3613
Sök

Nån som kan hjälpa mig med en lådritning till JL Audio 3v2 D4

1 129 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Så om ja bygger en låda på 40L så kommer ja få ut lite mer djupbas vid runt 40Hz frekvensen och runt 0,5-1 dB högre tryck. 40L kan ja sträcka mig till men 45 blir för stort.  Får ja inte basen att spela bra med 40L så blir det nog dags att skaffa en mindre bas istället.

Ja tror att en bra 10a med rätt låda o nog effekt kan göra bra ifrån sig oxå.
Senast redigerat av Palicuse (4 november 2007)

1 631 Inlägg
4 november 2007
Palicuse skrev:
Ja tror att en bra 10a med rätt låda o nog effekt kan göra bra ifrån sig oxå.

Givetvis. Men du har redan en bra bas. Det går att få till det. Lyckas du inte själv så får du ta hjälp av en butik som kan!

Provat EQ:a lite....?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 129 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Jag dammar fram en gammal tråd som ja minns att ja skrev för ett bra tag sen.

Efter att ja inte har gjort nåt med 3v2an på ett tag, samt haft den liggandes en stund för att prova på nåt nytt så blev ja nyfiken o provade basen i en transpetsformad fabriksbyggd sluten låda på 35L brutto. Den spela mycke bättre nu än vad ja minns, vilket inte är så konstigt heller då ja matade på med mer effekt denna gången. big_smile

Nu när ja spelade med lådan så provade ja att spela både med lite dämpning och utan dämpning, men oavsett hur jag gjorde så tyckte ja inte att basen spela nå riktigt djupt men gav ett bra tryck. Så jag är lite fundersam över vilken frekvens jl har stämt deras slutna basritning i då den lådan ska va 35,4 L netto och basen tar 1,98L. Lådan på ritningen är utmätt mest på bredden, mindre på höjden o minst på djupet. Men gör det nå speciellt mycke ifall man ex. skulle bygga en liknande låda o göra det största måtet på höjd lr djup?. Själv har ja bara märkt att det inte blir nå bra ifall ja mäter ut för lite på djupet.

Basen kan ju inte spela så jättedjupt i 35,4L ifall lådan måste upp i 40L++.
Senast redigerat av Palicuse (19 augusti 2008)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
19 augusti 2008
Bygg ut röret ifrån lådan, alltså xx cm UT  ist för in i lådan, det funkar bevisligen bra det också! Om du har dåligt med plats i lådan vill säga

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

1 129 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Dawe_A skrev:
Bygg ut röret ifrån lådan, alltså xx cm UT  ist för in i lådan, det funkar bevisligen bra det också! Om du har dåligt med plats i lådan vill säga

Denna gången provar jag en sluten låda wink

21 761 Inlägg
19 augusti 2008
Det ska inte bli någon märkbar skillnad på ljudet om du gör lådan med olika höjd/bredd/djup, det är främst innervolymen som är viktig. smile

1 129 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det ska inte bli någon märkbar skillnad på ljudet om du gör lådan med olika höjd/bredd/djup, det är främst innervolymen som är viktig. smile

Detta tycker jag oxå.

Kan du kolla vilken frekvensskillnad det blir mellan 35-40L brutto?. Den låda som ja har nu ær bara ca 2L før liten och den tycker ja låter runt 45hz.

1 631 Inlägg
20 augusti 2008
2 liter hör du inte skillnad på i en sluten låda som är ca 35-40 liter stor.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 129 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
gurenius skrev:
2 liter hör du inte skillnad på i en sluten låda som är ca 35-40 liter stor.

2 liter tror ja heller inte gör nå skillnad mellan 35-40 liters sluten låda. Jag undrar mer ifall det är värt att göra en låda på 40 liter istället för att använda den på 35 som ja har nu, lr om ja måste gå upp mot 45 l brutto som i sin tur är 10 liter mer än va jl rekomenderar.

21 761 Inlägg
20 augusti 2008
Gör den på 45 liter och fixa sedan till klossar som är på tex 2-5 liter. smile

Men du blir väl ändå inte nöjd antar jag. winkbig_smile

1 129 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Hahaha möjligen inte tongue. Denna basen är inget som ja kommer ha så jättelänge till, utan ja ska bara ha den i ett tag o försöka få den att spela bra i slutet pga att ja inte vet riktigt hur man bygger slotsport låda. Och senare möjligen få ett hyffsat pris för alltihop.

