1495
Sök

yr i huvet: bäst däck fram eller bak?

125 Inlägg
14 november 2007
#101
Understyrning måste ju ändå var det äckligaste man kan vara med om på vintern, förstår inte hur dom kommit fram till att det skulle vara gynnsammare än att bakändan släpper före!? Det är klart att om man får sladd på en raka för att det är spårigt och man frontar med en lastbil eller personbil så hade det ju varit bättre ha bättre däck bak, annars ser jag iaf inga som helst fördelar med att ha bästa bak,

Nackdelarna däremot är att man får understyrning i svängar, man glider rakt fram i korsningar man känner då inte heller lika lätt hur halt det är. Lite som att ha fyrhjulsdrift, jävlar  vad det fäster men lik förbannat har man bara 4 hjul att stanna med. Tycker inte att man kan säga bästa däcken ska vara bak punkt slut! bara för att nån nisse på vägverket/ polisen supit fram den iden efter några tester wink hehe.

Det beror ju hur man själv som förare vill att bilen ska reagera, samt även vad det är för bil vad den har för balans och vilka hjul den driver på! Det är iaf min åsikt!


blacken
14 november 2007
#102
obbo skrev:
Fysiskt bevisat ÄR att om dom bättre däcken sitter bak så blir bilen lugnare vid halt väglag. detta kan enkelt testas hemma.

Ta en liten leksaksbil med gummidäck.

Tejpa bakdäcken med tejp. helst vanlig transparent tejp då den har glatt yta "is"

släpp bilen nedför en annan blank/lackerad/glatt yta som har viss lutning, ca 15%  kan nog vara lagom.

Testa sedan att istället tejpa framhjulen och gör likadant. bilen MÅSTE ha gummihjul.

sen får ni själva se vad skillnaden är mellan bäst däck fram eller bak smile

"Att ta en sådant exempel med en Legobil är att ta fysiken lite för långt. det låter och ser bra ut i teorin.Men modellen som används är inte helt korrekt överenstämmande med verkligheten.
Självklart så kommer den att svänga runt på grund av att den kontaktyta som har mest friktion att tillåta den kontaktyta med minst friktion att "gå om" på grund av rörelseenergin i objektet ifråga.
Men vad som glöms bort i ett sådant experiment är kontrollfaktorn. Objektet ifråga har NOLL kontroll dvs inget som kan påverka dess framfart kurs, stabilitet och ytterligare så har Legobilens axlar ett skapligt glapp åt alla håll, skulle man i proportion översätta det axelglappet till ett fordon typ en bil så skulle den OAVSETT däckmönster,väglag mm fara som en snorvante över vägen.
I en bil så har man möjligheter att kontrollera fordonets kurs, på ett sätt som Legobilen aldrig kan göra m,a,o du kan häva en sladd ( underförstått med att vederbörande är förtrogen med ett sådant förfarande)"

blacken
14 november 2007
#103
A_Lindahl skrev:
NiclasT skrev:
A_Lindahl skrev:
Bästa däcken ska sitta bak, spelar inge roll om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.

Så är det bara, vad finns det mer att disskutera?

Det är helt riktigt. Oftast!
Fått sladd någon gång?

ja, och det är bevisat, som skrivits i många inlägg i denna tråd att det hjälper att ha de bästa däcken bak när man ska häva en sladd. Oavsett vilket/vilka hjul bilen driver på.

Sedan kan det ju skillja på personliga erfarenheter och tycke!wink

Bästa sättet att häva en sladd, är att köra så att man inte får en. smile

Golle
448 Inlägg
14 november 2007
#104
Eller tvärt om, sladda och lek så fort du får chansen. Desto större chans har du att häva en sladd när du väl får en ofrivilligt. Övning ger färdighet, lek på rätt platser bara. Framför en skola är inte så smidigt smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

1 396 Inlägg
14 november 2007
#105
Det är helt riktigt att bästa däcken ska vara BAK. Men folk som aldrig fått sladd utan bara läst körkortsboken ska inte komma här och veta bäst.

