3887
Sök

Jobba i Norge??

16 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Hej går i skolan nu men det är sista året på industri pogrammet och jag utbildar mig till svetsare. undrar bara hur svårt är det att få jobb i Norge och vad tjänar man på ett ungefär när man inte har licens? Sen har ja inte en aning om vart ja ska vända mig för att söka jobb i Norge kolla lite på nätet men de finns ju hur många sidor som helst om jobb i norge vilken är bäst.. Jag hade tänkt att jobba där i alla fall några månader för att senare kunna resa utomlands..

Tack på förhand

1 582 Inlägg
19 november 2007
Har själv bott i Norge/Oslo, bodde där i 6månader och jobbade som lagerarbetare och maskinoperatör. Vill man jobba så är de inga problem att fixa jobb, tog 3-4 dagar innan jag fixade mig ett jobb.

Tyvärr så vet ja inte vad en svetsare tjänar i Norge, men syrrans kille jobbar där och är elektriker och han drar ut 33000sek varje månad vilket är riktigt nice.

Ska du söka jobb, gå in isåfall på www.finn.no

Hoppas de hjälpte lite big_smile

Mvh Pappi

16 197 Inlägg
19 november 2007
Pappi skrev:
Har själv bott i Norge/Oslo, bodde där i 6månader och jobbade som lagerarbetare och maskinoperatör. Vill man jobba så är de inga problem att fixa jobb, tog 3-4 dagar innan jag fixade mig ett jobb.

Tyvärr så vet ja inte vad en svetsare tjänar i Norge, men syrrans kille jobbar där och är elektriker och han drar ut 33000sek varje månad vilket är riktigt nice.

Ska du söka jobb, gå in isåfall på www.finn.no

Hoppas de hjälpte lite big_smile

Mvh Pappi

33000 e väl inte så jätte mycke me tanke på va allt kostar där..  ??

ja har 26000,fri bil å fri telefon(rörmokare)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 156 Inlägg
19 november 2007
Man kan få rätt så bra betalt om man är svetsare även i Sverige.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

116 Inlägg
20 november 2007
j4nn3 skrev:
Phaetoon skrev:
Man kan få rätt så bra betalt om man är svetsare även i Sverige.

Exakt! Min pappa är svetsare och han tjänar då inte dåligt! smile

Min pappa har jobbat i Norge, på någon fabrik dära. han plockade ut [EDIT**]  45000kr - 50000 tydligen(nyss frågat)han var licensierad svetsare då.
Senast redigerat av j4nn3 (20 november 2007)

1 878 Inlägg
20 november 2007
halloj lånar tråden lite.

har en morbror som jobbar ute på en oljeplattform långt uppe i norge. han ligger ute i 3veckor sedan är han hemma i 2veckor. sist jag hörde så hade han ut ca: 45,000:- SEK (när det är omväxlat) well. det går garanterat att få mkt bättre också om man vill.

176 Inlägg
20 november 2007
Norge e ett u-land, dom har byggt upp sin nation på vad dom hittat i vattnet, världens vatten. Fisk o olja. Sen äter dom inte lunch!!!! Alla åker i varsin bil, samtidigt. Vi kommer inte ens över gränsen innan vi få betala deras vägar, men dom å andra sidan...hmm e6 e deras viktigaste väg-dom borde betalat raset i munkedahl! Stanna hemma och svetsa här. Skoja bara-norge e skitbra, lite dyrt att bo där bara, tror t.ex ett vanligt ägarbyte kostar typ 10.000:-, men trevligt folk och mycket att kolla på. Sen har dom ju lite intressant nutidshistoria, tvärtemot oss som inte krigat på flera hundra år. Testa ett tag vet ja, sök en offshore kurs, brorsan jobbar nordsjön. Heja norge!!!!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

.......
2 655 Inlägg
20 november 2007
Frozen1985 skrev:
halloj lånar tråden lite.

