3162
Sök

Köpråd: Nissan 200sx

19 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag funderar på att skaffa mig en Nissan 200sx som första bil, har läst en del om den men vill fortfarande höra personer som äger en vad dom tycker om den. För- och nackdelar.

Sen har jag ju det lilla (problemet?) att jag och en meckpolare ska trimma upp den till ca. 300 hk men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga samt hur mycket det kan kosta i grova svängar.

Tacksam för svar.

/Christoffer

19 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
#2
ingen som har kunskap inom detta område? tongue
Senast redigerat av ChristofferOhberg (15 juni 2007)

302 Inlägg
15 juni 2007
#3
gå in här http://200sx.nu/
finns all info du behöver
mvh

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

1 741 Inlägg
15 juni 2007
#4
nog många som vet.. men då det har varit uppe en hel massa gånger förut så orkar kanske ingen svara.

300hk recept finns på 200sx.nu
och vilken 200sx ska du skaffa? s13 eller s14? och årsmodell?
svagheter på s13 är oljetempen (och bromsarna om man kör väldigt! aktivt)
fördelar... sjukt rolig bil som är lätt att skruva i och lätt att hitta delar till.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 503 Inlägg
15 juni 2007
#5
Har precis skaffat mig en 200sx. Ångrar absolut inte att jag gjorde det, rolig som fan att köra! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

19 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
#6
tecman skrev:
nog många som vet.. men då det har varit uppe en hel massa gånger förut så orkar kanske ingen svara.

300hk recept finns på 200sx.nu
och vilken 200sx ska du skaffa? s13 eller s14? och årsmodell?
svagheter på s13 är oljetempen (och bromsarna om man kör väldigt! aktivt)
fördelar... sjukt rolig bil som är lätt att skruva i och lätt att hitta delar till.

kör på en s13 och förhoppningsvis -92:a
Det där med 300 hk konceptet har jag inte sett på den sidan, får väl kolla lite extra noggrant antar jag.

19 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
#7
Oboy6 skrev:
Har precis skaffat mig en 200sx. Ångrar absolut inte att jag gjorde det, rolig som fan att köra! smile

fan vad nice! Är det original lr har du skruvat i den än? ;D

terazzi
16 juni 2007
#8
200sx sjukt fin bil ;D
ska med köpa en senare,antagligen till sen-sommaren alt vintern..men bättre sent än inte alls wink men köp en oljekyl direkt!!! från setrab smile eller annat fabrikat..samt Intercooler smile

1 503 Inlägg
16 juni 2007
#9
ChristofferOhberg skrev:
Oboy6 skrev:
Har precis skaffat mig en 200sx. Ångrar absolut inte att jag gjorde det, rolig som fan att köra! smile

fan vad nice! Är det original lr har du skruvat i den än? ;D

Den va redan trimmad när jag köpte den. Men mer väntar! Måste trycka i en oljekyl så fort som möjligt. Ingen som monterat en oljekyl som har lust att förklara hur man går till väga?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Galen
849 Inlägg
16 juni 2007
#10
du skall väll undvika köpa en bil som ser ut att vara hårtkörd, om du tittar på blocket.se verkar det finnas att det finns en hel del såna tyvär:/

Annars som alla säger om du ska trimma bilen det första du ska göra är att skaffa en oljekyl och en stor IC.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

727 Inlägg
16 juni 2007
#11
använd funktionen "SÖK" cool finns tips om hur du kollar upp den, orkar inte skriva det igen

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Rörpulare
1 453 Inlägg
16 juni 2007
#12
Har kmt upp i ca 310 hk iaf över smile
* Nytt Motoria 3" System Turbo Back rostfritt 5000:-
* Ny 600*300*100 mm intercooler med HKS gavlar 2300:-
* Nya polerade tryckrör 1500:-
* Ny portad och planad topp av Trim topp 4000:-
* Ny Blå eloxerad Power XS dump 800:-
* Ett Steg 2 chip 800:-
* Nytt Blå eloxerat motor stag 500:-
* Ny Balanserade,kulpenade,härdade Och slipade stakar Goda för 380+ hk 1500:-
* Nytt 19 raders oljekylarkitt, aeroquip stålomspunna slangar, samt oljefilter förflyttare. 3200:-
* Ny Greddy full auto turbo controller 800:-
* 61 mm spjällhus 800:-
* Ny t28bb snurra! 5000:-
* Nytt Grenrör xspower! 1500:-
* Ny Bränslepump - HenkoRacing 275L/h 900:-
* Dubbla avgaskammar 900:-
* Nytt Apexi filter deras värsta enligt de flesta, direkt från japan ca 1000:-
* Nya Jun ventilfjädrar 3000+:-
* Ny 3" lmm - gjort själv
* 444cc Skyline Spridare - ca 1400:-
= 35papp + lätt en summa på kankse nån tusenlapp för all jävla frakt... och då har ja kmit undan jävligt billigt på vissa delar detta e ofta på ordinare priser... Men nu har du iaf ett ungefär sen blir de några lappar till om du ska göra en grundlig renovering som ja också gjort!