Jag prova basen i en slotsport låda på ca 35L och det spelade förj*vligt. Men det var nog inte så konstigt winkbig_smile

1 631 Inlägg
21 augusti 2008
Drönirettab skrev:
Gör den på 45 liter och fixa sedan till klossar som är på tex 2-5 liter. smile

Ovanstående är bra att testa!

// Gurra

1 129 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Ja har byggd en låda på 45L brutto och det blev skillnad big_smile.

Vet ni hur man ska räkna ut portade lådor med slotport?. Känner mig sugen på att prova att bygga en slotportlåda.

21 761 Inlägg
4 september 2008
www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Den använder jag när jag räknar ut slotport. Man får tänka på att måtten är kubikfot och tum, sedan får man ju inte skriva kommatecken utan det ska vara punkt när man skriver decimalerna. smile

1 129 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Den använder jag när jag räknar ut slotport. Man får tänka på att måtten är kubikfot och tum, sedan får man ju inte skriva kommatecken utan det ska vara punkt när man skriver decimalerna. smile

Tum är inte så svårt att räkna ut, men kubikfot har ja aldrig riktigt fått nån ordning på.

Finns det nån sådan sida fast på svenska tonguewink
Senast redigerat av Palicuse (4 september 2008)

21 761 Inlägg
4 september 2008
Jag brukar räkna att 1 kubikfot är 28,317 liter, då blir det tillräckligt exakt så att jag blir "nöjd". wink
Men jag tror att de flesta avrundar till 28,3 liter.

Vet inte om det finns någon liknande svensk sida.
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2008)

f.d. Robospine
208 Inlägg
4 september 2008
helt galet bra sida om man vill omvandla enheter:
http://web.telia.com/~u54504162/javascr … conv_s.htm
Senast redigerat av Robospine (4 september 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 september 2008
Uppgifterna i BassBox 6 Pro angående elementet var ofullständiga och jag kan ju då inte ett skit om sånt här men detta är iaf vad jag fick fram:

Driver Properties
  Name: 12W3v2-D4
  Type: Standard one-way driver
  Company: JL Audio Inc
  No. of Drivers = 1
  Dual voice coils = separate
  Fs =  24, Hz
  Qms =  8,483
  Vas =  103,4 liters
  Cms =  0,263 mm/N
  Mms =  167,2 g
  Rms =  2,972 kg/s
  Xmax =  11,8 mm
  Xmech =  17,7 mm
  P-Dia =  258,8 mm
  Sd =  526, sq.cm
  P-Vd =  0,000621 cu.m
  Qes =  0,886
  Re =  3,675 ohms
  Z =  4, ohms
  BL =  10,23 Tm
  Pe =  150, watts
  Qts =  0,8
  no =  0,156 %
  1-W SPL =  84,07 dB
-----------------------------------------
Box Properties
  Name:
  Type: Closed Box
  Shape: Prism, square
  Vb =  22,41 liters
  Qtc =  1,098
  QL =  7,
  F3 =  40, Hz
  Fill = heavy

En sluten låda på totalt ~24 liter rekommenderar BB6 alltså (dock med ofullständiga parametrar för elementet).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
4 september 2008
När det gäller parametrarna så har du valt enkel talspole, då stämmer varken lådans Qtc eller F-3dB. smile
Sedan antar jag att "high output" blev vald, då räknar den ut en låda som ska tåla mycket effekt och ofta får en lite peakad frekvensgång.

Den där slutna lådan som han har gjort nu verkar fungera ganska bra tydligen, en mindre låda ger mindre djupbas. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 september 2008
Drönirettab skrev:
När det gäller parametrarna så har du valt enkel talspole, då stämmer varken lådans Qtc eller F-3dB. smile
Sedan antar jag att "high output" blev vald, då räknar den ut en låda som ska tåla mycket effekt och ofta får en lite peakad frekvensgång.

Den där slutna lådan som han har gjort nu verkar fungera ganska bra tydligen, en mindre låda ger mindre djupbas. smile

Har inte valt enkel talspole utan separat dragning, valde parallell nu bara för skojs skull och nu ballar programmet ur helt.

Och sen valde jag inte high output utan "desired F-3 = 40Hz" för jag antog att det var det som efterfrågades.

Men som sagt, jag kan inte ett skit om sånt här och någon annan skulle nog ha bättre nytta av det här programmet wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 september 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök