2849
Sök

Uppkörning problem med speglar o riskbedömning

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena grabbar ska köra upp snart hoppas jag.
Känner väl mig hyffsat säker, men två saker jag vet o alla andra vet är att mina två sämsta sidor i bilkörningen är hur man ska titta i speglarna o när använder knappt sido speglarna.
Sen klagar körkskole lärare på min riskbedömning me, tycker jag kör för snabbt i kurvor ingen koll vid utfarter osv.
Så vad har ni för tips hur ska man bedöma risker bra?
hur ska man bete sig? Hur kollar man speglarna rätt?
Missuppfatta mig ej med speglarna. Kollar döda vinkeln när jag byter fil o tittar jämt i inerspegeln på folk bakom, är sido speglarna jag har problem med och när och hur jag ska titta fattar inget av 1,2,3 principen.

Tacksam för hjälp o tips smile
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (8 augusti 2007)


Bmw osv..

348 Inlägg
8 augusti 2007
#2
Min körskole lärare sa, kolla speglarna var 5:e sekund. När du kör upp, flaka inte blicken bara, rör huvudet lite, så han förstår att du verkligen kollar speglarna.

Riskbedöming, ja att ladda 50 rätt in i korsningen, sen rycka krycka med ställ ut känns ju kanske inte befogat alltid? wink skämt åtsido, närma dig helt enkelt korsningen i ett lugnt tempo, så att du kan göra en mjuk inbromsning om det skulle behövas. Med andra ord, du ska motorbromsa in i rondeller/korsningar, inte använda bromsen för mycket, var noga att kolla speglarna i korsningar/rondeller också!

1,2,3 principen, var inte det när man skulle svänga, 1. Speglar, 2. blinkers, 3. Placering?


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#3
Tack jo de stämmer det är 123 principer första titta nån spegel sen nån annan sen döda vinkeln sne blinkers sen svänga typ..  tänkte på de här med risk bedömning vi säger om man åker på en huvdled och en bil kommer o ska köra ut då har ju jag förträde men ska man ändå bromsa in då för att de kan va en risk? men då borde ju risken bli större för då tror ju andra snubbe att man släpper förbi han. samma sak med utfarter osv där man har rätt att köra o dom ska stanna om då bromsar in o bedömmer risken skapar man ju en annan risk o personen tror ja tänker släppa förbi han därför ja bara brukar brassa på så inga misstolkningar sker men där höll inte trafik skole läraren me mig hmm


Bmw osv..

348 Inlägg
8 augusti 2007
#4
Inte för jag är grammatik polisen, men lite styckindelningen till nästa gång smile

När du kör en huvudled och passerar krosningar/utfarter/etc., så ska du självfallet inte bromsa, men du kan till exempel släppa foten från gaspedalen och lägga den på bromsen, då är du "beredd", samtidigt när du närmar dig en korsningen, vrid huvudet och kolla om det finns några bilar eller annat, då tar du hänsyn, och därmed höjer din riskbedömning!

När du säger utfarter, antar jag det är högerregln du menar, att du har rättighet? Högerreglen är en bra regel, så länge alla följer den, men det är bara att ta det lugnt, följa 1,2,3 och försök ta ögonkontakt med andra förare, kör inte fort, ta det lugnt och stressa inte iväg!

Hoppas du har det lite klarare för dig nu
Senast redigerat av BBR (8 augusti 2007)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#5
Sorry är dystlektiker men men ;P När jag menar utfarter menar jag från hus,mackar,pakrerings platser osv. Då har ju dom väjningsplikt för mig när jag kommer på vägen där gäller ej höger regeln.

Men någon som vet hur 1-2-3 principen funkar och när man skall använda den? Har inte en aning jag.

EDIT: annan fråga i en rondell när man skall rakt fram är det lag på blinkers då när man svänger av ? så man kuggar om man glömmer den? eller är de bara plus poäng?
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (8 augusti 2007)


Bmw osv..

Övningskör
51 Inlägg
8 augusti 2007
#6
Jag har inte körkort än, men det börjar bli aktuellt att ha uppkörning snart och jag övar som satan just nu, så:

Säkerhet kommer alltid först i trafiken, känner du dig det minsta osäker över en situation (som att köra förbi en korsning) och du stannar fast du egentligen inte behövde det, så är det bra ju. Då kanske han frågar: "Men varför stannade du?" då svarar du bara "Jag kände att jag inte hade fullt koll på situationen och tyckte de va säkrast att stanna." Då kommer uppkörningsinstruktören säkert bli jätteglad och du får plus i kanten. KÖR SÄKERT!

