3050
Sök

242 75 --> 242 82 bygge?

240-ägare
28 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
tjena,undrar en liten grej,vet att detta är "olagligt" i sverige men tänkte iaf höra runt lite.

har en helt orginal 242 1975 med papper och allt.

har också en 242 1982.

vad är det som skiljer dessa åt förutom årtal och utseende?

har hört att vissa flyttat plåtar och chassi nummer från 75:or till nyare 242:or,det är ifs olagligt men gör man det snyggt ska det vara några problem då?istället för att riva ner båda bilarna och sedan bygga om 75:an till 82ans kaross..tycker det är enklare att flytta nummer och plåtar,blår även en hel lack på bilen. invändigt,motorrum och bagagerum.allt...

skriv vad ni vet!

mvh calle hmmroll

Volvo Såklart! :D

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
#2
Jag vet att du även"Måste" byta motorn. Har du ett motornummer som inte stämmer överens med chassinumret så blir det omreggning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

240-ägare
28 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#3
hmmm...

men hur det då oma jag skulle vilja sätta ner en b230ft i 242 från 1975?

den måste ju inte stämma överens med chassi nummret?...kanske att b21an skulle det men motorn är ändrard efter det till en b23...så hur blir det då?

/ calle

Volvo Såklart! :D

66 Inlägg
27 september 2007
#4
Använd 242:an från 75 och sätt i vilken motor du vill! 75:an har inga chassiekrav lr dyl. så du kan sätta i vilken motor du vill...

286 Inlägg
27 september 2007
#5
Hompe skrev:
Använd 242:an från 75 och sätt i vilken motor du vill! 75:an har inga chassiekrav lr dyl. så du kan sätta i vilken motor du vill...

Nja inte direkt då. Man måste fortvarande hålla sig inom en viss effekt för att kunna regga utan att måsta börja byta bromsar osv, men om man byter till 1031axel och nya ventilerade bromsarna från nyare 240 så går det väldigt lätt att regga med tex b230ft. Kommer inte ihåg exakt i huvudet hur många HK och NM man fick ha med bara orginalprylar, mycket var det verkligen inte i alla fall, men med nyare bromsar så ökade allt väldigt mycket och med 1031axel så ökade det ännu mer, 225hk eller vad det var och vridet kommer jag inte ihåg.

EDIT: Det som gör allt så smidigt med en -75 är att man kommer undan avgaskraven och att man inte måste hålla på att skaffa fram intyg på att motorn är orginal.
Senast redigerat av Mokko (27 september 2007)

.......
2 655 Inlägg
27 september 2007
#6
sen kanske de inte e så smidigt att ändra om me papper sådär. kan leda så lång som till fängelse...

Teddan
2 495 Inlägg
27 september 2007
#7
beemern skrev:
sen kanske de inte e så smidigt att ändra om me papper sådär. kan leda så lång som till fängelse...

det leder knappast till fängelse..... du kan byta kaross på din bil ..

hur tror du dom gör med riktigt dyra bilar som är krokiga och skalla lagas.... då flyttar dom över allt det hela till en ny tom kaross---


men på 240 så kommer bilprovningen kolla om verkligen har bytt bakände... och hur det har gjorts.
så kapa lite å svetsa där det behövs... så det ser ut som du har bytt bakände:cool:

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar


Sök