2725
Sök

kallt ute?

24 Inlägg
15 oktober 2005
Trådstartare
#1
hej!

har en saab 9-3 aero!

har läst här på forumet o många har saab ägare har sagt det!

min bil går skit bra när det e kallt ute, som tex när jag ska åka hem från jobbet på kvällen, kl e ca: 23.00! det blir som en helt ny bil! men sen typ mitt på dagen så går den inte dåligt, men sämre! e det nån mer än jag som märker av det? e det ett vanligt "fel" på trimmade saabar ele?vad kan man göra åt saken! köpa större IC eller?

tacksam för svar!

mvh wastepeak


32 Inlägg
15 oktober 2005
#2
Det har ju med luftfuktigheten att göra!

Är det kallt och lite fuktigt i luften så går bilen i regel bättre!
Senast redigerat av Corsa (15 oktober 2005)

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

IT-Tekniker
144 Inlägg
15 oktober 2005
#3
Corsa skrev:
Det har ju med luftfuktigheten att göra!

Är det kallt och lite fuktigt i luften så går bilen i regel bättre!

Precis.. det märktes extra tydligt när man var i moppe åldern ;D


671 Inlägg
15 oktober 2005
#4
Kall luft har högre densitet, det är så att säga mera luft i luften.

142 Inlägg
15 oktober 2005
#5
du får plats me mera syre på mindre yta, samma anledning man använder en ic...


SSS -12
3 217 Inlägg
17 oktober 2005
#6
Mer kall luft... Det är svaret på att din bil går bra!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

719 Inlägg
17 oktober 2005
#7
det är därför alla street race går på natten pojkar ;P

live free, die young.

469 Inlägg
17 oktober 2005
#8
Scratch skrev:
det är därför alla street race går på natten pojkar ;P

hehe smile

IT-Tekniker
144 Inlägg
17 oktober 2005
#9
Scratch skrev:
det är därför alla street race går på natten pojkar ;P

haha jag tror nog det finns andra anledningar för de big_smile lite mindre trafik på natten om man säger så..


Driver
2 111 Inlägg
17 oktober 2005
#10
dG skrev:
Corsa skrev:
Det har ju med luftfuktigheten att göra!

Är det kallt och lite fuktigt i luften så går bilen i regel bättre!

Precis.. det märktes extra tydligt när man var i moppe åldern ;D

kan int annat än instämma big_smilebig_smile
hehe härliga minnen från när man blåste hem från polarna 2 på natten smile. efter o ha pulat moppe i hela kvällen smile 9an de va tider de! smile haha..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
#11
Allmänna gaslagen bröder ! Damma av era gamla fysikböcker. Sitt rakt i bänkarna! Slå upp sidan 23 !

Hrrrrm...

pV = nRT

Och sedan ett gäng mellanled etc etc....VAKNA ELEVER.....sov inte i klassen.

Till slut

=> 10 grader temperatursänkning ger ca 3% effektökning.

Mvh
Göran

(Jepp, gammal gymnasielärare...)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driver
2 111 Inlägg
17 oktober 2005
#12
Sharky skrev:
Allmänna gaslagen bröder ! Damma av era gamla fysikböcker. Sitt rakt i bänkarna! Slå upp sidan 23 !

Hrrrrm...

pV = nRT

Och sedan ett gäng mellanled etc etc....VAKNA ELEVER.....sov inte i klassen.

Till slut

=> 10 grader temperatursänkning ger ca 3% effektökning.

Mvh
Göran

(Jepp, gammal gymnasielärare...)

var aldrig mycket för gymnasiet wink..big_smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
17 oktober 2005
#13
Tänk då vad en snöskoter maxar på antarktis=)
hehe


12 086 Inlägg
18 oktober 2005
#14
Och luftfuktihheten göt ju mkt, håller luften kall långt in i motorn.

en fråga till våran formelkunniga magister Göran!smile Vi utgår från en 400hk turbomotor, vad kan ett vatteninsprutsystem ge i effekt?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
18 oktober 2005
#15
Ännu en gång måste jag lyfta på hatten åt vår allsmäktige moderator Sharky big_smile Gymnasielärare tongue det var inte illa big_smile


10 287 Inlägg
18 oktober 2005
#16
OK; Lite om vatteninsprutning.

-------------------------------------------------------------

Vatteninsprutning är ett område som, precis som så många andra, omges av mytbildning. Följade text är information jag har samlat på mig under åren.

Det finns dom som tror att vatteninsprutning i sig själv ger effekt. Det är helt fel. Vatteninsprutning minskar temperaturen i förbränningsrummet och med det också trycket. Detta leder till att effekten sjunker medans man tillsätter en konstant mängd bränsle vilket då innebär att verkningsgraden sjunker.
När man provade med metanol som bränsle så sänkte 10% vatten verkningsgraden och effekten med ca 3%.
Att vatten ska expandera och ge högre tryck är en populär myt som man kan avfärda direkt eftersom effekten och verkningsgraden sjunker om man inte utnyttjar kyleffekten med mera laddtryck, mera bränsle, mera förtändning osv.

Man kan också noterat svårigheter med att finfördela blandningen. Lyckas man inte med detta så blir man tvungen att använda mer vatten än nödvändigt vilket reducerar effekten och verkningsgraden i onödan.

Paul Rosche, BMW:s gamla motorräv har också påpekat att de höll på med vatteninsprutning till de gamla turboladdade F1 motorerna men att man lade av med detta och rikade på med bränsle istället då vinsterna med det var större.
Volvo´s grupp A bilar på 80-talet körde med vatteninsprutning eftersom det var enda vägen dom kunde gå under gällande Grupp A reglemente för att undvika att motorn spikade sönder. Då dom använde sig av samma k-jetronic-pumpar som till soppan blandade dom in skärvätska för att pumpen inte skulle braka ihop under tävlingen.

Dokumentation runt vatteninsprutning finns.. Det man har noterat där är vatten kan motverka knackning, HC utsläppen ökar,
NOx minskar, bränsleförbrukningen ökar (verkningsgraden sjunker). Man har också noterat korrosionsproblem, detta eftersom vatteninsprutning orsakar en större vattenmängd i vätskeform än utan vatteninsprutning.

Har man alltså ingen som helst möjlighet, fysiskt eller ekonomiskt att lösa kylbehovet med en vanlig Intercooler av en eller annan variant, så kan vatteninsprutning vara ett alternativ.
Annars ska man nog inte ens fundera på vatteninsprutning.
Tänk på att vatteninsprutning måste ske efter intercoolern. Sprutar man in vattendimma före intercoolern så kommer det att kondenseras och fylla intercoolern med vatten.
CART i USA körde med metanolinsprutning före turbon för att kyla men dom hade ingen intercooler.

Man kan också bespruta sin IC med vattendimma. I WRC tex kör man så, men tumregeln är att 10 grader temperatursänkning av insugsluft ger 3% effektökning och man får sopa på mycket vatten för att det skall ge något. Då är det i nästan alla fall enklare att höja laddtrycket eller skaffa en effektivare intercooler.
Att WRC kör med det beror bla på att reglementet föreskriver en restriktor till turbon vilket gör att turbon får arbeta väldigt ogynnsamt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

736 Inlägg
18 oktober 2005
#17
Snabb fråga då:
Varför inte ha en kompressor som kyler intercoolern? Fixa om ACn så den kyler intercoolern istället, borde ge en ganska stor skillnad på temperaturen.... Finns ju naturligtvis begränsningar på AC-systemet med, och om man använder liknande gas som i kylskåp borde väl det vara runt -30 grader.


10 287 Inlägg
18 oktober 2005
#18
Luften står inte direkt still i en IC som den gör i en bilkupe. Vid 250Hkr så har du cirka 15 kubikmeter luft per minut att kyla.
I en bilkupe har du kanske 7 kubikmeter luft. Prova själv att mäta hur mycket du kan kyla en personbilskupe per minut.
10 graders kylning ger alltså ca 3 % effektökning, dvs 7,5Hkr.

/Göran

frasse4 skrev:
Snabb fråga då:
Varför inte ha en kompressor som kyler intercoolern? Fixa om ACn så den kyler intercoolern istället, borde ge en ganska stor skillnad på temperaturen.... Finns ju naturligtvis begränsningar på AC-systemet med, och om man använder liknande gas som i kylskåp borde väl det vara runt -30 grader.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
18 oktober 2005
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Allmänna gaslagen bröder ! Damma av era gamla fysikböcker. Sitt rakt i bänkarna! Slå upp sidan 23 !

Hrrrrm...

pV = nRT

Och sedan ett gäng mellanled etc etc....VAKNA ELEVER.....sov inte i klassen.

Till slut

=> 10 grader temperatursänkning ger ca 3% effektökning.

Mvh
Göran

(Jepp, gammal gymnasielärare...)

så om jag skaffar en större IC, hjälper det eller hjälper det inter?? eller kan man inte göra nånting åt det?


10 287 Inlägg
20 oktober 2005
#20
Jo, det ju precis så man kyler....

Men, storleken i sig avslöjar inte effektiviteten. Effektiviteten är en kombination av inre kylytan gentemot flödesmotstånd.

Och man brukar säga att om en intercooler inte sänker temperaturen med 20 grader, så lönar sig inte bytet.

/Göran

wastepeak skrev:
Sharky skrev:
Allmänna gaslagen bröder ! Damma av era gamla fysikböcker. Sitt rakt i bänkarna! Slå upp sidan 23 !

Hrrrrm...

pV = nRT

Och sedan ett gäng mellanled etc etc....VAKNA ELEVER.....sov inte i klassen.

Till slut

=> 10 grader temperatursänkning ger ca 3% effektökning.

Mvh
Göran

(Jepp, gammal gymnasielärare...)

så om jag skaffar en större IC, hjälper det eller hjälper det inter?? eller kan man inte göra nånting åt det?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök