3672
Sök

Toppfart 850 Glt?

9 108 Inlägg
16 april 2007
#21
Brådhis skrev:
Alltså... Det går ju utmärkt att accelerera till 205-210 på femman men för att få ut den där sista 5-10 km/h i toppfart är fyran bättre...

//Brådhis

Jaja, låter i alla fall inte som någon fördel att toppfart enklast nås på lägre växel? Låt mig tycka att det är pinsamt istället wink


med lem
1 925 Inlägg
16 april 2007
#22
MilleN skrev:
Brådhis skrev:
Till att börja med så går GLTn fortare på fyran än på femman eftersom den orkar varva mer då!

eeh? Vad händer när man växlar upp till femman då, saktar den ner? Knappast troligt hehe.

samma som med min gle ! den går mkt bättre på 4an än 5an,,,gör ca 185-190 på 4an varstoppet sen när man lägger i 5an händer ingenting sad eller jO ! den sjunker i varv tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
#23
MilleN skrev:
ursäkta språket men fan vilken jävla skitbil i så fall.

Måste faktiskt säga att såna "skitbilar" har opel också gjort ... dra en husvagn bakom en opel kadett i lite motvind så märker du tex att den drar mindre soppa på 4:an än 5:an för du behöver inte gasa så mycke för att orka!


Fotograf
1 319 Inlägg
16 april 2007
#24
mammas gjorde 220 enligt hennes mätare... med min har jag 250 enligt mätaren:) så blir väll kanske 230 på radar eller nå säkert:S

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

9 108 Inlägg
16 april 2007
#25
Xuri skrev:
MilleN skrev:
ursäkta språket men fan vilken jävla skitbil i så fall.

Måste faktiskt säga att såna "skitbilar" har opel också gjort ... dra en husvagn bakom en opel kadett i lite motvind så märker du tex att den drar mindre soppa på 4:an än 5:an för du behöver inte gasa så mycke för att orka!

mm fint att du jämför en Volvo mot en Kadett med husvagn för att få en jämförelse med liknande luftmotstånd haha, bortgjord roll


_fillan_ skrev:
samma som med min gle ! den går mkt bättre på 4an än 5an,,,gör ca 185-190 på 4an varstoppet sen när man lägger i 5an händer ingenting sad eller jO ! den sjunker i varv tongue

Förstår inte att det ska ses som positivt? Verkar ju så på er Volvofreaks att det är så det ska vara.. Har aldrig varit med om maken på seghet inte ens i mina vinterbilar, Omega 2,0 med 115hk.

Känner mig lite elak nu men allvarligt talat, varför verkar ni se det som positivt??? big_smile Skäms istället wink

edit: Missförstod kanske dig totalt Fillan? Läste lite snabbt och insåg inte ironin. Nu ska jag dra mig i alla fall, blev lite offtopic hehe.
Senast redigerat av MilleN (16 april 2007)


* Voff voff *
10 702 Inlägg
16 april 2007
#26
MilleN skrev:
Xuri skrev:
MilleN skrev:
ursäkta språket men fan vilken jävla skitbil i så fall.

Måste faktiskt säga att såna "skitbilar" har opel också gjort ... dra en husvagn bakom en opel kadett i lite motvind så märker du tex att den drar mindre soppa på 4:an än 5:an för du behöver inte gasa så mycke för att orka!

mm fint att du jämför en Volvo mot en Kadett med husvagn för att få en jämförelse med liknande luftmotstånd haha, bortgjord roll

_fillan_ skrev:
samma som med min gle ! den går mkt bättre på 4an än 5an,,,gör ca 185-190 på 4an varstoppet sen när man lägger i 5an händer ingenting sad eller jO ! den sjunker i varv tongue

Förstår inte att det ska ses som positivt? Verkar ju så på er Volvofreaks att det är så det ska vara.. Har aldrig varit med om maken på seghet inte ens i mina vinterbilar, Omega 2,0 med 115hk.

Känner mig lite elak nu men allvarligt talat, varför verkar ni se det som positivt??? big_smile

Till att börja med så tror jag han menade principen gällande att man måste anpassa utväxlingen till rådande omständigheter... Jag tror t.ex. inte ens man försöker testa toppfarten i en kadett med husvagn, faktiskt, och nu var det ju toppfart vi pratade om...!

Hursomhelst så gäller detta fenomen vi pratar om i denna tråd långt fler bilar än bara Volvo 850... Jag har t.ex. sett i flertalet instruktionsböcker att man skriver just "Toppfarten uppnås på fjärde växeln"!

Dock verkar det ju roa dig att det råkar handla om just Volvo i denna tråd så att du är aningen subjektiv är ju kanske inte SÅ svårt att lista ut!

MilleN skrev:
Brådhis skrev:
Alltså... Det går ju utmärkt att accelerera till 205-210 på femman men för att få ut den där sista 5-10 km/h i toppfart är fyran bättre...

//Brådhis

Jaja, låter i alla fall inte som någon fördel att toppfart enklast nås på lägre växel? Låt mig tycka att det är pinsamt istället wink

Självklart får du tycka precis vad du vill om det! Och jag kan inte se någonstans att jag beskrivit det som en fördel?! Det som däremot förvånar mig lite är att så pass få verkar känna till detta!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

9 108 Inlägg
16 april 2007
#27
I bilarna jag kört har jag faktiskt inte varit med om liknande nej, nu lämnar jag diskussionen i alla fall smile Hoj.


