4373
Sök

Tankar om seriös trimning volvo 760 Tic!

Diktator
433 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare! skulle vilja ha lite funderingar och tankar på vad som behövs för att plocka ur ca 450hk ur en 760Tic -84.. Har gjort en lista på prylar som jag tycker verkar intressant.. Skriv om ni hittar något som verkar onödigt eller om jag skall lägga till något!
Här kommer listan:

Bränsle/tändstyrning: 4500kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=30-1910)
Progressiv BTR: 1200kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CR384HR)
Laddtrycksstyrning: 3000kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=30-1910)
Intercooler: 2000kr (http://speedart.se/produkter/intercooler/index.htm) eller (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=50)
Extraktor grenrör: 2000kr (http://speedart.se/produkter/grenror/index.htm)
Sinter lamell: 1700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=155)
oljekyl: ca 700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=82)
Diverse silikonslangar och alurör ca 1000Kr. Billiga silikonslangar: http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=88
Justerbart kamdrev: 750kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=136)
topplockspackning: 1500kr (http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=575)
Ventilfjädrar och brickor: ca 500kr (http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=91)
Monsterturbo + wastegate: ?

Allt som allt ca 18 000kr..
Sen ska ju motorn såklart helrenoveras när jag andå har den nerplockat.. Med nya lager, vev, stakar och kolvar. (smidda)

Skriv ner tankar ooch funderingar! Kom gärna med tips om lite sniktrimning då ca 20 000kr är lite väl mycket att lägga ner igentligen. tongue
Mvh/ Micke

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#2
Ingen volvofantast/trimfantast inne som kan bekräfta min lista? tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

558 Inlägg
7 november 2007
#3
Hur hade du tänkt att botten och topplock skulle se ut?. Innehåll alltså. Samt växellåda.
Senast redigerat av 744tic (7 november 2007)


Diktator
433 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#4
Funderar på en marinvev.. Och eventuellt cementfylla blocket om jag får tag på någon som kan göra det. Jag har en rallytopp liggandet som är planad.. ska försöka få den portad också. vxlådan är en M46 4 petad med OD.. ska eventuellt försöka få tag på en en M90 eventuellt en bmw getdrag..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

486 Inlägg
7 november 2007
#5
Man lär inte behöva cementfylla blocket för 450hk. Om man inte ska ladda riktigt mycke dvs.
Om du tycker 20000 e mycket att lägga för att nå 450hk så kan du lägga ner dina trim tankar direkt. Det blir MYCKET dyrare!

Man ska nog helst bygga på ett block från -92(?) och framåt som har oljekyla kolvar original.

Men man behöver:

H-profilsstakar (5000:-)
Originalkolvar ska funka upp till 400-500hk om man inte laddar för mycket.
Portad topp eller 16v topp
Annan kam om man ska använda 8v topp.
Nytt fördelarlock, rotor och tändkablar
Bättre tändstift
Troligtvis endel givare till sprutet

Jag har rasat 2 M46 lådor med original motor och 3" avgas (ca 175hk). Dom e skit. En M90 funkar om man tar det lungt i växlingarna.

En M90 med kardan, växellådsbalk och spakställ ligger oftast över 5000kr.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

246 Inlägg
7 november 2007
#6
Verkar helrätt tänkt !!
Mycke mos för pengarna hoppas det lirar
Hadet!

House/Trance diggare
287 Inlägg
7 november 2007
#7
Ska du ha 450HK får du räkna med bra mycket mer än 20k om det ska hålla också, en M46 kan du nog glömma direkt smile.

Och sen renoveringssats till motorn, och kolvar, vevstakar och vev är ju inte helt gratis det med.

Och marinvev, är inte dem till en strokad motor? Sen kanske du behöver borra om blocket och lite blockarbeten om det ska bli bra och hålla.

Oljekylda FT-block kom -93 har jag för mig förresten.

Sen hade du inte räknat in turbo i beräkningarna? En turbo för dem kraven lär väl kosta i alla fall 5 lök?

