Jag har inte körkort än, men det börjar bli aktuellt att ha uppkörning snart och jag övar som satan just nu, så:
Säkerhet kommer alltid först i trafiken, känner du dig det minsta osäker över en situation (som att köra förbi en korsning) och du stannar fast du egentligen inte behövde det, så är det bra ju. Då kanske han frågar: "Men varför stannade du?" då svarar du bara "Jag kände att jag inte hade fullt koll på situationen och tyckte de va säkrast att stanna." Då kommer uppkörningsinstruktören säkert bli jätteglad och du får plus i kanten. KÖR SÄKERT!
När det gäller speglar så får du visa instruktören att du har full koll på omgivningen, så gör som någon sa nyss; kolla i alla speglar var 5-10 sekund och visa det tydligt. Nu vet inte jag om du redan vet om det men jag tar det i alla fall: Om du ska svänga vänster i en korsning så kollar du först i speglarna, och det ska ske i en viss ordning: Först innerspegeln, sedan vänstra ytterspegeln och sen DÖDA VINKELN - sen kan du blinka till vänster och ta kurvan säkert. Högersvängar i korsningar är det samma sak men då ska du självklart titta i höger ytterspegel och sen behöver du inte titta i döda vinkeln.
När du kör i en rondell och ska t.ex. svänga vänster så ska du blinka till vänster innan du är i själva rondellen och hålla dig på vänstra sidan. Men sen när du är halvvägs i rondellen på väg ut så ska du titta i speglarna + döda vinkeln på högersidan, och sedan blinka till höger och hålla dig så långt åt höger som möjligt. Döda vinkeln är ju extra viktig här för man vet aldrig om det är en bil på den sidan som du ska köra på.
Samma sak gäller när du ska köra rakt fram i en korsning, ungefär. Du ska inte blinka innan rondellen men när du är halvvägs ut i rondellen så ska du blinka åt höger för att visa att du ska ut det hållet. Här ska du hålla dig till höger från början och ut.
Högerregeln gäller INTE när du kör ut från parkeringsplats, mackar, hus osv. Då kör du ut på en större väg (troligen huvudled) och då har de på den stora vägen företräde.
När du ska backa förbi ett hinder eller vad som helst, så ska du inte använda dig av speglarna, utan då ska du vrida hela kroppen och titta bakåt.
Nu kan jag inte fler tips angående speglar
Men lycka till på uppkörningen. Viktigast är nog (vad jag har lärt mig av de som kuggat) är att du verkar säker när du kör. Kör som du har kört i hela ditt liv och låt säkerheten komma först.