Ok,
Vi har en FAS II, 01'ans V40 på jobbet. 2 liters motor (vanligaste är kanske 2.0t) på 130-140 hästar eller nåt sånt och jag ska ge dig min egna objektiva bedömning.
Minus:
Motorn är trött.. Låter mycket men det händer ingenting. Visserligen är det en automat men i jämförelse med min gamla Carina E (automat) hamnar den låångt efter. Bensinförbrukning över litern per mil....
Fjädringen är Väldigt mjuk! Med folk i baksätet ryker stänkskydden om du åker ner från en trottoarkant! Lika mjuk är den i fram... Åker du lite för fort över ett farthinder kan du räkna med att åka över det på bottenplattan.... (Men varför ska man köra för fort över ett farthinder igentligen... Vill bara förmedla mina intryck). Med upphottad fjädring kan det bli bättre.
Den är trång! Sätt ner armen på dörrsidan och du känner dig som ett stort monster i bilen.
Glöm bort att du ska skjutsa kompisar i baksätet om det sitter en lång i fram. En lång person sitter nästan med framsätet längst bak och då finns det inte många cm till övers till den i bak.
Kvalitetskänslan är inget vidare... Instrumentpanelen efterlämnar rassel..
Bakluckan går igen för lätt vilket medför att lampor rycker. Inte så dyrt kanske men ger ett billigt intryck.
Automatlådan kunde ha varit smidigare men funkar säkert bättre med 2.0t motor.
Jag skulle aldrig köpa en Hollänsk "volvo" som dessutom drar ohyggligt med bensin i jämförelse med prestanda.
Plus:
Kombi, lätt att lasta hundar, matkassar, barnstolar etc.
"Billiga" - Men vad får man för samma peng?
Lätt att styla.
Reservdelar på OK
Ingen som är avundsjuk och repar lacken. (idioter finns det alltid men risken är mindre)
Försäkringen är säkert billig(?).
Om jag var ute efter kombi skulle jag tittat efter något roligare.
Alfa Romeo, BMW E36, Audi, Volkswagen (!) you name it.
Alt. gå upp i storlek och köp 9-5 eller V70.
Lycka till!