4425
Sök

turbo eller kompressor

Better than God \o/
1 883 Inlägg
17 november 2005
#21
Även inom dragracing har de börjat gå över från kompressor till turbomatning. Kan det finnas en anledning?..   smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

10 287 Inlägg
17 november 2005
#22
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."

Ehhh......nej....

Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ja ha
98 Inlägg
17 november 2005
#23
Det är bara så att kompressorn överlägset är bättre jämnare drag jänom hele registret och mycket lättare ät installera sen på en bil som inte har över tryck orginal är det lättare med komp för då behöver en inte ladda så jävla mycket


Ja ha
98 Inlägg
17 november 2005
#24
Sharky skrev:
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."

Ehhh......nej....

Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?

/Göran

Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du  att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle
Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt
så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....


645 Inlägg
10 287 Inlägg
17 november 2005
#26
Har du en aning hur mycket effekt som går åt för att komprimera luft för 300Hkr över 1 bars tryckdifferens med si så där 65% adiabatisk verkningsgrad.
Vid tex en 3 liters fyrtaktsmotor som du skall överladda med 1 bar vid 7000 rpm så är det 21 kubikmeter luft, dvs ca 21 kg luft, som skall komprimeras per minut.
Räkna grovt 1Hkr / m3 / bar, dvs skall du förse motorn ovan med luft komprimerad med 100% adiabatisk verkningsgrad så behöver du tillföra ca 20Hkr.
Men realistiska 65% verkningsgrad = 30Hkr.

Så din AC drar 120Hkr.....lämna in den på service....

Mvh
Göran


åströmarn skrev:
Sharky skrev:
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."

Ehhh......nej....

Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?

/Göran

Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du  att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle
Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt
så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

59 Inlägg
17 november 2005
#27
btw.. behövs det inte 2 turboaggregat för en v6'a?

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515

10 287 Inlägg
17 november 2005
#28
Inte nödvändigtvis, men med ett aggregat så blir det ett ormbo. Jämför äldre Porsche Turbo, pannkakssexa men ett turboaggregat.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 november 2005
#29
Sharky skrev:
Har du en aning hur mycket effekt som går åt för att komprimera luft för 300Hkr över 1 bars tryckdifferens med si så där 65% adiabatisk verkningsgrad.
Vid tex en 3 liters fyrtaktsmotor som du skall överladda med 1 bar vid 7000 rpm så är det 21 kubikmeter luft, dvs ca 21 kg luft, som skall komprimeras per minut.
Räkna grovt 1Hkr / m3 / bar, dvs skall du förse motorn ovan med luft komprimerad med 100% adiabatisk verkningsgrad så behöver du tillföra ca 20Hkr.
Men realistiska 65% verkningsgrad = 30Hkr.

Så din AC drar 120Hkr.....lämna in den på service....

Mvh
Göran


åströmarn skrev:
Sharky skrev:
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."

Ehhh......nej....

Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?

/Göran

Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du  att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle
Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt
så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....


http://www.enem.se/lysholm.asp

  Läs å lär!

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

90 Inlägg
17 november 2005
#30
kör båda delarna när du ändå håller på wink men annar skulle jag kört med kompressor.

Polisen gör det med batongen ;D


Sök