3311
Sök

Effektgissning på b234f

17 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
Vad kan effekten bli på en standard b234f volvomotor om man: klipper balansaxelremmen, byter till elfläkt, tar bort ljuddämpningen i insugsröret, har öppet avskärmat filter och 2,5 tums avgas efter rensad kat, extraktorgrenrör och konverterar till e85??
någon som vågar sig på en gissning?? (har 159 hk original)


2 230 Inlägg
17 oktober 2007
#2
ja för fan:) ger mig på en helt vild gissning jag då.. humm jag skulle kunna tippa på si så dära en ca  180hk+ nått sånt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 oktober 2007
#3
De du kommer vinna mest på är avgassystemet och framför allt e85. Och gör du e85 konverteringen seriöst tror ja nog du tar ut 20 hk på bara det. Sedan avgassystemet ger bara ett bra flöde. Balansaxeln vinner du nog bara nån hk på skulle ja tro. Men vi säger väl att du hamnar på 180 hk - 200 hk.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

17 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#4
patrikhornfeldt skrev:
De du kommer vinna mest på är avgassystemet och framför allt e85. Och gör du e85 konverteringen seriöst tror ja nog du tar ut 20 hk på bara det. Sedan avgassystemet ger bara ett bra flöde. Balansaxeln vinner du nog bara nån hk på skulle ja tro. Men vi säger väl att du hamnar på 180 hk - 200 hk.

Hur gör man en bra e85 konvertering? alltså mer exakt...


5 Inlägg
20 oktober 2007
#5
ljuddämpning i insugningsröret? flamskydd är de väl?

Fullt ös medvetslös

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Tror inte du vinner hästar på å klippa balansremmen, däremot så kan den bli rappare och du minskar risken för haveri...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 oktober 2007
#7
Degenman skrev:
Hur gör man en bra e85 konvertering? alltså mer exakt...

Ja vet inte exakt, har aldrig gjort det själv. Har en del kompisar som har hållit på med sånt, men de har ju inte blivit spec lyckat.

Iaf, du måste höja bränsle trycket och även skaffa spridare som släpper genom mer bränsle. Annars kommer motorn gå för snålt som du säkert förstår.
Du kommer troligtvis behöva mappa om motorn efteråt för att få ut den rätta effekten och för att allt ska snurra fint.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 oktober 2007
#8
Blev intresserad nu så ja letade reda på en del fakta om e85 och konvertering. big_smile
http://www.roadster.se/etanol.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_%28br%C3%A4nsle%29
Senast redigerat av patrikhornfeldt (20 oktober 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 oktober 2007
#9
skulle göra en gissning på 190hk + - 5hk   men om e85 konvertering så är de ju naturligt vis, upp me soppa trycket, fetare spridare, skulle inte skada med en ny mappning så du verkligen får den att gå som den ska på e85, men också, som många sagt åt mig om e85, man kan behöva en ny tank pump som tål e85 ? alltså som jag fattat de hela , e85 typ fräter på pumpen o slangar osv.. men vet inte om de stämmer,
Senast redigerat av The_Mechanic (20 oktober 2007)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

110 Inlägg
20 oktober 2007
#10
The_Mechanic skrev:
skulle göra en gissning på 190hk + - 5hk   men om e85 konvertering så är de ju naturligt vis, upp me soppa trycket, fetare spridare, skulle inte skada med en ny mappning så du verkligen får den att gå som den ska på e85, men också, som många sagt åt mig om e85, man kan behöva en ny tank pump som tål e85 ? alltså som jag fattat de hela , e85 typ fräter på pumpen o slangar osv.. men vet inte om de stämmer,

Detta gäller bilar som har billiga plastslangar som löses upp av akohol. Väldigt ovanligt! Vanligt att folk tankar i en blandning av E85 och bensin (bensin innehåller redan 5,5% etanol) utan konvertera och det funkar bra. Uppemot en 50/50 kan man köra utan konvertering. Har själv provat på just en B234F o märkte ingen skillnad, kanske lite fina gång. Etanol rensar ju systemet rent oxå.. men skiten kan fastna i oljefilteret o i oljan så bra med ett oljebyte efter 1-3 tankar av 100% E85 i tanken.. smile

Funderar oxå på o konvertera.. men har en B230F nu...

Have a good time, all the time!

1 688 Inlägg
20 oktober 2007
#11
Byt ut kamaxlarna till 2 st avgas-kammar.
Demontera balansremmen.
Byt till elfläkt.
Ändra varvspärren till 7000rpm.
Ställ fram tändningen.
Hackad katt.
2.5"
Orginal grenrör.

En med dom moddsen bänkade ut 200hk ur sin b234f på vanlig soppa.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Montör
664 Inlägg
20 oktober 2007
#12
En polare till mig har denna setup: Extraktorgrenrör, bortplockad kat, E85 konverterad, 2.5" avgas hela vägen, och kanske lite småskit som bortplockad balansaxel och sådant.

Det var nästan så att han hängde på en 744 B230FK@1.2 bar som var uppskattad till 200-220hp. Var precis så att FK-bilen drog honom. (B234F bilen var en lättad 744 -88)

EDIT: glömde säga att han har då även höjt varvspärren till 7000rpm, som Losgard föreslog.
Senast redigerat av Cpbox (20 oktober 2007)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

812 Inlägg
17 december 2007
#13
hur ändrar men varv spärren då??

man lever bara en gång..

757 Inlägg
17 december 2007
#14
www.etanol.nu oxå bra sida för etanol


Sök