Jag säger såhär, kör man ofta motorväg och större vägar i högre hastigheter (90km/h->>>) ska man ha bäst däck bak. Om man oftast kör som jag, på mindre 30-, 50- och 70-vägar med skarpa svängar tycker jag, iallafall, att det är bättre med dåliga däck bak och bra fram.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#106
chrizz skrev:
TobbeE_87 skrev:
Som redan skrivits femtielva tusen gånger här så säjjer alla "experter"  att man ska ha bästa däcken bak för att minska risken för (oönskade) sladdar...   
De kan säkert stämma fint, men jag har lite svårt å förstå de, tycker de känns som att inte äta medicin mot en sjukdom för du kan få bivärkningar av medicinen så de är bättre å va sjuk...
Har ju hellre styrning och bromsförmåga så ja kan bromsa och/eller väja för ett hinder och riskera en sladd, än att ja bara åker rätt fram å krockar...  Men de kanske bara är jag som tycker så roll
Vet ju iaf var jag lägger bästa däcken på Audin, kan ju säjja att de inte är bak iaf tongue
Är alltid lika kul när vägen svänger å bilen bara fortsätter rakt fram oavsett vad man gör... Har varit nära diket mer än en gång bara för att framhjulen tappat styrningen å bakhjulen bara skjuter på rakt fram...  OK, kör lugnare då kanske en del av er tänker, men när man kommer rullande på tomgången på 2an i 15km/h å ändå glider rakt fram i rondellen med svängda hjul, mot en polis, hur kul känns de då på en skala från 1-5? yikes
Nä, oavsett vad experterna säjjer så kommer jag köra med bästa däcken fram, bromsar och väjjer hellre för en älg (eller ännu värre, Kalle 5år) och får ett kast i lägre fart, än kör i full fart in i älgen (eller Kalle 5år)...

Men begriper du inte att om baken släpper så tppar du allt vad styrning heter. Bilen roterar och du tappar kontrollen helt och hållet. Glöm det där med att "jag vill ha styrning". Ur ett säkerhetstänkande vill du eftersträva att bakhjulen har fäste så gott det bara går eftersom bilen automatiskt rätar upp sig då.

Exempel
Jag har sagt det här förut, och jag säger det igen. Exemplet visades under en föreläsning om trafiksäkerhet på högskolan:

Bygg en liten enkel bil av lego. Ett par hjul ska vara av plast, och ett par av gummi. Detta får representera att du har bra däck på ett par och usla däck på det andra. Kasta sen bilen lite snett på ett plant underlag (matbordet i köket förslagsvis) med gummihjulen först (i färdriktningen). Vad händer? Jo, bilen roterar och hur du än gör slutar det med att plasthjulen pekar åt färdriktningen istället...

Gör du istället tvärtom (plasthjul först) så stabiliseras bilen direkt och bilen roterar inte.


Testa själv så får du se, så kanske du ändrar uppfattning om vad som känns vettigast...

Nu är legobilsexemplet ett extremfall, men det visar klart och tydligt principen bakom varför man alltid rekommenderar bäst däck bak. Naturligtvis är det bäst att ha bra däck runt om, men måste du välja, så välj bäst bak.


http://www.veta.se/pics/girstab.gif

Klicka för tydligare bild. http://www.veta.se/girstab.htm

Det är enbart en följd av den moderna människans handlingsförlamning och bristande förståelse för fysikens lagar, resulterande i en enda möjlig reaktion vid panik, i form av bromsning. Därför informerar man generellt sett folk om att de bör använda den bättre uppsättningen däck på bakaxeln, helt enkelt för att gardera sig och underlätta för de som varken förstår eller klarar av att göra något mer avancerat än att bromsa med sin fulla kraft vid farliga trafiksituationer.

Klarar man förövrigt inte av att hantera en sladd så tycker jag fan inte man ska sitta i en bil.

Man vet aldrig, före man vet

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
14 november 2007
#107
j0jje_ skrev:
Understyrning måste ju ändå var det äckligaste man kan vara med om på vintern, förstår inte hur dom kommit fram till att det skulle vara gynnsammare än att bakändan släpper före!? Det är klart att om man får sladd på en raka för att det är spårigt och man frontar med en lastbil eller personbil så hade det ju varit bättre ha bättre däck bak, annars ser jag iaf inga som helst fördelar med att ha bästa bak,

Nackdelarna däremot är att man får understyrning i svängar, man glider rakt fram i korsningar man känner då inte heller lika lätt hur halt det är. Lite som att ha fyrhjulsdrift, jävlar  vad det fäster men lik förbannat har man bara 4 hjul att stanna med. Tycker inte att man kan säga bästa däcken ska vara bak punkt slut! bara för att nån nisse på vägverket/ polisen supit fram den iden efter några tester wink hehe.

Det beror ju hur man själv som förare vill att bilen ska reagera, samt även vad det är för bil vad den har för balans och vilka hjul den driver på! Det är iaf min åsikt!

Jo, inte fan äre kul när de släpper fram å bilen bara går rakt fram, vad än man gör... Har hänt mer än en gång att man bara kanat iväg å fått styrning i sista sekund på vägrenen, ibland på min sida, ibland på mötandes yikes 
Har lika dåliga däck runt om och de understyr helt klart oftare än de överstyr, å som ja sa tidigare, känner min bil rätt så bra, å ja vill ha styrning! Den sladdar väldigt sällan ofrivilligt, å gör den de är de bara för att få ut bakhjulen i samma spår som framhjulen... Kan ju bli så me konstant fyrhjulsdrift...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

41 Inlägg
14 november 2007
#108
Alltid bästa däcken bak sommar som vinter så ska det vara bästa däcken bak.

Och det endel PLANTOR skriver att man ska ha dem på drivningen så stämmer inte det men ni som sätt er dem bästa däcken fram skyll inte på oss som sa att bästa däcken bak.

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#109
sniperoddan skrev:
Alltid bästa däcken bak sommar som vinter så ska det vara bästa däcken bak.

Och det endel PLANTOR skriver att man ska ha dem på drivningen så stämmer inte det men ni som sätt er dem bästa däcken fram skyll inte på oss som sa att bästa däcken bak.

Käften för hellvete. Det är individuellt.
Senast redigerat av Wezzli (14 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

blacken
14 november 2007
#110
NiclasT skrev:
Det är helt riktigt att bästa däcken ska vara BAK. Men folk som aldrig fått sladd utan bara läst körkortsboken ska inte komma här och veta bäst.

Jag säger såhär, kör man ofta motorväg och större vägar i högre hastigheter (90km/h->>>) ska man ha bäst däck bak. Om man oftast kör som jag, på mindre 30-, 50- och 70-vägar med skarpa svängar tycker jag, iallafall, att det är bättre med dåliga däck bak och bra fram.

Bra sagt. helt rätt.

BaM BaM
232 Inlägg
14 november 2007
#111
Men om man skulle köra på månen nån dag.....?lol

Inget vara för evigt.

294 Inlägg
14 november 2007
#112
läste precis i körkortsboken, bäst däck fram.

men som alla säger, det är individuellt..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 november 2007
#113
Jag satte förra bilen i diket förra vintern tack vare lägre bromskraft på vänstersidan och kassa däck bak, låg i typ 55km/h och skulle bara bromsa ner till 50km/h lite nätt och försiktigt men ändå släppte arslet på bilen och for iväg åt vänstersidan så hade jag fått möte hade det vart riktigt otäckt.

Nu gjorde bilen bara en 180 och ställde sig med vänstra framhjulet hängandes i luften i diket, resten av bilen stod fint på vägen men eftersom det var en 9000 CD med sin framhjulsdrift så kom jag fan inte bort ändå, enda gången jag faktiskt hade velat haft bakhjulsdrift big_smile

Så när jag behöver slänga på däck nästa gång hamnar dom bästa bak för mig iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sidledesförare
268 Inlägg
14 november 2007
#114
TBOC_Razor skrev:
Jag satte förra bilen i diket förra vintern tack vare lägre bromskraft på vänstersidan och kassa däck bak, låg i typ 55km/h och skulle bara bromsa ner till 50km/h lite nätt och försiktigt men ändå släppte arslet på bilen och for iväg åt vänstersidan så hade jag fått möte hade det vart riktigt otäckt.

