2804
Sök

Behöver hjälp med att komma igång.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Okej. när du säger bättre högtalare i hyllan menar du en annan storlek än 6,9" 'or då?

400 Inlägg
16 november 2007
Tribbe skrev:
Okej. när du säger bättre högtalare i hyllan menar du en annan storlek än 6,9" 'or då?

Nej, jag menade instrumentbrädan...3'5orna big_smile
OM du ska ha högtalare i hatthyllan...köp dom Sist då...du har mest glädje av dom där framme smile

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 631 Inlägg
16 november 2007
Tribbe skrev:
Känner nog hellre att jag vill byta högtalarna i bilen då eftersom att jag inte är nöjd med ljudet från dom.

Kanske skulle satsa på att byta ett högtalar parti i taget?
T.ex börja med att byta dörrarna, sen nästa uppgradering instrumentbrädan, sen nästa 6,9'orna och sist skaffa ett slutsteg och en bas?
Eller förlorar jag ljud på det eller bör jag byta fler saker åt gången för att få ett jämt ljud i bilen?

Det beror på om du har steg i bilen eller inte..... Så kolla det först!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Om jag har ett steg sitter det då synligt eller måste jag plocka bort skyddet till mittkonsolen där nere vid fötterna?

1 631 Inlägg
16 november 2007
Tribbe skrev:
Om jag har ett steg sitter det då synligt eller måste jag plocka bort skyddet till mittkonsolen där nere vid fötterna?

Det sitter bakom panelen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Okej, då jag är helt ovetande om bilar så undrar jag om någon kan förklara hur jag lossar den panelen, eller om någon vet var jag kan hitta en instruktions bok typ som (haynes) till min bil. Bibblan?, finns att läsa på någon hemsida? Ladda ner någonstans?

1 631 Inlägg
17 november 2007
Tribbe skrev:
Okej, då jag är helt ovetande om bilar så undrar jag om någon kan förklara hur jag lossar den panelen, eller om någon vet var jag kan hitta en instruktions bok typ som (haynes) till min bil. Bibblan?, finns att läsa på någon hemsida? Ladda ner någonstans?

Ska du verkligen ge dig på ett stereobygge då...? Varför inte lämna in bilen istället och få det gjort av en butik? Du kommer behöva riva en hel del för att installera allt. Kabeldragningen kräver sitt, likaså att montera ner dörrsidorna. Därtill kommer dämpning av dörrar. Är du osäker så avråder jag dig för att göra det själv.

Men iaf: Panelen lossar du genom att skruva loss de skruvar den sitter fast med. Sen sitter den med lite clips ihop med mittkonsollen.

// Gurra

1 634 Inlägg
17 november 2007
gurenius skrev:
Är du osäker så avråder jag dig för att göra det själv.

Äsch... Alla var vi osäkra i början tongue Ibland klantiga också wink Som att backa över paneler till bilen som man glömt utanför bilen när man grejar lol

Allt finns att köpa som reservdelar cool

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (17 november 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Jag känner folk som kommer att hjälpa mig, men känns lite dumt att ringa dom för att fråga om dom kan ta bort en skyddsplatta så jag kan få se hur det ser ut bakom den....

Känner tillexempel en som jobbar på saab verkstaden i stan. Några som går och några som gått på fordon. Hemma fixare osv.

21 761 Inlägg
17 november 2007
Om dina polare börjar skratta åt dig bara för att du ber om hjälp som "en barnunge" skulle kunna göra, då kan du be dem dra åt skogen smile. Har man polare som kan hjälpa till med saker så ska man naturligtvis inte skämmas för att fråga, även om det verkar som självklara saker smile.

8 156 Inlägg
17 november 2007
Tribbe skrev:
Okej låter ju som att det skulle bli ett rimligt pris till min budget. Men måste det inte vara speciella volymer osv för att det ska bli rätt ljud?

Lådan måste vara anpassad för basen (eller tvärtom).
Dvs rätt volym för rätt bas. En sluten låda ska vara mindre än en portad.
Men om du köper basen från Nårdik så får du med en ritning på en lämplig låda.

Någon gång ska vara den första. Jag tror att du klarar det utmärkt.
Om det inte går bra, så har du ju vänner som säkert hjälper till.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Okej, nu har jag panik... Skulle byta orginal stereon mot den JVC stereon som jag skrivt att jag har i första inlägget, Vad ser jag då¨, jo finns en extra iso kontakt. antennkontakten är av fel typ finns sen en till kabel som jag inte vet vad den gör.... Jag tog kort på dom så jag kan lägga in dom sen när jag kommer hem..
Men iaf jag tänkte jag skulle prova så jag hoppar över antenn kabeln och den som jag inte vet vad det är för en kabel, sätter i dom 2 iso kontakterna som går, den extra (en rosa) var av en större variant...

Startar igång och provar medans jag håller i allt, jo då får jag inget ljud i dörrarna, börjar ana att jag har ett slutsteg.. skulle verkligen behöva hjälp med det här innan jag går över på att montera nya högtalare.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Här kommer bilderna jag skrev att jag skulle lägga upp.

http://www.garaget.org/gallery/archive/72272/191975_1iktsh.jpg
En kontakt som jag inte vet vart den ska eller vad det är till för.

http://www.garaget.org/gallery/archive/72272/191978_maoqfl.jpg
3 iso kontakter. Hur kopplar jag den rosa?

http://www.garaget.org/gallery/archive/72272/191979_qoxbci.jpg
Baksidan av min orginal stereo.

1 631 Inlägg
18 november 2007
Tribbe skrev:
Okej, nu har jag panik... Skulle byta orginal stereon mot den JVC stereon som jag skrivt att jag har i första inlägget, Vad ser jag då¨, jo finns en extra iso kontakt. antennkontakten är av fel typ finns sen en till kabel som jag inte vet vad den gör.... Jag tog kort på dom så jag kan lägga in dom sen när jag kommer hem..
Men iaf jag tänkte jag skulle prova så jag hoppar över antenn kabeln och den som jag inte vet vad det är för en kabel, sätter i dom 2 iso kontakterna som går, den extra (en rosa) var av en större variant...

Startar igång och provar medans jag håller i allt, jo då får jag inget ljud i dörrarna, börjar ana att jag har ett slutsteg.. skulle verkligen behöva hjälp med det här innan jag går över på att montera nya högtalare.

Du behöver bara två av ISO-kontakterna. Kommer inte själv ihåg vad den tredje är för nåt.

Du har säkert ett steg till dörrarna. Ska du använda det ihop med dina nya högtalare så behöver du en adapter för att koppla in det till en icke-original cd. Kom också ihåg att det är inbyggda filter i steget, det passar alltså inte för att driva nåt annat än midbasar.

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Okej, någontyp av adapter som jag sätter på den rosa iso kontaken och sen till line out på stereon? Den andra kontakten är den till ratten eller vad gör jag med den?

Dom jag känner vet hur man river isär och plockar ihop bilen men ljud är dom inga höjdare på.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=839 … onTopOffer Ser ut att passa den här kontakten som jag inte vet var den går.
http://www.garaget.org/gallery/archive/72272/191975_1iktsh.jpg
En kontakt som jag inte vet vart den ska eller vad det är till för.

Kan den gå till slutsteget kanske?

http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/small/s102163.jpg
Tror jag behöver något sånt här för antenn kabeln.

Det är en liknande den här i bilen men jag behöver en med längre stift. http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/small/s106481.jpg

Är jag ute på hal is eller har jag hittat rätt? Eller nästan rätt?

http://www.garaget.org/gallery/archive/72272/191973_g4jl60.jpg
läser man där bak så står det vad den rosa kontakten är till för, jag gissar på någon ting till telefon. Men det står också någonting om cd in left, cd in right osv så jag är osäker.
Senast redigerat av Tribbe (18 november 2007)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Kan även tänka mig att den här behövs för att få ratt systemet att fungera hur man nu kopplar den.....
http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l106377.jpg
Kablage som används tillsammans med rattstyrningskablage för att få knapparna på din ratt att fungera med din JVC stereo.

1 631 Inlägg
19 november 2007
Den runda kontakten är till ditt steg. För att använda den ihop med originalsteget behöver du som sagt en adapter. Finns tex här: http://www.backesljudbygg.se/saab/saab93.htm

Vet inte om JVC har rattstyrnings-kablage till SAAB. Bilden ser inte korrekt ut. Du ska ha SAAB-kontakter som kan kopplas under ratten. Ser exakt likadana ut som till airbagen. Koppla INTE fel. big_smile

// Gurra

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Okej, kommer nog hoppa över ratt funktionen, då jag har låg budget. Sen vill jag också veta om det är värt att satsa på orginal slutsteget? eller om man ska skaffa ett nytt? för om jag fattat era komentarer rätt så kommer jag inte kunna koppla in tillexempel en bas låda om jag vill ha det.. Hur mycket effekt ger orginal slutstegtet ut?

1 631 Inlägg
19 november 2007
Visst kan du det. Men strunta i hur mycket effekt det steget ger. Det är tillräckligt för ett par midbasar. Däremot så måste man ha koll på hur hela systemet ska se ut innan man går igång.

Med låg budget så finns det ingen större anledning att byta ut varken cd-spelare eller slutsteg. Välj istället att komplettera baserat på den anläggning du redan har. Att byta högtalarna fram och komplettera med ett steg + sub är en prisvärd uppgradering.

// Gurra

Sök