Hej där allihop.
Det här med lustgas, det är så mycket gammalt skroll om hur farligt det är hit och dit, och det finns så mycket folk som tror sig veta, eller har hört, både ditt och datt om lustgas.
"Blida" är inne på rätt spår, och för att återgå till "Rushman´s" ursprungliga fråga...
Är din Skyline original i maskin?, eller har du redan ökat turbotryck mm ?
Gjort något med ECU´n ?
Om svaret är nej på dessa frågor. Då är det lätt.
Din motor tål en hel del utan att du behöver göra nånting.
Ett NX "Stage one", singelnozzel system, med nozzeln monterad 10-15 cm före spjällhuset rekomenderas. Bränslet tar du ifrån original bränslematning ( bränslet räcker till.. ).
En bränsletryckvakt installeras ( SKA man ALLTID ha ). Du kan utan tvivel köra med bestyckning för 100 hk på din helt original maskin, såvida den Ej är chippad.
En huvudbrytare monteras lättillgänglig för föraren, samt en fullgaskontakt på spjällhus, eller ibland direkt på gaspedallänkage.
Har du tänkt köra på strippen, så är en purge-ventil att rekomendera. Tack vare den så kan du kapa ytterligare några tiondelar. En tubvärmare likaså. Den ser till att du alltid har rätt temperatur på tuben, och därmed rätt tryck, och därmed rätt hk till maskin.
Skjunker trycket i tuben, så skjunker även hk. Det är gjort för att ligga mellan 900-1100 psi, varken mer eller mindre.
Ser man till att inte själv ge sig in och skruva och ändra sedan på systemet, så är det näst intill idiotsäkert. Finns några små detaljer till att tänka på.
Lustgasen skall ej aktiveras för tidigt i varvtalsregistret. På låga växlar ( 1-2:an ), så funkar det oftast med så lågt som 2500-3000 varv, men sedan så är det 3500-4000 varv som gäller. varför? jo, motorn klarar ej av att svälja alla hk som kommer på för låga varvtal, med resultat av den skjuter bakåt och insug samt ibland plenum blåser bort.
Slitage... jag har kört massor av motorer på lustgas, både mycket och lite. Vissa av dessa har plockats ner för vidare trimning, utan tecken på extra slitage pga lustgasen.
Det är såpass korta tider som lustgasen används, så det är marginellt.
100 hk lustgas sliter inte mer än vad 100 hk med extra turbotryck skulle göra.
Kicken däremot, av 100 hk lustgas jämfört med 100 hk turbo, går inte att jämföra
![cool](img/smilies/cool.png)
Detta var lite kort och snabbt om detta.
Skriv gärna fler frågor i detta ämne, det är bra att så mycket som möjligt kommer fram.
Och "Holyday", tack för tipset.
Mvh
Mattias Gester