1 878 Inlägg
16 april 2007
#28
hmm, jag har vart uppe i 210km/h med min GLE (2.5SE)


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
#29
MilleN skrev:
Xuri skrev:
MilleN skrev:
ursäkta språket men fan vilken jävla skitbil i så fall.

Måste faktiskt säga att såna "skitbilar" har opel också gjort ... dra en husvagn bakom en opel kadett i lite motvind så märker du tex att den drar mindre soppa på 4:an än 5:an för du behöver inte gasa så mycke för att orka!

mm fint att du jämför en Volvo mot en Kadett med husvagn för att få en jämförelse med liknande luftmotstånd haha, bortgjord roll

de jag skrev var inte jämnförelse ...jag skrev bara ett exempel på att de är bättre å ligga på 4:ans växel på motorvägen i motvind med husvagn i en opel kadett för att den ska orka och dra mindre soppa ... de behöver man inte på en 850 tex och du skrev ju vilken skitbil volvo var som inte orkar varva i 200 knyck ... jag har inte några problem med att min inte orkar varva så jag lägger ner denna diskus nu...



_fillan_ skrev:
samma som med min gle ! den går mkt bättre på 4an än 5an,,,gör ca 185-190 på 4an varstoppet sen när man lägger i 5an händer ingenting sad eller jO ! den sjunker i varv tongue

Förstår inte att det ska ses som positivt? Verkar ju så på er Volvofreaks att det är så det ska vara.. Har aldrig varit med om maken på seghet inte ens i mina vinterbilar, Omega 2,0 med 115hk.

Känner mig lite elak nu men allvarligt talat, varför verkar ni se det som positivt??? big_smile


338 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#30
MilleN skrev:
Xuri skrev:
MilleN skrev:
ursäkta språket men fan vilken jävla skitbil i så fall.

Måste faktiskt säga att såna "skitbilar" har opel också gjort ... dra en husvagn bakom en opel kadett i lite motvind så märker du tex att den drar mindre soppa på 4:an än 5:an för du behöver inte gasa så mycke för att orka!

mm fint att du jämför en Volvo mot en Kadett med husvagn för att få en jämförelse med liknande luftmotstånd haha, bortgjord roll


_fillan_ skrev:
samma som med min gle ! den går mkt bättre på 4an än 5an,,,gör ca 185-190 på 4an varstoppet sen när man lägger i 5an händer ingenting sad eller jO ! den sjunker i varv tongue

Förstår inte att det ska ses som positivt? Verkar ju så på er Volvofreaks att det är så det ska vara.. Har aldrig varit med om maken på seghet inte ens i mina vinterbilar, Omega 2,0 med 115hk.

Känner mig lite elak nu men allvarligt talat, varför verkar ni se det som positivt??? big_smile Skäms istället wink

Jag har då inte märkt att min e nå seg den gör 0-100 på exakt 8sek å gick då jämt å fint ut till 220 på 5an å du e ju välkommen å försöka dra mig me en omega 2,0 X) hehe
Senast redigerat av Mange_GVe (16 april 2007)


781 Inlägg
16 april 2007
#31
läste inte hela tråden men vår volvo v70 classic 170 hk (GLT) gör 230 max. de är toppen. och de är på 5ans växel. den toppar inte mer på 4an iallafall som någons 850 gjorde. jag tycker faktist alla volvo har hyffsat top. deras bilar bruka väl ha bra top med dåligt acc?

5 710 Inlägg
16 april 2007
#32
Flyttar till rätt forum.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Grävmaskinist
216 Inlägg
16 april 2007
#33
Min gjorde 180 med 5 pers. och halva tanken etanol på 4:s växel, När jag la i "OD:en" (5:an) så gick den ner till 170km/h
Men den gör nog runt 200 om jag är ensam och endast med 95 eller 98 elle 99 okanig bensin!


DFFL
9 020 Inlägg
16 april 2007
#35
Jag har iallafall inga problem att hålla toppfarten i 6:an.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

438 Inlägg
16 april 2007
#36
Mange_GVe skrev:
Hur mkt kan en 850 GLT göra original? vad gör era? hur mkt ska den orka varva på 5an växel? och kan en 850 GLT vara hastighetsspärrad?

Jag har varvat ut på 4:an till rödmarkering 220km/h  -93 årsmodell GLT


Utanlem
895 Inlägg
16 april 2007
#37
200 maxa nog min 92 glt..


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 april 2007
#38
Våran gjorde 198 eller nåt. Kanske kanske gick upp på 200-linjen, men det va trögt.

Automatlådan kanske gjorde sitt?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

SSS -12
3 217 Inlägg
17 april 2007
#39
Inte mer? Min Escort gjorde 210 km/h på mätaren... :S

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

50 Inlägg
17 april 2007
#40
Mange_GVe skrev:
Hur mkt kan en 850 GLT göra original? vad gör era? hur mkt ska den orka varva på 5an växel? och kan en 850 GLT vara hastighetsspärrad?

Jag ska berätta det till dej om några dagar hur mycke den toppar på raka o nerför på 4an å 5an, när jag får hem min nya bil volvo 850 GLT 92a 27000mil. org på 170hk.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P


Sök