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

19 Inlägg
16 juni 2007
Trådstartare
#13
nissan 200sx skrev:
Har kmt upp i ca 310 hk iaf över smile
* Nytt Motoria 3" System Turbo Back rostfritt 5000:-
* Ny 600*300*100 mm intercooler med HKS gavlar 2300:-
* Nya polerade tryckrör 1500:-
* Ny portad och planad topp av Trim topp 4000:-
* Ny Blå eloxerad Power XS dump 800:-
* Ett Steg 2 chip 800:-
* Nytt Blå eloxerat motor stag 500:-
* Ny Balanserade,kulpenade,härdade Och slipade stakar Goda för 380+ hk 1500:-
* Nytt 19 raders oljekylarkitt, aeroquip stålomspunna slangar, samt oljefilter förflyttare. 3200:-
* Ny Greddy full auto turbo controller 800:-
* 61 mm spjällhus 800:-
* Ny t28bb snurra! 5000:-
* Nytt Grenrör xspower! 1500:-
* Ny Bränslepump - HenkoRacing 275L/h 900:-
* Dubbla avgaskammar 900:-
* Nytt Apexi filter deras värsta enligt de flesta, direkt från japan ca 1000:-
* Nya Jun ventilfjädrar 3000+:-
* Ny 3" lmm - gjort själv
* 444cc Skyline Spridare - ca 1400:-
= 35papp + lätt en summa på kankse nån tusenlapp för all jävla frakt... och då har ja kmit undan jävligt billigt på vissa delar detta e ofta på ordinare priser... Men nu har du iaf ett ungefär sen blir de några lappar till om du ska göra en grundlig renovering som ja också gjort!

Mvh

Tack för ett grymt svar smile
Jag kommer nog att ha nytta av det du skrivit, eftersom jag köper bilen i Tyskland så kommer jag också ha en hel del pengar till övers för trimning ;D

1 364 Inlägg
16 juni 2007
#14
tyckerr nisssan 200sx är en sjukt fin bil men har hört om och om igen att vevlagrerna gå på dessa bilar så innan du bestämmer dej för en så lyssna noga efter missljud även när du bara startar bilen


638 Inlägg
16 juni 2007
#15
är jätte nöjd med min 200. roligare bil får du leta efte. enda nakdelen jag kan komma på är att det är svårt att hitta delar till den. eftersom dom är inte så vanliga, så du kan tex inte gå till skroten och leta reservdelar. smile som tur är finns det eftermarknads prudukter smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

19 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#16
Calibra_16 skrev:
tyckerr nisssan 200sx är en sjukt fin bil men har hört om och om igen att vevlagrerna gå på dessa bilar så innan du bestämmer dej för en så lyssna noga efter missljud även när du bara startar bilen

jo jag har också hört det, åker till Tyskland i höst och köper mig en, jag tänker inte låta nån fet bratwurst gubbe scama mig på min första bil, tur då att man har med sig två polare  som kan en del. smile

Ripley333 skrev:
är jätte nöjd med min 200. roligare bil får du leta efte. enda nakdelen jag kan komma på är att det är svårt att hitta delar till den. eftersom dom är inte så vanliga, så du kan tex inte gå till skroten och leta reservdelar.  som tur är finns det eftermarknads prudukter

jo tur är väl det, men jag köper nog av bekanta som importerar iaf. Är lite tursam. wink

1 010 Inlägg
19 juni 2007
#17
Hahaha big_smile
öhberg vilket diskret namn du fixxa...haha

sett mitt nya scoop?? kolla mitt bildgalleri wink


654 Inlägg
20 juni 2007
#18
Ett stort tips är att montera oljekylare och ev även byta retur slangen.
Ska du trimma den sen så är steg:
1.Walbro/liknande soppa pump
2.FMIC av större modell
3.Spridare

Sen är det bara att bygga på med alla dom delar som passar in i bygget.
Ett annat tips är även att inte köpa dessa steg chip och köra med sen när du trimmat en bit,utan mappa då istället så det blir bra från början och sparar dig problem.

ett tips rent bil messigt är att hitta en bil där Lagren redan bytts på,alt där oljekylare och retur slang byts.

så kommer du förhoppningsvis slippa vevlager raset som kommer på posten.

19 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#19
JockeT skrev:
Hahaha big_smile
öhberg vilket diskret namn du fixxa...haha

sett mitt nya scoop?? kolla mitt bildgalleri wink

Det är väl inget fel på mitt acc. jag har ju så vackert namn så vrf inte skryta med det. ;D
Jo jag såg scoopet och det kommer bli maffigt när du har kirrat det. smile))

Blida skrev:
Ett stort tips är att montera oljekylare och ev även byta retur slangen.
Ska du trimma den sen så är steg:
1.Walbro/liknande soppa pump
2.FMIC av större modell
3.Spridare

Sen är det bara att bygga på med alla dom delar som passar in i bygget.
Ett annat tips är även att inte köpa dessa steg chip och köra med sen när du trimmat en bit,utan mappa då istället så det blir bra från början och sparar dig problem.

ett tips rent bil messigt är att hitta en bil där Lagren redan bytts på,alt där oljekylare och retur slang byts.

så kommer du förhoppningsvis slippa vevlager raset som kommer på posten.

Tack så mycket för svaret, jag är ganska hajj på i vilken ordning jag ska fixa trimmen faktiskt smile
Det där med lagren är ju nånting man ska kolla lite extra på ^^

Rörpulare
1 453 Inlägg
26 juni 2007
#20
Blida skrev:
Ett stort tips är att montera oljekylare och ev även byta retur slangen.
Ska du trimma den sen så är steg:
1.Walbro/liknande soppa pump
2.FMIC av större modell
3.Spridare

Sen är det bara att bygga på med alla dom delar som passar in i bygget.
Ett annat tips är även att inte köpa dessa steg chip och köra med sen när du trimmat en bit,utan mappa då istället så det blir bra från början och sparar dig problem.

ett tips rent bil messigt är att hitta en bil där Lagren redan bytts på,alt där oljekylare och retur slang byts.

så kommer du förhoppningsvis slippa vevlager raset som kommer på posten.

De där me att intercooler och spridare e nått av prio 2-3 tycker ja låter lite överdrivet.. dock oljekylare och soppa pump! Annars e de ju steg 2 chip osv... Skriv du som nu ska köpa 200:a om de e nått du undrar över såsom priser eller vart du får tag i saker...

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"


Sök