3775
Sök

b6304 trimm volvo 960 3.0

247 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
någon som vet vilka trimm man kan ha på volvos 960 motor har tänkt turbo konvertera en lite senare men för tacksam för tips på trimm utan turbo...

Reparatör
630 Inlägg
25 mars 2007
absolute_teddan skrev:
någon som vet vilka trimm man kan ha på volvos 960 motor har tänkt turbo konvertera en lite senare men för tacksam för tips på trimm utan turbo...

ett par riktigt heta kamaxlar vore väl inte fel + preparering av toppen skulle ju passa fint på din bil . Annat luftfilter å extraktrorgrenrör sen blir den nog riktigt trevlig .

Kamaxlar kan du messa mig om det skulle vara av intresse .

10 Inlägg
14 januari 2008
Skulle tro de blir billigare om du hittar en t6 motor än o konventera. de e väll typ samma motor fast med turbo orginal cool

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 januari 2008
mr_limpy skrev:
Skulle tro de blir billigare om du hittar en t6 motor än o konventera. de e väll typ samma motor fast med turbo orginal cool

Vad är bättre än en turbo?
Jo, TVÅ!

T6'an är ju faktiskt en dubbelturbo tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

66 Inlägg
14 januari 2008
Att först sugtrimma och sedan turbokonvertera är ingen bra kombination! Iallafall inte om du tänkt fulköra med orginalboxar.

Det som ger mest i sugtrimsväg ställt mot ansträngning är ett chip för 4000kr, det ger "225hk/290Nm" säger tillverkarna. I själva verket något höjd tändning etc. Helt värdelöst för dig om du skall köra turbo.

Jag kommer att sugtrimma min 960 under sommaren förhoppningsvis. Vad jag kommer göra då är:

Byta låda AW30-40 till M90 med sinterlamell.
Behålla bakaxeln med 3.73 utväxling som sitter (kortare växlar)
chip - 225hk
extraktorgrenrör
större spridare
E85
sportluftfilter med luffarturboavskärmning.

Det kommer göra bilen till något helt annat, mycket argare och kortare växlar ger god känsla för en bruksbil, men någon T5 mördare lär det inte bli då det saknas vrid i hela registret.

"Billig" prestanda - Turbo är enda lösningen. Dock brukar det bli dyrt i slutändan ändå... Men det är det som ger.

Hästintresserad.

66 Inlägg
14 januari 2008
John87 skrev:
mr_limpy skrev:

Vad är bättre än en turbo?
Jo, TVÅ!

T6'an är ju faktiskt en dubbelturbo tongue

Ta en 2.5 liters rak sexa från 960, häng i en 90mm vev från 3.0 liters sexan, byt kolvar till T5R kolvar så har du samma borr, slag (cylindervolym) som en T6 + samma komp.

Hästintresserad.

4 506 Inlägg
14 januari 2008
Hinner inte läsa igenom allt nu, Så det kanske redan är saggt men S80 Dubbelturbo grenröret passar rakt på big_smile så där har du en liten start.
Senast redigerat av _Wallis_ (14 januari 2008)

Kan du andas kan du dö.

MR
27 Inlägg
20 november 2008
vart hittar man ett extraktorgrenrör?

2 Inlägg
4 mars 2009
jag har två grenrör till en t6 motor om de skulle vara intressant?

DREAMTEAM
248 Inlägg
14 januari 2010
Lyfter denna tråden lite. Jag har nämligen planer på att skaffa mig en B6304F/S motor och Sugtrimma den.
Typ byta stakar, kolvar, större ventiler (finns det?), ge toppen en rejäl omgång. Sedan ska motorn styras av ett Megasquirt-II V3,52 och mappas såklart. Finns det någon som vet vart man kan fixa stakar, kolvar, ventiler, tryckare, fjädrar och allt annat som behövs? Vill veta om det över huvudtaget går att göra allt detta med denna motorn, Och säg inget om turbo för jag vill uppnå ÄKTA motorkraft wink vet att det kostar, men det har jag redan räknat med.

MVH Nybakk

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2010
http://www.sixpiston.se/lasse.htm
kolla med lasse  han har ju fått ut 400hk ur sin vit sexa smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

DREAMTEAM
248 Inlägg
14 januari 2010
åhåå, vad gött den motorn låter! smile tack för tipset, får la ta kontakt med Lasse antar jag.
3**HK+ skulle jag bli nöjd med wink

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

1 062 Inlägg
14 januari 2010

Team Björkeryd

69 Inlägg
15 november 2011
Tjenare...Förlåt för jag drar upp en gammal tråd...Men hitta inte svaret jag ville ha, vart hittar jag ett chip till B6304F motor, 3L 24V rak sexa från en 960...Flera tips tack till vart det kan hittas.

Sök