Karlsson88 skrev:
Har hört mycket gott om Mitsubishins Galant. Ska tydligen vara bra kvalité och hyffsad komfort. Åkt några gånger själv och tycker det är en helt ok bil.
Av vad jag ska ha hört/läst (teknikens värld/vi bilägare) Så är galanten en hög med skit som offta pajjar, rostar och har dåliga betyg i både säkerhet och hos bilprovningen.
Om jag fick välja, så skulle jag sållat bort s40/v40 och 9-3an. x40 fas1an är bara rent skräp. Av egna erfarenheter så är det mer lönt att köpa en trilsk tånåring, då du har mindre problem med denne.
9-3an av den anledningen att den är sjuuuuuuuuuukt tråkig att köra. Och ja även med aero motorn och 2,3t biopower. Båda motorerna är riktigt tråkiga och saknar överhuvudtaget botten. inte så mkt knuff även när turbon tar vid och båda motorerna slukar mängder med sås. kvalitetsmässigt vet jag inte riktigt hur dom är, men jag vet var de bilarna slits, om man tittar på det estetiska. Bilen blir lätt dassig och trist, spec innuti. annars så är det ju en snyggbil men det kan man inte bara gå på.
850/855 därimot är en rätt trevlig bil. Visst den är stor och väldigt klumpig(vändradie) men ack så skön. komfort, och med ett väghållningskitt så smeker den kurvorna fint. Väljer man även dom nyaste modellerna så slipper man mkt av problem då bilen har hängt med ett bra tag. Men 850ins stora trumfkort är motorerna, ja kanske inte den sura 10 ventilaren men resten och framförallt t5an. t5-motorn är som dag jämfört med saabs motsvarighet. t5an känns rapp på botten och har en härlig och behaglig jämn turbokick tillskillnad mot saaben som är snigel fram till 4000rpm. t5motorn låter även som en spinnande katt och har en underbar karaktär.
Så jag skulle säga, kör på en 850 om du nu måste välja mellan dom alternativ du skrev.
Vet dock ej vilken budget du har, men om den logger på ca 100k så borde du titta närmre på s60in som nu börjat sjunka mkt i pris. du kan hitta fullservade långmilare för under 70k.