Nu gjorde bilen bara en 180 och ställde sig med vänstra framhjulet hängandes i luften i diket, resten av bilen stod fint på vägen men eftersom det var en 9000 CD med sin framhjulsdrift så kom jag fan inte bort ändå, enda gången jag faktiskt hade velat haft bakhjulsdrift big_smile

Så när jag behöver slänga på däck nästa gång hamnar dom bästa bak för mig iaf.

Ja, är man värdelös förare och inte vet vad ett ställ är så är det ju skönt att ha dom bättre däcken bak

Man vet aldrig, före man vet

blacken
14 november 2007
#115
TBOC_Razor skrev:
Jag satte förra bilen i diket förra vintern tack vare lägre bromskraft på vänstersidan och kassa däck bak, låg i typ 55km/h och skulle bara bromsa ner till 50km/h lite nätt och försiktigt men ändå släppte arslet på bilen och for iväg åt vänstersidan så hade jag fått möte hade det vart riktigt otäckt.

Nu gjorde bilen bara en 180 och ställde sig med vänstra framhjulet hängandes i luften i diket, resten av bilen stod fint på vägen men eftersom det var en 9000 CD med sin framhjulsdrift så kom jag fan inte bort ändå, enda gången jag faktiskt hade velat haft bakhjulsdrift big_smile

Så när jag behöver slänga på däck nästa gång hamnar dom bästa bak för mig iaf.

Om det nu var så att du hade sämre broms vänster bak, så spelar det ingen större roll hur fina dina bakdäck är. Du hade åkt av ändå.

Med.lem
3 759 Inlägg
14 november 2007
#116
jag fick feta 4-hjulssläppet inne i örevro igår gled säkert 25-30 meter rakt i sidled på vägen, såklart vare inga bilare på gatan då så det gick bra (även om jag var på min halva) men det var lite obehagligt.

Jag ska iallfall ha mina bra däck fram.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

583 Inlägg
14 november 2007
#117
Men... orakar inte läsa mer av tjafset... nu tycker jag vi bestämmer att bästa däcket ska ligga bak där man har reservdäcket... PUNKT SLUT!!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Med.lem
3 759 Inlägg
14 november 2007
#118
Wezzli skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jag satte förra bilen i diket förra vintern tack vare lägre bromskraft på vänstersidan och kassa däck bak, låg i typ 55km/h och skulle bara bromsa ner till 50km/h lite nätt och försiktigt men ändå släppte arslet på bilen och for iväg åt vänstersidan så hade jag fått möte hade det vart riktigt otäckt.

Nu gjorde bilen bara en 180 och ställde sig med vänstra framhjulet hängandes i luften i diket, resten av bilen stod fint på vägen men eftersom det var en 9000 CD med sin framhjulsdrift så kom jag fan inte bort ändå, enda gången jag faktiskt hade velat haft bakhjulsdrift big_smile

Så när jag behöver slänga på däck nästa gång hamnar dom bästa bak för mig iaf.

Ja, är man värdelös förare och inte vet vad ett ställ är så är det ju skönt att ha dom bättre däcken bak

Håller med. fast även om man är bra på att sadda på sommaren äre en jävla skillad när det är snö ute.. som jag fick erfara igår :hihi (läs mitt första inlägg)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

121 Inlägg
14 november 2007
#119
Skyline_dennis skrev:
Men... orakar inte läsa mer av tjafset... nu tycker jag vi bestämmer att bästa däcket ska ligga bak där man har reservdäcket... PUNKT SLUT!!

Det här är fånigt...

"orkar inte läsa mer av tjaffset..."
"PUNKT SLUT"

Varför läser du då?
Ett forum är till för precis sånna här diskuss.
Isåf. tycker jag att alla cyklar till jobbet/skolan PUNGT SLUT roll

Vissa anser att bästa däcken ska vara bak och tycker sej kunna bevisa det med en LEGO bil,
Vissa påstår att någon polis sa. osv...

Det är ju perfekt, hur intressant och rolig läsning som heldst!
/Mvh Raz


blacken
14 november 2007
#120
Skyline_dennis skrev:
Men... orakar inte läsa mer av tjafset... nu tycker jag vi bestämmer att bästa däcket ska ligga bak där man har reservdäcket... PUNKT SLUT!!

Det tycker inte jag. big_smile + några till.
Senast redigerat av blacken (14 november 2007)


Sök