tias aka katten skrev:
här i stan så finns det några enstaka kvar som man kan blinka åt, resten har sensorer i marken. syns vilka som man kan blinka åt, är ett antal hål borrade i dom. men som sagt, dom är på väg att bytas ut. nä, det är bättre med 6 rondeller på 1km istället....NOT(jävla borlänge!!!)
Ska inte du ta och nämna en stad i sverige där trafiken flyter bättre än här?
Förövrigt så har diverse tidigare talare samt journalisten konstaterat att det inte finns ljusstyrda trafikljus..eller?
Kanske dom styrs av att du spelar musik i bilen? Ljudsensor?
Nej det är ju så klart bromsljusen..för när man bromsar lite slår det ju alltid om till grönt? Så måste det ju vara..eller?
Men om jag har tex 80watts lampor i helljusen, slipper jag blinka då? Lyser ju starkt som fan ändå.
Det är inte ljusstyrt!
Vad busstrafiken anbelangar så skulle jag gärna vilja veta vad bussföretagen och vägverket har för överrenskomelse, för sen när har kollektivtrafiken företräde i trafiken, förutom när det gäller att svänga ut från busshållplatsen på vägar med upp till max 50 km/h hastighetsgräns?
Varför har utryckningsfordon (ambulanser, poliser och brandbilar) tillåtelse att köra emot ett rött trafikljus?
Dom har ju trots allt rätt bra koll på trafiken när dom kör, och dom är ganska svåra att missa när det är utryckning.
Men visst jag går med på att utryckningsfordon har sensorer som kan påverka trafikljusen, kollektivtrafikens sensorer i fordonen vill jag ha bevis på och sist men inte minst, trafikljusen är
INTE ljuskänsliga!
Men vill ni hemskt gärna åka och blinka i tomma mot rödljusen, så gör det då, men ni kan ju ha i bakhuvudet att det är trots allt för att ni närmar er korsningen i fråga som är anledningen att det slår om, inte vad ni har för ljus påslaget på bilen/mcn/mopeden/cykeln/sparken/rullatorn/traktorn/whatever.
Och en sak till, trafikljus är inte ljuskänsliga.