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Swordthain
9 december 2023 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
14,85 volt? Den kanske laddar över 15v tidvis? Då kokar batteriet sönder. Trasigt batteri: Skumma elfel.

Vet inte. Samtidigt gick ju batteriet från 6 V till ett utmärkt 12,8 V bara genom att koppla ur och in det och därefter fungerade det igen. Batteriet är ju bara två timmar gammalt också. Föregående var kanske två år.

Senast redigerat av Swordthain (9 december 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2023 · 17 560 Inlägg

Swordthain skrev:

Hybrid_ skrev:
14,85 volt? Den kanske laddar över 15v tidvis? Då kokar batteriet sönder. Trasigt batteri: Skumma elfel.

Vet inte. Samtidigt gick ju batteriet från 6 V till ett utmärkt 12,8 V bara genom att koppla ur och in det och därefter fungerade det igen. Batteriet är ju bara två timmar gammalt också. Föregående var kanske två år.

Nu vill jag inte måla fan på väggen men konstigare saker har hänt. Vad du kan göra är att mäta batteriet med en riktig belastningsprovare. Bara för att säkerställa att det nya är ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
9 december 2023 · 2 398 Inlägg

Brukar väl sitta en batteriskyddsmodul på dessa som kan bjuda på sporadiska fel, bl.a fel som du beskriver.
Varför batterispänningen går ner till 6v för att sedan hoppa upp till 12v är däremot märkligt… det är ju som att någonting belastar skiten ur batteriet.

Vad har du för multimeter?
Min erfarenhet säger att billigare multimetrar inte alltid visar rätt.
Kan skilja 15% mellan min Biltema och min Owon.

Edit: sök på ”peugeot battery protection module non start” så kanske du hittar något vettigt.

Senast redigerat av Jesper328 (9 december 2023)

Up the RA
Swordthain
9 december 2023 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Brukar väl sitta en batteriskyddsmodul på dessa som kan bjuda på sporadiska fel, bl.a fel som du beskriver.
Varför batterispänningen går ner till 6v för att sedan hoppa upp till 12v är däremot märkligt… det är ju som att någonting belastar skiten ur batteriet.

Vad har du för multimeter?
Min erfarenhet säger att billigare multimetrar inte alltid visar rätt.
Kan skilja 15% mellan min Biltema och min Owon.

Edit: sök på ”peugeot battery protection module non start” så kanske du hittar något vettigt.

Ska kolla upp detta. Tack!

Tror faktiskt att mätningarna stämmer. Har dålig koll på fabrikat av multimetrar men tycker alltid den stämt extremt bra mellan upprepade mätningar. Skulle definitivt säga att den första decimalen stämmer men att den andra kanske kan vara tveksam. På nytt batteri (oladdat) blev ju resultatet 12,6 och efter 1,5 timmes körning 12,8 vilket är ganska exakt vad jag skulle förvänta mig att få vid mätning.

Swordthain
15 januari · 7 Inlägg

Uppföljning i detta ärende.

Vi har haft bilen först inne på den lokala Mekonomen-verkstaden. De fick fram felkoder: U2118, U0140, 5FF, C1178, P0603 och P0562 och kodade in det nya batteriet samt skruvade fast en lös mutter på en säkring.

Efter detta fungerade bilen utan problem i 15 starter tills den åter inte startade på juldagen. Då klickade dock startmotorn. Vi kopplade loss batteriet (12,3 V mellan plus och jord) och satte tillbaka det samt tog bort lite oxidering på en säkring. Därefter startade bilen på nytt men på vägen hem stängdes radio och display av under körningen utan att gå att återstarta för att 30 min senare åter komma igång spontant.

Hade idag bilen inne på felsökning på en auktoriserad Peugeot-verkstad som hade bilen igång på tomgång med voltmeter på. Initialt visade den 14,5 för att sedan efter några minuter droppa till 12 V. De kollade kabelage och hittade inget annat fel förutom att det var dålig kapacitet på det några veckor gamla batteriet. De känner sig säkra på att detta är ett generatorfel och vill byta generator för 15-20 tusen.

Jag känner mig väldigt tveksam. Kan verkligen ett generatorfel göra att bilen inte får någon ström alls/startmotorn klickar för att några minuter sedan starta utan problem efter att bara kopplat av och på pluspolen eller att display och radio stängs av under körning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 17 560 Inlägg

15-20k för en generator? Var sitter den? Bredvid veven mellan kolv 2 och 3?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Swordthain
17 januari · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
15-20k för en generator? Var sitter den? Bredvid veven mellan kolv 2 och 3?

Kan ingenting om detta men gissar att du menar att detta är ovanligt dyrt. De spexade 7 200 för generatorn men sedan ska moms till och arbete för då någonstans kring 5 000 antar jag. Detta var om man ej tog originalgenerator som skulle gå på 15 000 för bara denna, utan jobb och moms.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang