Har efter över ett halvårs väntan äntligen fått en del av mina grejer jag har beställt från Tyskland. Har bland annat roat mig med att koppla en hel del el i instrumentpanelen under tiden jag har väntat.
Det jag beställde var adaptersprängkåpa Subaru --> Renault, drivaxelflänsar, fästkonsoll för hela växellådan, wirespel för att sköta växlingen samt en packningssats till lådan.
Nu har jag fått sprängkåpan, drivaxelflänsarna samt en ingående axel för att passa Subarulamell (som han "bjussade" på för att jag har fått vänta så länge).
Han som jag handlade delarna av tyckte även att jag borde byta upp mig när det gällde drivaxlarna till den typen av drivaxlar som återfinns på 16" Syncro eftersom att knutarna på dessa är 108mm istället för mina som är 100mm. Dessutom är de 6 skruvarna för att fästa drivknutarna i drivaxelflänsarna M10 istället för M8 på de som sitter på nu (eller var det M8 vs M6 kommer inte ihåg, de nya är i alla fall grövre). Därför fick jag även med adaptrar för att få ett par 108mm drivknutar att passa på de befintliga naven.
En grej som jag gärna skulle vilja ha reda på är om drivaxlar till 16" T3 syncro och drivaxlar till Porsche 930 turbo är samma sak? För i så fall funderar jag på att handla ett sånt här kitt:
http://burleysmotorsports.com/index.php … ucts_id=35jag blir ju även tvungen att handla ett nytt hastighetsmätarhjul (som monteras på ena drivaxelflänsen vid växellådan).
Bilder...
...är kanske något man vill se när man läser en projekttråd istället för en massa text bara...
Provade att montera dit nya sprängkåpan och drivaxelflänsarna på Renaultväxellådan.
Gammal växellåda i bakgrunden vs nya hitom, Quaifediffen som ska få bo i UN1-lådan närmast syns också på bilden.
Både gamla och nya växellådan är utrustade med sprängkåpa som passar direkt mot Subarus boxermotorer. Den ena tillverkad i Tyskland den andra i USA. Den gamla har intern slavcylinder till kopplingen men den nya kör med samma slavcylinder som sitter orginal på bussen iomed att det är en helt annan typ av koppling på Subarus turbomotorer/ Jag kommer att köra med WRX-koppling.
Måttet från motorfläns till drivaxelflänsens kant på den gamla växellådan är 164mm.
Drivaxelflänsens diameter är 106mm.
106/2 = 53mm
164 + 53 = 207mm
Måttet från motorfläns till drivaxelflänsens kant på Renaultlådan är 119mm.
Diametern på de nya drivaxelflänsarna är 116mm.
116/2 = 58mm
119 + 58 = 177mm
Nu ska vi se här...
Man måste ju montera den nya växellådan och anpassa allt efter drivaxlarna eftersom att drivaxelflänsarna måste hamna precis mitt utför naven på hjulen så att inte drivaxlarna får arbeta i någon konstig vinkel utan så rakt som möjligt ska det vara...
Avståndet till "motorflänsen" till centrum på drivaxelflänsen på gamla växellådan är 207mm och samma mått på den nya är 177mm.
207 - 177 = 40mm
Alltså kommer motorn numera att hamna fyra centimeter längre fram i bilen vilket ju både har possitiva och negativa egenskaper:
+ Viktfördelningen på bilen (CG-punkten) hamnar något närmare mitten av hjulbasen istället för lite närmare bakhjulet, knappt märkbart men i alla fall...
+ Lite mer utrymme att mecka med generator, styrservopump och remmen till dessa
+ Lättare att ta i och ur motorn iomed att fästena till motorupphängningsbalken inte lär ta i en plåt i bakänden som den alltid har gjort tidigare.
- Motorn satt så jäkla bra i den possitionen den gjorde tidigare, såg ut som att det var levererat så från fabrik, motorn satt verkligen mitt i motorutrymmet och alla avstånden var helt måttanpassade.
- Lär få bygga om en del detaljer för att få saker och ting att passa tillexempel så lär jag inte kunna använda orginal insugningssnorkel längre då den lär ta i både eldosan på vänster sida i motorutrymmet och kanten på luckan till motorutrymmet + att luftfiltret hamnar lite fel, vill ju att motorn ska andas in så kall luft som möjligt. Vill ju att allt ser ut att vara orginal ju!
Kolla bilden så förstår ni hur jag menar med insugssnorkeln:
Kolla eldosan uppe i vänstra hörnet...
Detaljstudie på hur nära kanten på luckan den sitter.
Har även byggt vidare lite grann med inredningen:
Stereo och reglage för värmen är på plats, de små hålen är för elhissarna. Det som fattas är ett hål för ett reglage till en fläkt.
Och PS Stereon förvarar jag på ett annat ställe än i garaget ifall att du ser detta och funderar på att göra ett oanmält besök i lokalen när jag inte är där, men alla som är intresserad av min tråd är väl ärliga människor?
Har även hittat ett par passande luftintag till panelen som var tillräckligt små för att passa på vänster sida där det är rätt trångt med vred till lyset och instrumentkluster och allt, här är dock som synes höger luftintag.
Kan även tala om att den gamla växellådan komplett med Torsendiff, Subarusprängkåpa, Subarusvänghjul, tryckplatta, lamell och slavcylinder är till salu. Kommer lägga ut denna på Blocket inom de närmaste dagarna.
Det som behöver göras är att montera in diffen samt när man ändå har lådan isär skaffa en liten "plåtbit" som finns att köpa ifrån Tyskland som gör att smörjningen till 4:an och 5:ans växel blir lite bättre. Denna går inte på särskilt många hundralappar.
Nu ska jag bara ta reda på varför jag inte har fått mina andra grejer än samt börja kapa ur lite för den nya växellådan.