När det gäller speglar så får du visa instruktören att du har full koll på omgivningen, så gör som någon sa nyss; kolla i alla speglar var 5-10 sekund och visa det tydligt. Nu vet inte jag om du redan vet om det men jag tar det i alla fall: Om du ska svänga vänster i en korsning så kollar du först i speglarna, och det ska ske i en viss ordning: Först innerspegeln, sedan vänstra ytterspegeln och sen DÖDA VINKELN - sen kan du blinka till vänster och ta kurvan säkert. Högersvängar i korsningar är det samma sak men då ska du självklart titta i höger ytterspegel och sen behöver du inte titta i döda vinkeln.

När du kör i en rondell och ska t.ex. svänga vänster så ska du blinka till vänster innan du är i själva rondellen och hålla dig på vänstra sidan. Men sen när du är halvvägs i rondellen på väg ut så ska du titta i speglarna + döda vinkeln på högersidan, och sedan blinka till höger och hålla dig så långt åt höger som möjligt. Döda vinkeln är ju extra viktig här för man vet aldrig om det är en bil på den sidan som du ska köra på.

Samma sak gäller när du ska köra rakt fram i en korsning, ungefär. Du ska inte blinka innan rondellen men när du är halvvägs ut i rondellen så ska du blinka åt höger för att visa att du ska ut det hållet. Här ska du hålla dig till höger från början och ut.

Högerregeln gäller INTE när du kör ut från parkeringsplats, mackar, hus osv. Då kör du ut på en större väg (troligen huvudled) och då har de på den stora vägen företräde.

När du ska backa förbi ett hinder eller vad som helst, så ska du inte använda dig av speglarna, utan då ska du vrida hela kroppen och titta bakåt.

Nu kan jag inte fler tips angående speglar smile Men lycka till på uppkörningen. Viktigast är nog (vad jag har lärt mig av de som kuggat) är att du verkar säker när du kör. Kör som du har kört i hela ditt liv och låt säkerheten komma först.
Senast redigerat av kevinw (8 augusti 2007)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#7
Tackar! Det var väldigt bra info!

Hur är det med att ha båda händerna på ratten jag tycker det känns väldigt obekvämt att ha båda händerna på ratten när jag kör lungt blir bara konstigt men märkt att körskole läraren är skit hård på de. Jag kör bäst när jag kör som vanligt avkopplad med ena handen på ratten o andra på armstödet eller växelspaks knoppen.. vad säger dom om det på uppkörningen?


Bmw osv..

Övningskör
51 Inlägg
8 augusti 2007
#8
UseDubbelTurbo skrev:
Tackar! Det var väldigt bra info!

Hur är det med att ha båda händerna på ratten jag tycker det känns väldigt obekvämt att ha båda händerna på ratten när jag kör lungt blir bara konstigt men märkt att körskole läraren är skit hård på de. Jag kör bäst när jag kör som vanligt avkopplad med ena handen på ratten o andra på armstödet eller växelspaks knoppen.. vad säger dom om det på uppkörningen?

Vad jag vet så är det ett måste att hålla båda händer på ratten.. De brukar väl säga att man ska hålla händerna på ratten som om klockan vore 10 över 10. Jag tycker själv det känns lite tråkigt men så fort jag får körkort så ska jag fan hålla hur jag vill smile


687 Inlägg
8 augusti 2007
#9
Jag kuggade på min första uppkörning.Han tyckte inte att jag var tydlig med placeringen i korsningar,han tyckte att man typ nästan skulle skava sönder fälgarna mot gatstenen.Jag kuggade även på att han tyckte inte jag skulle gjort en vänstersväng när han sa åt mig o göra det,han tyckte jag skulle vänt i en rondell längre fram för där var ingen fil o gå in i.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#10
volvo_Tobias skrev:
Jag kuggade på min första uppkörning.Han tyckte inte att jag var tydlig med placeringen i korsningar,han tyckte att man typ nästan skulle skava sönder fälgarna mot gatstenen.Jag kuggade även på att han tyckte inte jag skulle gjort en vänstersväng när han sa åt mig o göra det,han tyckte jag skulle vänt i en rondell längre fram för där var ingen fil o gå in i.

jo men de där med vänstersväng på huvudled är ju känt att det är bättre att åka o vända står ju överallt i kk boken.


Bmw osv..

687 Inlägg
9 augusti 2007
#11
UseDubbelTurbo skrev:
volvo_Tobias skrev:
Jag kuggade på min första uppkörning.Han tyckte inte att jag var tydlig med placeringen i korsningar,han tyckte att man typ nästan skulle skava sönder fälgarna mot gatstenen.Jag kuggade även på att han tyckte inte jag skulle gjort en vänstersväng när han sa åt mig o göra det,han tyckte jag skulle vänt i en rondell längre fram för där var ingen fil o gå in i.

jo men de där med vänstersväng på huvudled är ju känt att det är bättre att åka o vända står ju överallt i kk boken.

Jo men det tänker man inte på när man sitter brevid ett sånt där tråkigt as,som säger åt en o göra det.

Proljece?
1 464 Inlägg
9 augusti 2007
#12
Blicken,pilen,filen.

Har du redan filen ta bara blicken,pilen smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!


Sök