Man kan undra hur tusan man är funtad egentligen, på fritiden åker man frivilligt till en lokal där temperaturen inte är speciellt långt över nollan för att jobba svinet en helg som normala människor passar på att ta det lugnt och vila ut sig på och kanske umgås lite med vänner och liknande. Själv har jag i flera månader sett fram emot att lägga mig på ett kallt betonggolv och kapa bort en bit av en tvärbalk på undersidan av en gammal VW-buss för att göra plats för att kunna montera i en växellåda i bilen som är något större än den ursprungliga växellådan. Inte blev det speciellt mycket mysigare heller när golvet under bussen blev fullt av gammal blästersand, kylarvatten och bromsvätska dessutom ihop med kablar till sladdlampor, verktyg och slangar, vajrar och kablar till själva bussen.
Det här är vad som har hunnits med i alla fall, ber om ursäkt för att jag inte tog med kameran till garaget så ni får hålla er med mobilbilder istället:
Här tittar den nya växellådan in i kupén. När jag jobbar så jobbar jag och därför hann jag aldrig ta några bilder på hålet innan jag provmonterade växellådan.
Iomed att den gamla tvärbalken (där det gamla växellådsfästet var monterat) delvis är bortkapad så blev jag ju tvungen att ersätta denna med en annan balk. Dessvärre blev det inte särskilt snyggt. Balken är bucklig och dan och svetsarna ser ut som råttskit. Men det är la bara att slipa ner att ordentligt och trycka på massor av karosserikitt över allt ihop sen.
Vänster sida. Här syns min lilla backspärrssolenoid också, ska snygga till fästet för denna senare men vill veta hur jag ska dra jordflätan först innan jag kapar ner den för mycket.
Och högersidan.
Och hur det ser ut ifrån "motorluckshållet". Saken är den att jag hade faktiskt kunnat montera växellådan utan att behöva kapa ur särskilt mycket i balkar och in mot kupén, det kommer nämligen att vara mer utrymme bakom motorn nu än tidigare. Men hade jag monterat så att motorn hade hamnat i sitt gamla läge så hade drivaxlarna tvingats att arbeta i en väldigt konstig vinkel och det gissar jag att det inte är speciellt bra så därför får det bli såhär.
På söndag har jag bokat upp mig i tvåpelarlyften för att förhoppningsvis svetsa ihop undersidan av bussen igen. Det kommer väl att bli som en liten "låda" inne i kupén för att göra plats åt den något längre växellådan. Dessutom har jag tänkt att prova att montera motorn för att se helheten lite mer.