4152
Sök

Trim till saab 900 2,3

13 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Hejsan, Någon som vet vart man kan få tag i trim till en Saab 900 2,3? är de någon idé att chippa en sug motor eller inte?

Varje dag är en ny dag.

268 Inlägg
19 februari 2007

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

3 120 Inlägg
19 februari 2007
Förmodligen enklast att byta upp dig till en 900/9-3 med turbo om du vill ha lite effekt i kärran. Du kan säkert få ut några hästar till med mappning/chip, men förvänta dig inga stordåd.

131 Inlägg
19 februari 2007
Var inne o kollade på its´funs hemsida skulle ge 12hk till din 2.3. Har läst lite om its`funs chipen många har olika uppfattningar om dem. För en del har det strulat och en del har det funkat kanon. Vet inte om det är värt 2500kr för ett chip som ger 12hk läste även att en del som hade sugmotor som hade chippat. Inte märkte någon skillnad på effekten. Det man annars kan göra är och byta till en sport/race katalysator lr bytar till vassare kammar

I drive I laugh and I Conquer

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 februari 2007
Speed_Advanced skrev:
Var inne o kollade på its´funs hemsida skulle ge 12hk till din 2.3. Har läst lite om its`funs chipen många har olika uppfattningar om dem. För en del har det strulat och en del har det funkat kanon. Vet inte om det är värt 2500kr för ett chip som ger 12hk läste även att en del som hade sugmotor som hade chippat. Inte märkte någon skillnad på effekten. Det man annars kan göra är och byta till en sport/race katalysator lr bytar till vassare kammar

Ett chip ger ju inte bara vassare motor.

Den förbättrar förbrukning och ger motorn en (enligt många) bättre karaktär.
Iaf oftast smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

13 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Speed_Advanced skrev:

Iaf oftast smile

Vad innebär "Bättre karaktär" då? eller är man dum om man frågar de?

Varje dag är en ny dag.

131 Inlägg
20 februari 2007
John87 skrev:
Speed_Advanced skrev:

Iaf oftast smile

japp håller med om att ett chip kan kan förbättra bränsleförbrukningen.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 februari 2007
Aalexxander skrev:
Vad innebär "Bättre karaktär" då? eller är man dum om man frågar de?

Motorn t.ex blir rappare på vissa varvtal som den förut sackat lite på.
Den kan också bli starkare på låga varv mot vad den va förut.

Ofta ger ett chip motorn en mycket bättre effektkurva som påverkar hur bra den går jämfört med varvtalen.

Hoppas du förstog, kändes lite rörigt när jag läste igenom det själv tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

3 120 Inlägg
20 februari 2007
Varför lägga 2500 på ett chip du förmodligen inte kommer märka av mer än marginellt (jmf med turbobilarna där chippet kan göra runt 50 hk).

Hur kör du? Är det jämt fullvarv genom växlarna eller kör du lite försiktigare och rejsar ibland?

Mest effekt för pengarna får du ju med lustgas. Om du ändå bara kör ett par repor i veckan så är det ett bra alternativ. +75 hk är inga större problem antar jag.
Senast redigerat av viccoA (20 februari 2007)

13 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
viccoA skrev:
Varför lägga 2500 på ett chip du förmodligen inte kommer märka av mer än marginellt (jmf med turbobilarna där chippet kan göra runt 50 hk).

Hur kör du? Är det jämt fullvarv genom växlarna eller kör du lite försiktigare och rejsar ibland?

Mest effekt för pengarna får du ju med lustgas. Om du ändå bara kör ett par repor i veckan så är det ett bra alternativ. +75 hk är inga större problem antar jag.

Kör lungt "eko driving" eller hur de nu stavas. Sen bli de väl att man drar på någon gång ibland. Vill få bilen lite rappare så man hinner med någon bil iaf. Har bara blivit ifrånåkt av en bil än så länge. och de var en Evo 8 hehe. hade juh inte så mkt att säga till om. Men som sagt jag vill att den ska kunna driva på lite bättre

Håller på med ett projekt i skolan nu som ligger på ca 100tim, och då ska jag snygga till bilen och bygga ljud osv. Sen ska jag försöka göra något åt motorn så den får lite med hk. Kommer då att fortsätta sen när jag gått ut skolan.

Så om de är någon som är hajjen på Saab 900 så skulle de vara väldigt snällt med lite tipps på sidor osv.

Varje dag är en ny dag.

131 Inlägg
20 februari 2007
Motor nord har vassare kammar. Kamaxlar Cat Cams heter dem.  http://www.motornord.se
Ett litet tips smile

103 Inlägg
20 februari 2007
om du prompt ska trimma din sug motor så börja med:

extraktor rör

3" eller 2,5" hela vägen med race kisse men jag skulle rekomendera 2,5" eftersom du inte har nån snurra som slår sönder ljudet.

porta toppen samt avgaskanaler.

byta kam.

sportluftfilter

sen kan du börja tänka på ett bränsle chip.

då hamnar du väl på en summa runt.

15-25000kr

eller följ mitt råd köp en turbomotor på en bildemontering/skrot med alla kablar samt boxar för några tusen
redan då har du en värre bil.
du är aldrig lönsamt att små trimma en sugis lägg pengarna i såfall på en turbo motor.

om du vill ha delar turbodelar kan jag ordna billigt nya som beg
tjohej
Senast redigerat av sleepy9000 (20 februari 2007)

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

Sök