3206
Sök

I valet och kvalet - vilken bil??

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Har en SAAB 9000 just nu, som får körförbud fr.o.m 5/12. Jag har bestämt mig för att sälja den till någon som har ORK att laga den, och således behöver vi en ny bil.

Frun vill helst ha Volvo, antingen en S40 T4 (1.9l motorn, Fas I) eller en 855. Jag vet inte riktigt, är mer för Mitsubishi och SAAB än Volvo, trots att jag kör en C30 (???) ganska mycket.

Visst skulle jag kunna tänka mig en Volvo, men vilken? Vill inte ha RWD då jag anser att det är kasst, och i synnerhet på vintern. (Nu vill jag inte inleda en diskussion om detta)

SAAB då? Ja... någon mer 9000 blir det nog inte, och ifall det blir det så blir det nog en 95+ are. Annars så ligger 9-3 högst upp på listan.

Mitsubishi Galant med 2.4l motorn lockar ganska mycket också...! Eller Mazda 6.

Nu vill jag inte höra något i stil med "VOLVO AEGER" eller "SAAB ska de vara!" utan jag vill höra vettiga åsikter från folk som ägt någon av ovanstående bilar. Hur är de att köra? Väghållning? Vad bör man tänka på vid köp? Vad går oftast sönder först? Rostar de lätt?

Well... skriv på, jag kommenterar efter hand.

Tack!
Martin.

218 Inlägg
7 november 2007
jag sku nästan säjja Mitsubishi har haft min sen den var ny och den har alldrig Krånglat.. smile

285 Inlägg
7 november 2007
Saab så klart;)

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!

7 Inlägg
7 november 2007
Har hört mycket gott om Mitsubishins Galant. Ska tydligen vara bra kvalité och hyffsad komfort. Åkt några gånger själv och tycker det är en helt ok bil.

Vorsprung Durch Technik

Mr.
253 Inlägg
7 november 2007
Jag tycker att min T4 fungerar alldeles ypperligt, bra, stabil och säker bil. Inga problem med rost eller motorhaverier. Bra möjligheter för trim (om man nu vill) ? Och framhjulsdrift, ptja.. personligen tycker jag den är lite tråkig, men men tongue Det verkar ju va det du vill ha så! Jag tycker frugan din har rätt!

Köpes:
18T Turbo

Smålänning
7 887 Inlägg
7 november 2007
Köp en S/V40 så slår du ju två flugor i en smäll!
En volvo tillverkad av mitsubishi.

Saab 9-3 är trevliga bilar annars, så även galant. Kolla på V70 1:a generationen också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

bäst
319 Inlägg
7 november 2007
jag har haft både s40 t4 och 855a t5r och nu en v70 t5! men åker gott i alla dom s40 drar grymt mycket mindre bensin dock lite mindre bil men men jag hade nog satsat på en s40 dock en fas 2 eller 3a då fas 1an är ju lite utsatt för rost! lycka till på letandet!

613 Inlägg
7 november 2007
Lär ju låta som om man bara rekar egna bilmärket, men  peugeot 406, 407? Har haft 9000 med men mer nöjd med peggan än 9000 å dessutom billiga smile

265 Inlägg
7 november 2007
som han saab snubben säger så är inte t4an nått med mitsubishi att göra  det är sugis motorerna som är mitsubishi... men om du ska ha en t4a så ska du ha 00 så slipper du endel fel smile

nu med 470 hk

Smålänning
7 887 Inlägg
7 november 2007
X40Mackan skrev:
som han saab snubben säger så är inte t4an nått med mitsubishi att göra  det är sugis motorerna som är mitsubishi... men om du ska ha en t4a så ska du ha 00 så slipper du endel fel smile

Resten av bilen då wink
Chassi m.m är också mitsus...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
7 november 2007
S40 har ju samma bottenplatta som mitsubishi carisma. har ingen t4 men en 2,0T och det är en mycket trevlig bil. Haft min i snart två år och aldrig haft några större problem.

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Gozze skrev:
jag sku nästan säjja Mitsubishi har haft min sen den var ny och den har alldrig Krånglat.. smile

Det har jag också hört andra säga, att den är väldigt svår att få att gå dåligt! Ytterst lite rost, och väldigt slitstark motor!

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Karlsson88 skrev:
Har hört mycket gott om Mitsubishins Galant. Ska tydligen vara bra kvalité och hyffsad komfort. Åkt några gånger själv och tycker det är en helt ok bil.

Jag har också åkt med i en, dock aldrig kört...! Komforten tyckte jag var lite bristfällig i baksätet, men där ska ju inte jag sitta wink

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
pwei skrev:
Jag tycker att min T4 fungerar alldeles ypperligt, bra, stabil och säker bil. Inga problem med rost eller motorhaverier. Bra möjligheter för trim (om man nu vill) ? Och framhjulsdrift, ptja.. personligen tycker jag den är lite tråkig, men men tongue Det verkar ju va det du vill ha så! Jag tycker frugan din har rätt!

Trimma nej, det är jag för gammal för (25+) och sen så har jag en gosse på tio månvarv som ska med i bilen, så jag är inte ute efter hastighet eller acceleration, snarare säkerhet... smile

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
kalle_fiat skrev:
jag har haft både s40 t4 och 855a t5r och nu en v70 t5! men åker gott i alla dom s40 drar grymt mycket mindre bensin dock lite mindre bil men men jag hade nog satsat på en s40 dock en fas 2 eller 3a då fas 1an är ju lite utsatt för rost! lycka till på letandet!

Jo, helst vill jag ju ha Fas III för de utökade krockskydden (för grabbens skull då alltså), så jag har ingen aning om varför frun helst vill ha en Fas I...! Fast jag tror inte att hon märker någon skillnad om hon inte läser sig till det wink Skulle nästan kunna sätta ett S40 märke på en 360 och säga att det är den nyaste modellen så skulle hon nog gå på det... ett tag lol

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
p.p. skrev:
Lär ju låta som om man bara rekar egna bilmärket, men  peugeot 406, 407? Har haft 9000 med men mer nöjd med peggan än 9000 å dessutom billiga smile

Je ne parle pas français! tongue (Jag pratar inte franska!)

Tack för tipset, men nej tack... jag har lite svårt för francoser, de känns så ... *CENSUR*

Pessimist
82 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
R_fused skrev:
S40 har ju samma bottenplatta som mitsubishi carisma. har ingen t4 men en 2,0T och det är en mycket trevlig bil. Haft min i snart två år och aldrig haft några större problem.

Det låter gott! Vad är det för årgång på den då?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
7 november 2007
Karlsson88 skrev:

Av vad jag ska ha hört/läst (teknikens värld/vi bilägare) Så är galanten en hög med skit som offta pajjar, rostar och har dåliga betyg i både säkerhet och hos bilprovningen.

Om jag fick välja, så skulle jag sållat bort s40/v40 och 9-3an. x40 fas1an är bara rent skräp. Av egna erfarenheter så är det mer lönt att köpa en trilsk tånåring, då du har mindre problem med denne.

9-3an av den anledningen att den är sjuuuuuuuuuukt tråkig att köra. Och ja även med aero motorn och 2,3t biopower. Båda motorerna är riktigt tråkiga och saknar överhuvudtaget botten. inte så mkt knuff även när turbon tar vid och båda motorerna slukar mängder med sås. kvalitetsmässigt vet jag inte riktigt hur dom är, men jag vet var de bilarna slits, om man tittar på det estetiska. Bilen blir lätt dassig och trist, spec innuti. annars så är det ju en snyggbil men det kan man inte bara gå på.

850/855 därimot är en rätt trevlig bil. Visst den är stor och väldigt klumpig(vändradie) men ack så skön. komfort, och med ett väghållningskitt så smeker den kurvorna fint. Väljer man även dom nyaste modellerna så slipper man mkt av problem då bilen har hängt med ett bra tag. Men 850ins stora trumfkort är motorerna, ja kanske inte den sura 10 ventilaren men resten och framförallt t5an. t5-motorn är som dag jämfört med saabs motsvarighet. t5an känns rapp på botten och har en härlig och behaglig jämn turbokick tillskillnad mot saaben som är snigel fram till 4000rpm. t5motorn låter även som en spinnande katt och har en underbar karaktär.

Så jag skulle säga, kör på en 850 om du nu måste välja mellan dom alternativ du skrev.

Vet dock ej vilken budget du har, men om den logger på ca 100k så borde du titta närmre på s60in som nu börjat sjunka mkt i pris. du kan hitta fullservade långmilare för under 70k.

8 156 Inlägg
7 november 2007
Jag skulle nog valt en 855. Mest för lastutrymmet... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

70 Inlägg
8 november 2007
Turbomatte skrev:
Karlsson88 skrev:

Av vad jag ska ha hört/läst (teknikens värld/vi bilägare) Så är galanten en hög med skit som offta pajjar, rostar och har dåliga betyg i både säkerhet och hos bilprovningen.

Om jag fick välja, så skulle jag sållat bort s40/v40 och 9-3an. x40 fas1an är bara rent skräp. Av egna erfarenheter så är det mer lönt att köpa en trilsk tånåring, då du har mindre problem med denne.

9-3an av den anledningen att den är sjuuuuuuuuuukt tråkig att köra. Och ja även med aero motorn och 2,3t biopower. Båda motorerna är riktigt tråkiga och saknar överhuvudtaget botten. inte så mkt knuff även när turbon tar vid och båda motorerna slukar mängder med sås. kvalitetsmässigt vet jag inte riktigt hur dom är, men jag vet var de bilarna slits, om man tittar på det estetiska. Bilen blir lätt dassig och trist, spec innuti. annars så är det ju en snyggbil men det kan man inte bara gå på.

850/855 därimot är en rätt trevlig bil. Visst den är stor och väldigt klumpig(vändradie) men ack så skön. komfort, och med ett väghållningskitt så smeker den kurvorna fint. Väljer man även dom nyaste modellerna så slipper man mkt av problem då bilen har hängt med ett bra tag. Men 850ins stora trumfkort är motorerna, ja kanske inte den sura 10 ventilaren men resten och framförallt t5an. t5-motorn är som dag jämfört med saabs motsvarighet. t5an känns rapp på botten och har en härlig och behaglig jämn turbokick tillskillnad mot saaben som är snigel fram till 4000rpm. t5motorn låter även som en spinnande katt och har en underbar karaktär.

Så jag skulle säga, kör på en 850 om du nu måste välja mellan dom alternativ du skrev.

Vet dock ej vilken budget du har, men om den logger på ca 100k så borde du titta närmre på s60in som nu börjat sjunka mkt i pris. du kan hitta fullservade långmilare för under 70k.

Va bara tvungen att göra ett litet inlägg.  Tycker att 9-3an rör på sig rätt så bra, även när turbon laddar, att sedan jämföra t5an med 9-3ans motor är väl inte helt rättvist. Sen inbillar jag mig att volvon knappast är så mkt bensinsnålare än vad saaben är - rätt eller fel! När det gäller komforten så tycker jag att saaben står sig väldigt bra kontra volvon.  Sist men inte minst - gillar både saabar och volvo, så lycka till med ditt val!

Sök