3391
Sök

Ska kika över motorn,vart ska man börja?

351 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
tjena bilen har rullat 42000milen,men den går bra än så länge.Men ja undrar vart man ska kolla först?

Dansken

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 juli 2007
Hej, kolla olja och kamsnöre, frisk olja och rem så brukar de gå lågnt...

351 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
okej men inga packningar eller nåt?,men vad ska ja göra för att få den att sluta att knacka när ja kallstartar den,men de går över efter några seckunder?

Dansken

Mr: Mike
231 Inlägg
11 juli 2007
Om det är en motor med hydraliska lyftare så brukar dom knacka lite vid kall-start (oljan har inte kommit upp i toppen riktigt).
Om jag förstår det rätt så var det 42000 mil. Lite lagom dax att kanske byta växel-oljan och diff-oljan, kanske även ta broms-oljan och servo-oljan. Sen bör väl det mesta vara klart.

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

351 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
så de är ingen fara då eller,jasså så fixar ja de så går den jämnare då?,då skulle man ha en lokal att hålla på i.

Dansken

21 Inlägg
11 juli 2007
Som han skrev innan, kan vara så att oljan måste komma upp i motorn... jag hade en Ford som hade samma sak, bytte bara olja sen försvan det helt så det kan vara dags att byta oljan åxå.

Alfa Romeo the italian Volvo

140 Inlägg
11 juli 2007
Mike_200sx skrev:
Om det är en motor med hydraliska lyftare så brukar dom knacka lite vid kall-start (oljan har inte kommit upp i toppen riktigt).
Om jag förstår det rätt så var det 42000 mil. Lite lagom dax att kanske byta växel-oljan och diff-oljan, kanske även ta broms-oljan och servo-oljan. Sen bör väl det mesta vara klart.

//Mike

Bromsvätska heter de wink

Bilen ryker inte något iheller? För då kan ventiltätningar va på plats, tycker dom borde bli slitna efter så många mil, men det är ju Volvo ^^

Gasar till det rasar

Drifttekniker
224 Inlägg
12 juli 2007
Gör service som vanligt och byt alla oljor.

Om den fungerar bra så finns det väl ingen anleding att börja rota i motorn.

FreddeK
12 juli 2007
alla oljor/filter som folk säger! kika även på stiften...fördelare och rotor kan du ju också kolla om det är slitet när du ändå är i gång! tändkablarna så dom inte är skadade etc. bara kika runt lite om allt ser okej ut. rör/slangar/motorfästen/kontakter och diverse remmar.

349 Inlägg
12 juli 2007
Chrizze skrev:

Varfor heter det inte bromsolja?

Allfixare
1 475 Inlägg
12 juli 2007
Ertiyed skrev:
Chrizze skrev:

Av den enkla anledningen att det är ingen olja, det är en vätska=)

349 Inlägg
12 juli 2007
fish skrev:
Ertiyed skrev:
Chrizze skrev:

Av den enkla anledningen att det är ingen olja, det är en vätska=)

Jag fick for mig att olja va en vatska och att man anvanda olja pga att den inte komprimerades, som for tex hydraliska kolvar jamnfort med pneumatik.

EDIT: Darfor man luftar bromsarna ocksa? eller ar jag helt ute och seglar har? O.o
Senast redigerat av Ertiyed (12 juli 2007)

351 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
De va mycke på en gång..men den ryker när man bromsar in till ettans växel så den går på tomgång nästan.Men de händer ibland bara,så ja ska alltså byta all olja + vätska i motorn och se över packningarna?

Dansken

Drifttekniker
224 Inlägg
12 juli 2007
Finns väl inte så mkt packningar att se över direkt, bara om den läcker olja någonstans.
Ryker den när du bromsar in till ettans växel, eller menar du rycker ? smile Förklara lite mer.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
12 juli 2007
Bromsvätska är en västka för att den blandar sig med vatten, olja gör inte det. Så enkelt är det big_smile

Det finns inga vätskor som man kan komprimera, det är bara gas som man kan göra det med.

Mvh Dennis

351 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
den läcker inget:)..okej ja menar att den hoppar lite om ja växlar ner ifrån 2 till 1 växel..men inte varje gång som tur är:)  men rök moln kommer inte...ska hitta en lokal i närheten där ja bor som man kan ställa in den där..

Dansken

349 Inlägg
12 juli 2007
whitesnake skrev:
Bromsvätska är en västka för att den blandar sig med vatten, olja gör inte det. Så enkelt är det big_smile

Det finns inga vätskor som man kan komprimera, det är bara gas som man kan göra det med.

Mvh Dennis

Men vad for vatska ar det?

olja ar iofs ocksa en vatska.

Jag skrev inte att en vatska komprimerades jag skrev att man luftade bromsarna for luft komprimerades. och jag har for mig att man anvander bromsolja i vissa bilar. iaf aldre.

Sök