Aja, good luck smile

247 Inlägg
7 november 2007
#8
som sagt det blir lite fix att få upp motorn i 450 hk, men börja med ett block sen smidda kolvar och stakar (oljekyldakolvar spelar ingen roll). sen bygger su extraktor grenrör och så vore en kkk k27/k29 räcka. sen bygger du allt utifrån det, skulle jag rekomendera.

8 156 Inlägg
7 november 2007
#9
Är det bara jag som njöt lite när listan nådde ögonen? Visserligen måste väl en del saker läggas till listan, men ändå...

http://www.lmshop.se/ (Linköpings Motorshop) Har drivlinor och lite annat smått och gott.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

laddtrycks beroende
72 Inlägg
7 november 2007
#10
du kan köra m-stakar utan problem. satsa på ett eftermarknads sprut. går ju bra med begagnat också:) sen skulle ja säga att kör 16v topp. du får bygga eget grenrör då men de värt det:) sen göra om insuget beroende på vad motorn ska sitta i för bil. de blir nog bra. o blir billigare om man inte har så bråttom:)

247 Inlägg
7 november 2007
#11
Phaetoon skrev:
Är det bara jag som njöt lite när listan nådde ögonen? Visserligen måste väl en del saker läggas till listan, men ändå...

http://www.lmshop.se/ (Linköpings Motorshop) Har drivlinor och lite annat smått och gott.

jo det e klart men först ska man få ihop motorn och sen skaffar man runt utrysning efter vad som krävs. brukar bli bäst, men 450 hk kommer kosta mkt mer än 20 000 det kan jag lova.

Diktator
433 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#12
Fick en annan fundering när jag låg och degade imorse.. Och det är att plocka ner en 850/v70 R motor i den. Med en M90 låda spm passar direkt på motorn. Iaf 850 motorn, vet inte hur det är med tidiga V70? Då har man ju en lite modernare motor att bygga på. Vad tror ni?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#13
Funderar nu på att antingen köpa en 850/v70r motor eller att köpa en b230Fk. Men dom ligger i ungefär samm prisklass på blocket och då lär ju 850 motorn vara bättre..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2007
#14
Micke754 skrev:
Kom gärna med tips om lite sniktrimning då ca 20 000kr är lite väl mycket att lägga ner igentligen. tongue
Mvh/ Micke

Bästa tipset att inte göra något alls.   Lyckas du ro iland ett bygge på 450hk under 100.000kr så är det jäkligt bra gjort. 150.000kr mer realistiskt och även då lågt räknat.

på 20000kr tror jag knappt du får 250hk driftsäkert.

bara för att slippa höra att leffe visst plocka 700hk ur som B20 med allt original, så baserar jag mitt utlåtande på att man eftersträvar driftsäkerhet samt säkerhet vad gäller väghållning, bur mm.   Vilken nytta gör 450hk om du får sladd och kör ihjäl dig första provkörningen??

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2007
#15
Micke754 skrev:
Funderar nu på att antingen köpa en 850/v70r motor eller att köpa en b230Fk. Men dom ligger i ungefär samm prisklass på blocket och då lär ju 850 motorn vara bättre..

Min bottendel samt delar av toppen till S40:n kostade 46000kr att bygga ihop. Då fick jag bra pris på allt och gjorde jobbet själv....
Senast redigerat av torpis (8 november 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bärs!
3 456 Inlägg
8 november 2007
#16
B21ET botten ska klara 300-400HK orginal, och dom motorerna är ju nästan gratis...

Kanske det kan vara nått å lägga i 760'n?

Garaget.org peakade 2008.

Sidledesförare
268 Inlägg
8 november 2007
#17
Fjantigt

Man vet aldrig, före man vet

laddtrycks beroende
72 Inlägg
8 november 2007
#18
torpis skrev:
Micke754 skrev:
Funderar nu på att antingen köpa en 850/v70r motor eller att köpa en b230Fk. Men dom ligger i ungefär samm prisklass på blocket och då lär ju 850 motorn vara bättre..

Min bottendel samt delar av toppen till S40:n kostade 46000kr att bygga ihop. Då fick jag bra pris på allt och gjorde jobbet själv....

får man ba nyfiken fråga va kör du då med för grejor?smile visst för de kostar men de kostar knappt 2,5l volvo 4a:S

10 287 Inlägg
9 november 2007
#19
Tumregeln är runt 300kr/hkr för att trimma rödblocks Volvo turbo.

180 Hkr i orginal upp till 450 Hkr = trimma 270Hkr.

270 * 300 = 80.000 kr.

Förutsatt att:

- Man kan skruva en del själv
- Att man köper grejorna och inte får spons/snubblar över dom
- Att allt lyckas första gången (det gör man sällan, räkna med ett skott i alla fall)


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
9 november 2007
#20
Lite kommentarer:

Bränsle/tändstyrning: 4500kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=30-1910)
: Helt fel pryl till dig.

Progressiv BTR: 1200kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CR384HR)
: Progressiv BTR behövs inte. Du behöver ha rätta spridare istället.

Sinter lamell: 1700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=155)
: Och tryckplatta då? Och en låda som håller....

oljekyl: ca 700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=82)
: Behövs ej. Orginal oljevärmeväxlare räcker såvida du inte ska köra bana.

Diverse silikonslangar och alurör ca 1000Kr
: Öhhh, nej. Alurör med krökar kostar flis

Justerbart kamdrev: 750kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=136)
: Visst. Men dom ca 15.000 du behöver plöja ner på en topp då....

topplockspackning: 1500kr (http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=575)
: Plus sotningssats och nya lager.

Monsterturbo + wastegate: ?
: Behövs ingen momsterturbo för 450Hkr. "Bara" en väl hoptänkt T3/04 hybrid med steg3 axel.


Det du primärt har glömt är:

- Bottendelen: Måste fixas med andra kolvar och stakar. Du vill ha hållbarhet mer än en säsong antar jag? ( Du nämnde det men det kostar)

- Växellåda och diff

- Bromsar

- Stol och bur

- Soppapump

- Att du får stora problem om du vill behålla ett sprut med luftklappa upp till 450Hkr.

- Kostnad för att mappa

- Det maskinarbete som alltid brukar krävas

/Göran



Micke754 skrev:
Tjenare! skulle vilja ha lite funderingar och tankar på vad som behövs för att plocka ur ca 450hk ur en 760Tic -84.. Har gjort en lista på prylar som jag tycker verkar intressant.. Skriv om ni hittar något som verkar onödigt eller om jag skall lägga till något!
Här kommer listan:

Bränsle/tändstyrning: 4500kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=30-1910)
Progressiv BTR: 1200kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CR384HR)
Laddtrycksstyrning: 3000kr (http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=30-1910)
Intercooler: 2000kr (http://speedart.se/produkter/intercooler/index.htm) eller (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=50)
Extraktor grenrör: 2000kr (http://speedart.se/produkter/grenror/index.htm)
Sinter lamell: 1700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=155)
oljekyl: ca 700kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=82)
Diverse silikonslangar och alurör ca 1000Kr. Billiga silikonslangar: http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=88
Justerbart kamdrev: 750kr (http://www.klracing.se/?subpage=kategor … tegori=136)
topplockspackning: 1500kr (http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=575)
Ventilfjädrar och brickor: ca 500kr (http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=91)
Monsterturbo + wastegate: ?

Allt som allt ca 18 000kr..
Sen ska ju motorn såklart helrenoveras när jag andå har den nerplockat.. Med nya lager, vev, stakar och kolvar. (smidda)

Skriv ner tankar ooch funderingar! Kom gärna med tips om lite sniktrimning då ca 20 000kr är lite väl mycket att lägga ner igentligen. tongue
Mvh/ Micke

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök