Kopplingspedalgivare

Catlady
12 januari · 10 Inlägg

Då min Volvo v70 från 2005 varnar till och från (2 gånger denna vecka, köpte bilen för 1 vecka sen) med motorsystem service befordras så läste vi av felkoden idag och den visar kopplingspedalgivare och intermittent, vad det nu betyder?

Bilen ska in på verkstan nästa vecka för att byta givaren.

Men jag undrar vad händer om man tex inte byter? Är det något som inte funkar då eller går bilen sönder? Är det farligt att köra utan att byta? Vad gör den ens för nytta? Googlade lite och farthållaren funkar.

Fattar inte överhuvudtaget vad den för för nytta. Bilen går bra tycker jag och just nu har den inte varnat på flera dagar. Ska man ens byta eller låta de va?

volvoqq Lastbilsmekaniker
12 januari · 5 157 Inlägg

Farthållaren slutar att fungera märkte jag på mina bilar bytte så snabbt så man märkte inte fler fel. Lämna in för den givare skulle du inte behöva betala för, lättaste delen att byta på hela bilen nästan

husseman
12 januari · 1 610 Inlägg

Hehe, byt ut skiten- kostar inte mkt. o du slipper moneylight en stund iallafall, tills nästa fel kommer. Dess funktion är omtvistad, men handlar nog om farthållare. Lycka till.. mvh/husse

Utmarks-Loke
13 januari · 5 880 Inlägg

Kanske motorn varvar upp när man växlar med farthållaren på om den inte vet att man trampar ner kopplingen?

Mossan1
13 januari · 2 879 Inlägg

Symptomen är att farthållaren inte funkar, texten i färddatorn och ev nått mer. 
Besiktningspunkt? Troligen inte.

Givaren sitter vid pedalen (gulaktig) och "ploppas" loss. Man får skruva ner plasten ovanför pedalerna bara.

Kostade 1000kr + för några år sedan.

En begagnad är ingen idé, för denna slits mekaniskt i kolbanan.

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 303 Inlägg

Catlady skrev:
Då min Volvo v70 från 2005 varnar till och från (2 gånger denna vecka, köpte bilen för 1 vecka sen) med motorsystem service befordras så läste vi av felkoden idag och den visar kopplingspedalgivare och intermittent, vad det nu betyder?

Bilen ska in på verkstan nästa vecka för att byta givaren.

Men jag undrar vad händer om man tex inte byter? Är det något som inte funkar då eller går bilen sönder? Är det farligt att köra utan att byta? Vad gör den ens för nytta? Googlade lite och farthållaren funkar.

Fattar inte överhuvudtaget vad den för för nytta. Bilen går bra tycker jag och just nu har den inte varnat på flera dagar. Ska man ens byta eller låta de va?

Om felkoden är intermittent betyder det att den kommer ibland, motsatsen är att det skulle vara en kontinuerlig eller konstant felkod.

Pedallägesgivaren är som nämnts mycket vanligt fel. Den är väldigt lätt att byta. Skulle våga påstå att det är lättare att byta den än att byta torkarblad...

Är felkoden intermittent som din så kan det tillfälligt (om du vill slippa felmeddelandet ett tag) hjälpa att "motionera" den genom att trampa som en tok på kopplingen (tänk Riverdance typ). Men felet kommer att komma tillbaka snart igen så det är förstås bäst att byta den. Men köp ingen begagnad, dom är förbrukningsvara så den kommer gå sönder över tid...

Senast redigerat av Brådhis (13 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang