Det är bara så att kompressorn överlägset är bättre jämnare drag jänom hele registret och mycket lättare ät installera sen på en bil som inte har över tryck orginal är det lättare med komp för då behöver en inte ladda så jävla mycket
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."
Ehhh......nej....
Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?
/Göran
Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....
Har du en aning hur mycket effekt som går åt för att komprimera luft för 300Hkr över 1 bars tryckdifferens med si så där 65% adiabatisk verkningsgrad. Vid tex en 3 liters fyrtaktsmotor som du skall överladda med 1 bar vid 7000 rpm så är det 21 kubikmeter luft, dvs ca 21 kg luft, som skall komprimeras per minut. Räkna grovt 1Hkr / m3 / bar, dvs skall du förse motorn ovan med luft komprimerad med 100% adiabatisk verkningsgrad så behöver du tillföra ca 20Hkr. Men realistiska 65% verkningsgrad = 30Hkr.
Så din AC drar 120Hkr.....lämna in den på service....
Mvh Göran
åströmarn skrev:
Sharky skrev:
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."
Ehhh......nej....
Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?
/Göran
Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Har du en aning hur mycket effekt som går åt för att komprimera luft för 300Hkr över 1 bars tryckdifferens med si så där 65% adiabatisk verkningsgrad. Vid tex en 3 liters fyrtaktsmotor som du skall överladda med 1 bar vid 7000 rpm så är det 21 kubikmeter luft, dvs ca 21 kg luft, som skall komprimeras per minut. Räkna grovt 1Hkr / m3 / bar, dvs skall du förse motorn ovan med luft komprimerad med 100% adiabatisk verkningsgrad så behöver du tillföra ca 20Hkr. Men realistiska 65% verkningsgrad = 30Hkr.
Så din AC drar 120Hkr.....lämna in den på service....
Mvh Göran
åströmarn skrev:
Sharky skrev:
"Tar motoreffekt" stäng av ac:n när du kör den snor 4 gånger mer."
Ehhh......nej....
Titta en gång till på hur bred en rem till en kompressor är. Varför då?
/Göran
Har du en ekonomi mätare i din bil??? har du det så ser du att ac drar ca 1-2 dl mer bränsle Sen är rem en bred för att det inte ska slira har set kompressor bilar med vanlig kil rem och det funkar finnt så ta reda på fakta först för vet en inte att en ac slöar ner en bil så.....