OK; Lite om vatteninsprutning.
-------------------------------------------------------------
Vatteninsprutning är ett område som, precis som så många andra, omges av mytbildning. Följade text är information jag har samlat på mig under åren.
Det finns dom som tror att vatteninsprutning i sig själv ger effekt. Det är helt fel. Vatteninsprutning minskar temperaturen i förbränningsrummet och med det också trycket. Detta leder till att effekten sjunker medans man tillsätter en konstant mängd bränsle vilket då innebär att verkningsgraden sjunker.
När man provade med metanol som bränsle så sänkte 10% vatten verkningsgraden och effekten med ca 3%.
Att vatten ska expandera och ge högre tryck är en populär myt som man kan avfärda direkt eftersom effekten och verkningsgraden sjunker om man inte utnyttjar kyleffekten med mera laddtryck, mera bränsle, mera förtändning osv.
Man kan också noterat svårigheter med att finfördela blandningen. Lyckas man inte med detta så blir man tvungen att använda mer vatten än nödvändigt vilket reducerar effekten och verkningsgraden i onödan.
Paul Rosche, BMW:s gamla motorräv har också påpekat att de höll på med vatteninsprutning till de gamla turboladdade F1 motorerna men att man lade av med detta och rikade på med bränsle istället då vinsterna med det var större.
Volvo´s grupp A bilar på 80-talet körde med vatteninsprutning eftersom det var enda vägen dom kunde gå under gällande Grupp A reglemente för att undvika att motorn spikade sönder. Då dom använde sig av samma k-jetronic-pumpar som till soppan blandade dom in skärvätska för att pumpen inte skulle braka ihop under tävlingen.
Dokumentation runt vatteninsprutning finns.. Det man har noterat där är vatten kan motverka knackning, HC utsläppen ökar,
NOx minskar, bränsleförbrukningen ökar (verkningsgraden sjunker). Man har också noterat korrosionsproblem, detta eftersom vatteninsprutning orsakar en större vattenmängd i vätskeform än utan vatteninsprutning.
Har man alltså ingen som helst möjlighet, fysiskt eller ekonomiskt att lösa kylbehovet med en vanlig Intercooler av en eller annan variant, så kan vatteninsprutning vara ett alternativ.
Annars ska man nog inte ens fundera på vatteninsprutning.
Tänk på att vatteninsprutning måste ske efter intercoolern. Sprutar man in vattendimma före intercoolern så kommer det att kondenseras och fylla intercoolern med vatten.
CART i USA körde med metanolinsprutning före turbon för att kyla men dom hade ingen intercooler.
Man kan också bespruta sin IC med vattendimma. I WRC tex kör man så, men tumregeln är att 10 grader temperatursänkning av insugsluft ger 3% effektökning och man får sopa på mycket vatten för att det skall ge något. Då är det i nästan alla fall enklare att höja laddtrycket eller skaffa en effektivare intercooler.
Att WRC kör med det beror bla på att reglementet föreskriver en restriktor till turbon vilket gör att turbon får arbeta väldigt ogynnsamt.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI