3144
Sök

Någon som är kristen?

8 156 Inlägg
31 oktober 2007
blacken skrev:
Phaetoon skrev:
blacken skrev:
Den kristna tron är Coolare för att du behöver inte åbäka dig ,klä dig, bete dig osv.osv på ett visst sätt för att vara "hemma". Utan du blir frälst för den du är, där du är. Gudssynen är lika för alla kristna dvs man får samma upplevelse av gud. Att ha en tro är ganska så knepigt för att inte säga råmarigt, speciellt i detta samhälle och det är extra marigt om man bekänner sig till den kristna tron. Att psyket kan spela folk ett och annat spratt kan man ju förklara bort med hjälp utav både medicinskt och psykologist "mumbo jumbo". Men när verkligheten omkring börjar att spela lite spratt då är det nog inte individens psyke som "luras".

Det är den svenska sekulariserade definitionen av kristendomen. Det finns en hel del muslimer som också är sekulariserade. Det är lite väl generaliserat. I vissa församlingar så gäller det att man beter sig rätt för att passa in.

????????????????????????????????.

Tänk bara på hur många kristna fundamentalister det finns i USA?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 123 Inlägg
31 oktober 2007
Go Rushman, sluta inte kämpa, jag är helt på din sida !

Sleeper
3 084 Inlägg
31 oktober 2007
Alla vet väl att Leviathan är ett havsmonster och är skitbra i DOTA
Behemoth är en hårig apa med jättelånga klor eller... en jättesengångare som gör typ AS mycket Damage i heroes III!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
Rushman skrev:
sik skrev:
Skön gång ni har fått idenna tråd. Fortsätt och ni har löst gåtan gratis åt forskarna smile

Egentligen träffar du exakt min poäng...

Adam eller inte, dinosaurier, ursprung whatever. Religiösa har en bok att vända sig till för att(enligt sig själva) finna alla svar. Inget vilja, inget behov av att forska vidare i världens stora gåtor.

Människans styrka (och svaghet) är tendensen att aldrig bli nöjd enligt mig. Hade vi vart nöjda med att gå, hade bilar inte funnits. Hade vi nöjt oss med att göra en sak i taget hade vi inte utvecklat massproduktion. Anledningen till att människor är före alla andra djur, är för att vi använder våran hjärna. Med en bibel som ursäkt behöver vi inte längre göra det.

För det första, är inte tanken med Bibeln att den ska ge svar på allt. Den är till för vår frälsning (räddning). Du kan tänka hur tjock den skulle va om den avhandlade allt från Kvantfysik till Hur man bakar pizza. wink
Gud vill inte ge oss alla svar, men Han vill ge svar på det viktigaste som finns, nämligen vår själs frälsning!

Gud har utrustat oss med en hjärna för att vi skall tänka. Vi har också ögon till att se med. Se dig omkring och du märker hur komplicerat samband det finns mellan allt. Titta bara på dig själv, en enda cell i din kropp är mer avancerad än något som NASAs alla forskare tillsammans kunnat göra.

"Livets uppkomst
Många tror att livet uppkommit av sig självt ur något slags ”kemisk röra”, på jorden eller någonstans ute i universum. På 1800-talet, när man knappt visste vad en cell var, kunde kanske en sådan tanke få naturvetenskapligt gehör. Men vilken modell man än har för hur livet skulle ha uppkommit av sig självt, kommer man inte ifrån de grundläggande naturvetenskapliga fakta vi har om naturen. Här är mycket förenklat några av dessa:

* De ämnen som bygger upp levande varelser är ofta mycket speciella och ofta ömtåliga – s k livets molekyler. Dessa molekyler bildas i mycket små mängder eller inte alls ute i naturen, förutom när de byggs ihop i speciella ”kemiska maskiner” inne i cellerna, dvs inne i det som redan är levande varelser.
    * Om livets molekyler bildas i naturen så bryts de ner eller reagerar på fel sätt med andra molekyler, innan något annat händer. Det som skulle kunna bli till något som delvis liknar en del större molekyler som finns i levande organismer, blir i stället helt andra molekyler som inte har med livet att göra.
    * För att molekyler skall kunna användas till något som liknar en cell måste det finnas oerhörda mängder färdiga molekyler. Dessa måste sättas ihop samtidigt och då också passas ihop på mycket speciella och komplicerade sätt, så att de utför vissa bestämda saker på rätta platser.
    * För att levande varelser över huvud taget skall fungera måste det finnas ett språk, dvs en kodad beskrivning till hur det skall fungera (= DNA/RNA) samtidigt som denna kod skall tolkas och användas. Man behöver alltså ett språk, något som förstår språket, och information till hur allt fungerar, på samma gång! Det skulle vara ungefär som om det uppkom ett språk helt av sig självt, i t ex en dator (ungefär som finska eller svenska). Men samtidigt måste det uppkomma en avläsningsmekanism i datorn som förstår just det språket. Och, sedan måste det även samtidigt uppkomma en mekanism som kan omsätta i handling den ”information” som finns lagrad i detta nya språk. Och, slutligen måste det samtidigt uppkomma just den information som innehåller noggranna samordnade beskrivningar till hur t ex en enkel cell fungerar och förökar sig. Finns inte allt där samtidigt fungerar det inte! "
Taget från länkarna jag skickade tidigare...

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
Tankar kring ett äpple

Vi antar att det hela utspelar sig i min trädgård. När jag tidigt en morgon kommer ut, kan jag inte undgå att lägga märke till sommarens första fallfrukt. På marken ligger ett äpple som troligen fallit ned från någon av de övre grenarna och slagit emot underliggande, så att skador uppstått på äpplet. Man kan se dessa ytliga "sår" på flera meters avstånd. Vid närmare granskning ser jag dock att märkena mera liknar en tandrad än vanliga stötmärken. Denna upptäckt väcker nya tankar, exempelvis möjligheten att någon plockat ned äpplet från trädet och försökt äta av det, men sedan slängt det ifrån sig. Vad som fått mig att ändra uppfattning är symmetrin hos märkena. Men jag kan ändå inte vara helt säker. Även om jag nu har svårt att tro att skadorna har uppstått vid ett "fritt fall", dvs att stötmärkena av en ren slump fått formen av en tandrad, så kan jag inte utesluta den möjligheten. En annan tolkning skulle kunna vara att äpplet först ramlat ned och sedan utsatts för en yttre "organisk" påverkan. Det kan också vara så att äpplet inte alls hör ihop med mitt träd, eftersom flera grannar har likadana. Någon har helt enkelt kastat ifrån sig det sura äpplet, som av en ren tillfällighet hamnat under mitt träd.

Ja, så här skulle jag kunna hålla på och producera olika hypoteser och så länge det inte finns någon som bevittnat hur händelsen har gått till så återstår mer eller mindre sannolika teorier. De fakta jag har att utgå ifrån är dels äpplet som på något sätt hamnat under trädet och dels skadorna på skalet. Alla mina övriga funderingar om hur det hela kan ha gått till är obekräftade teorier. Symmetrin på de skador äpplet fått har dock påverkat min tolkning så att jag nu föredrar plocka-ned-doktrinen framför fritt-fall-teorin. Men att likställa någon tolkning med det faktiska förloppet vore helt fel. Inte ens den mest sannolika beskrivningen kan göra mig helt säker eftersom avgörande bevis saknas.

Läs mer på länken nedan

http://web.telia.com/~u03601124/origin/hemsida.htm

8 156 Inlägg
31 oktober 2007
Galad8 skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

Som tidigare sagts, ta fram dom diskrepanser som du har sett.

Okej, på hebreiska som allt ursprungligen stod på, så står det: "att första varelsen var Adam" på hebreiska då. Adam betyder människa på hebreiska, och denna mening bekräftar att första varelsen på jorden var människa.

Att han var man, eller hette Adam står det inget om alls. Är du intresserad så kolla gärna upp det.

Att han var Man och att han hette Adam beskrivs tydligt i 1a Mosebok kapitlen 1,2,3. Fram till och med kapitel 3 och vers 17 heter han bara "mannen". I vers 17 "Adam".

I vilken bibel då? Den som kejsare Konstantin med flera censurerade, eller de böckerna som kom innan det kyrkliga mötet som lade grunden för den "moderna" bibeln?
Anledningen till bibelns censurering på 300-400-talet berodde till stor del på Arianismen, men också för att stärka mannens roll.

Jag ser bibeln som en regelbok som beskriver hur man skulle leva på den tiden.
En gammal version av dagens lagböcker. I olika länder hade man olika syn på vad som är rätt och fel vilket har lett till olika religioner och olika förklaringar på vad som händer efter döden.

Att det är varmt i helvetet beror på att öknen och värmen var det värsta man kunde tänka sig där nere. Här uppe i Norden så var helvetet (Hel) i asa-tron kallt och eländigt, då kylan var det värsta man kunde tänka sig här.

För övrigt har bibeln en hel del likheter med den gamla asa-tron...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Batterist
6 Inlägg
31 oktober 2007
Hur vore det om alla på hela vårt lilla jordklot började tro på människan och dess fortsatta existens istället för att tro på något som aldrig funnits eller kommer att finnas. Religion är passe´ . Religion är förpassat till 1800-talet och bakåt i tiden när man inte visste bättre.
Jag kan slå vad om att 70-80 % av alla krig och allt annat helvete på jorden skulle upphöra om religionen/erna inte fanns. Beroende var i världen du befinner dig så förändras ju synen på vem/vad som är GUD och vad han/hon/den står för. Människan är densamma var än i världen man befinner sig. Okej vissa har olika hudfärg men det är ofta religionerna som skapar murar mellan olika folkslag. För mig känns tomten verkligare än gud. Tomten står för samma sak var än i världen du befinner dig.

"Im only in it for the drugs"

blacken
31 oktober 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:

Nej men varenda återskapelse av Behemoth är tecknad med päls även utav religiösa.
Inte är han någon dinosaurie i alla fall. Fortfarande nyfiken på dinosauriebiten...

okej då vad tror du leviathan är för något då?. För du måste ta i beräkningen att tiden mellan ifrån det skrevs och tiden då det ideologiserades på bild är ganska lång. Ta bilden på Jesus till exempel jag har ännu inte sett en någorlunda korrekt avbildning av densamme.

Jadu, skulle gissa på en val. Om man bortser från alla "upphottade" bilder på monster å dyl. å tittar på de gamla mest ursprungliga bilderna så vågar jag nästan påstå att det är en val som beskrivs.

http://www.keiththompsonart.com/images/ … iathan.jpg

Men det är det inte. exakt vad det är spekuleras det i. men den mest troligaste är att det är en krokodil liknande varelse.

blacken
31 oktober 2007
Phaetoon skrev:
blacken skrev:
Phaetoon skrev:

Det är den svenska sekulariserade definitionen av kristendomen. Det finns en hel del muslimer som också är sekulariserade. Det är lite väl generaliserat. I vissa församlingar så gäller det att man beter sig rätt för att passa in.

????????????????????????????????.

Tänk bara på hur många kristna fundamentalister det finns i USA?

Fortfarande ???????????????????????????????????????????

blacken
31 oktober 2007
Phaetoon skrev:
Galad8 skrev:
Rushman skrev:

Okej, på hebreiska som allt ursprungligen stod på, så står det: "att första varelsen var Adam" på hebreiska då. Adam betyder människa på hebreiska, och denna mening bekräftar att första varelsen på jorden var människa.

Att han var man, eller hette Adam står det inget om alls. Är du intresserad så kolla gärna upp det.

Att han var Man och att han hette Adam beskrivs tydligt i 1a Mosebok kapitlen 1,2,3. Fram till och med kapitel 3 och vers 17 heter han bara "mannen". I vers 17 "Adam".

I vilken bibel då? Den som kejsare Konstantin med flera censurerade, eller de böckerna som kom innan det kyrkliga mötet som lade grunden för den "moderna" bibeln?
Anledningen till bibelns censurering på 300-400-talet berodde till stor del på Arianismen, men också för att stärka mannens roll.

Jag ser bibeln som en regelbok som beskriver hur man skulle leva på den tiden.
En gammal version av dagens lagböcker. I olika länder hade man olika syn på vad som är rätt och fel vilket har lett till olika religioner och olika förklaringar på vad som händer efter döden.

Att det är varmt i helvetet beror på att öknen och värmen var det värsta man kunde tänka sig där nere. Här uppe i Norden så var helvetet (Hel) i asa-tron kallt och eländigt, då kylan var det värsta man kunde tänka sig här.

För övrigt har bibeln en hel del likheter med den gamla asa-tron...

Den bibel som finns ute idag är baserad på tre källor dels dom skrifter som som gick igenom den s:k revideringen som du nämner, del döda havs rullarna och den grekiska versionen av den.  den första har en korsreferens i döda havsrullarna mao dom är överenstämmande med varann och det skiljer över 1000 år i mellan dom. den grekiska matchar dom också. Det står faktiskt om gud i Völvans berättelse i Eddan.

194 Inlägg
31 oktober 2007
Mitt favorit ämne att ta upp varenda religions lektion! tror inte att min lärare fick avsluta en ända lektion om kristendomen pga mig! Tycker att de ska hålla sig för sig själva och inte bry sig i andra, varför ska vi betala skatt till dem för? som om jag skulle gå runt på varje dop i sverige å skvätta lite skit på ungen och sen kräva 6000kr om året av ungen sen när han är vuxen.. sen att hon säger "Jesus sa" som om hon hade träffat honom får mina öron att hoppa ur led! allting hon säger om gud eller jebus kan jag säga emot med "ja det kan väll vilken människa som helst ha sagt" om man tänker efter så är det ju så!.

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
M535-85 skrev:
Hur vore det om alla på hela vårt lilla jordklot började tro på människan och dess fortsatta existens istället för att tro på något som aldrig funnits eller kommer att finnas. Religion är passe´ . Religion är förpassat till 1800-talet och bakåt i tiden när man inte visste bättre.
Jag kan slå vad om att 70-80 % av alla krig och allt annat helvete på jorden skulle upphöra om religionen/erna inte fanns. Beroende var i världen du befinner dig så förändras ju synen på vem/vad som är GUD och vad han/hon/den står för. Människan är densamma var än i världen man befinner sig. Okej vissa har olika hudfärg men det är ofta religionerna som skapar murar mellan olika folkslag. För mig känns tomten verkligare än gud. Tomten står för samma sak var än i världen du befinner dig.

Kunde inte sagt de bättre själv.

"Religion är förpassat till 1800-talet och bakåt i tiden när man inte visste bättre."
Sverige räknas som avkristnat kring 1900-talets början. Det är nu av de flesta förpassat och utbytt med tron på sig själv, i tron att man klarar sig utan Gud.

"Jag kan slå vad om att 70-80 % av alla krig och allt annat helvete på jorden skulle upphöra om religionen/erna inte fanns."
Många har använt tron för att tillskansa sig makt, de har utnyttjat folks tro. Hitler med flera utnyttjade andra metoder, det kommer alltid finnas personer som ser att utnyttja folk på olika sätt.

"Människan är densamma var än i världen man befinner sig."
Sant! Vi är alla skapade till Guds avbild, för att likna honom. Men vi har ett fritt val att följa Guds ord (Bibeln) eller våra egna begär, Synden. Och på grund av synden så kommer människor fortsätta göra varandra illa på olika sätt.

blacken
31 oktober 2007
Sweeman skrev:
Mitt favorit ämne att ta upp varenda religions lektion! tror inte att min lärare fick avsluta en ända lektion om kristendomen pga mig! Tycker att de ska hålla sig för sig själva och inte bry sig i andra, varför ska vi betala skatt till dem för? som om jag skulle gå runt på varje dop i sverige å skvätta lite skit på ungen och sen kräva 6000kr om året av ungen sen när han är vuxen.. sen att hon säger "Jesus sa" som om hon hade träffat honom får mina öron att hoppa ur led! allting hon säger om gud eller jebus kan jag säga emot med "ja det kan väll vilken människa som helst ha sagt" om man tänker efter så är det ju så!.

big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Sleeper
3 084 Inlägg
31 oktober 2007
jag tror jesus och grabbarna var ett brögäng som var A-lagare hela bunten söp vin och hittade på sagor om sig själva smile... nån som är på och dra ihop en fest så kan vi starta en egen religion tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

blacken
31 oktober 2007
M535-85 skrev:

Antalet krig och annat människo framkallat elände skulle inte minska ett skvatt om man tog bort religionen. krig och elände kommer ifrån människans egen ondska.
Senast redigerat av blacken (31 oktober 2007)

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
Sweeman skrev:

Det står faktiskt i Bibeln att alla har rätt att döpa. Man brukar dock lämna barnet till församlingens herde/predikant.

Om man skvätter skit på ungen har du nog förstått det här med dop lite fel, eller så är situationen i Kyrkan du går till inte.. helt rätt.

Vi döper oss för att ha gemenskap med Gud:
Romarbrevet 6:4-5
Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död?
Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.
Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
31 oktober 2007
Ja e kristen, men diskuterar ogärna kristendom med icke-religiösa, eftersom de finns andra sätt att bli osams me folk... Var o en tror som man vill...!!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

1 072 Inlägg
31 oktober 2007
Galad8 skrev:
Sweeman skrev:

Det står faktiskt i Bibeln att alla har rätt att döpa. Man brukar dock lämna barnet till församlingens herde/predikant.

Om man skvätter skit på ungen har du nog förstått det här med dop lite fel, eller så är situationen i Kyrkan du går till inte.. helt rätt.

Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död?
Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.
Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans.

Dop har jag aldrig förstått riktigt. Det är ju vanligt kran vatten, kan ju döpa barnen i diskhon hemma med samma resultat.
Men den i kyrkan är väll speciell?

1 997 Inlägg
31 oktober 2007
sik skrev:
Galad8 skrev:
Sweeman skrev:

Dop har jag aldrig förstått riktigt. Det är ju vanligt kran vatten, kan ju döpa barnen i diskhon hemma med samma resultat.
Men den i kyrkan är väll speciell?

Ja man kan göra så kallade nöddop. då duger diskhon gott, eftersom det är ett Guds verk. Många tycker dock att det är en stor och viktig händelse i livet (vilket det absolut också verkligen är). Därför, vill man gärna göra det högtidligt och samtidigt får de andra i församlingen höra föräldrarnas löften om att uppfostra och undervisa barnet i Jesu efterföljd.

I första Petrusbrevet kapitel 3:18-22 står det om dopet:

Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden. I Anden gick han bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten.
Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse, han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, furstar och makter har blivit lagda under honom.

16 197 Inlägg
1 november 2007
man ska inte tro.. man ska VETA.. vet man inte så ska man va tyst..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök