3260
Sök

Hur ska jag göra för att lacka om min panel?

24 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Hade tänkt som ett litet vinterprojekt att lacka om panelen inne i cupén och jag läste lite i
forumet om folk som har liknande frågor. Har dock fortfarande lite funderingar.

Har förstått att man ska ha plastprimer, men ska man lägga på den direkt eller ska man slipa underlaget först? Panelen är ju slät och fin nu som den är, måste jag slipa ner den lite för att få färgen att fästa, eller är slipningen bara om man vill ha ytan slät och fin?

Om jag har förstått rätt:

Plastprimer - Färg - Klarlack

Tänkte använda sprayfärg, måste jag ha "mjukgörare" eller vad det hette i lacken, som någon tidigare hade nämnt?

Tacksam för svar winksmile

Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus en krukväxt!

136 Inlägg
29 december 2007
+1

De Säger Vi Hej!

4 554 Inlägg
29 december 2007
ja du bör nog slipa ner lite med 400papper eller nått så färgen fäster riktigt sen vet jag inte hur mjuka dina paneler är men tror itne du behöver mjukgörare använd riktig 2komp färg så blir de bra starkt och håller ihop bra

4 506 Inlägg
29 december 2007
Är panelen i mjukt matrial så kommer färgen nog spricka för eller senare.
Och du får nog rengöra panelen först med rejält mkt lacknaffta eller annat
ifall du har använt ngn typ av "Glans" på panelen, Då Silikon och färg inte
funkar så bra tillsammans tongue ehhe

Kan du andas kan du dö.

136 Inlägg
29 december 2007
k låter jobbigt tongue hehe skiter i d då xD Trodde det räckte me att sandpappra lite o slänga på lite färg o klarlack. Men men så lätt skulle d inte vara hmm

De Säger Vi Hej!

Lastbilschaufför
123 Inlägg
29 december 2007
Panelen Måste först tvättas med Silikonent ferner, INTE lacknafta. Lacknafta lämnar en liten film som skyddar underlaget.

Efter det slipar du med 320 och 400. Tvättar igen. Lägger på Plast primer och låter den luft torka i 20 minuter. Mjukgörare måste du ha i samtliga lacker annars kommer de spricka när du kör med bilen pga spänningar som blir. Alltså även i klarlacken. Använd 2k lack annars kommer det inte bli ett bra eller hållbart resultat.

136 Inlägg
29 december 2007
Lundgren_85 skrev:
Panelen Måste först tvättas med Silikonent ferner, INTE lacknafta. Lacknafta lämnar en liten film som skyddar underlaget.

Efter det slipar du med 320 och 400. Tvättar igen. Lägger på Plast primer och låter den luft torka i 20 minuter. Mjukgörare måste du ha i samtliga lacker annars kommer de spricka när du kör med bilen pga spänningar som blir. Alltså även i klarlacken. Använd 2k lack annars kommer det inte bli ett bra eller hållbart resultat.

ahh grymt! kanske blir nått ändå då fram i tiden

De Säger Vi Hej!

Sök