har en morbror som jobbar ute på en oljeplattform långt uppe i norge. han ligger ute i 3veckor sedan är han hemma i 2veckor. sist jag hörde så hade han ut ca: 45,000:- SEK (när det är omväxlat) well. det går garanterat att få mkt bättre också om man vill.

de måste va bara skit snack, för att jobba där så har dom ett risktillägg som e på närmare 100,000kr/månaden va ja lyckats ta reda på.

har 7-8 månader kvar nu innan ja e lincerad svetsare och ska också åka till norge och jobba, kommer käna extra bra då jag är norsk medborgare (kommer från norge å har behållt medborgarskapen där) för man känar tydligen ännu bättre om man är där har ja ockå fått hört på flera håll...

176 Inlägg
20 november 2007
Min bror jobbar på plattform i norge. Han jobbar 2veckor ledig 3 sen jobbar han 2veckor ledig 4, sen 2 igen, så rullar det. För detta får han utan div tilläg ca 30.000:-norska/mån. Tilläg är om han tvingas stanna lite längre när d e dax att åka hem t.ex. Men några 100.000 är rent skitsnack!

.......
2 655 Inlägg
20 november 2007
cossiebool skrev:
Min bror jobbar på plattform i norge. Han jobbar 2veckor ledig 3 sen jobbar han 2veckor ledig 4, sen 2 igen, så rullar det. För detta får han utan div tilläg ca 30.000:-norska/mån. Tilläg är om han tvingas stanna lite längre när d e dax att åka hem t.ex. Men några 100.000 är rent skitsnack!

jaså :S. för va ja har hört så är de massa risktillägg när man jobbar ute till havs på plattformar och så neutral har alltid hört de, från flera. neutral...

1 072 Inlägg
20 november 2007
En CNC operatör har i snitt 36000:- - 22% = ca 28k med fritt boende och käk. En svetsare är garanterat inte bättre betald, snarare lika bra betalt så länge de inte har licens på rörsvetsning osv. Vet 2 som är jäkligt duktiga svetsare. De åkte över för svetsprov men kom aldrig in för de är så många som söker. Men de tjänar 28k i sverige ist.

176 Inlägg
20 november 2007
beemern skrev:
cossiebool skrev:

jaså :S. för va ja har hört så är de massa risktillägg när man jobbar ute till havs på plattformar och så neutral har alltid hört de, från flera. neutral...

Ja min bror har jobbat där i lite drygt 1år nu. Han jobbar natt, d får han lite extra för, sen gjorde han en extra vecka nyss (stannade alltså ute i 3v) då tjäna han fett sista veckan. Har för mej att han fick ut 7.000nok/dag, sista veckan då alltså, men han har absolut inte några 100.000:- i risktillägg...bara riktigt mycke ledigt.

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
20 november 2007
Det ni skriver skulle passa in i Guiness boken..
"100k risktillägg/mån" 1.2 mille/år + LÖN?!
"50k+ UT/veckan"
"22% skatt" !? Brorsan betalar över 44% å blir ändå skyldig.

Känner tills många som säger "aa jag jobbar i norge, får FETT mycket pengar" , så kommer dom hem så får dom mellan 5-11000 ut i månaden.

God natt

1 072 Inlägg
20 november 2007
Då betalar de säkert svensk skatt. Den äter upp allt. Man får kringå den och betala Norsk skatt ist.

civic skrev:
"50k+ UT/veckan"

Känner tills många som säger "aa jag jobbar i norge, får FETT mycket pengar" , så kommer dom hem så får dom mellan 5-11000 ut i månaden.

God natt

8 156 Inlägg
20 november 2007
sik skrev:
Då betalar de säkert svensk skatt. Den äter upp allt. Man får kringå den och betala Norsk skatt ist.

civic skrev:
"50k+ UT/veckan"

God natt

Det norska skattetrycket är ganska så högt det med.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 november 2007
Sist jag var i Norge så var det inte så jävla dyrt där med saker och ting. Visst, dubbel cheese burgare på statoil kostade 109 NKR! MEN då fick man stripps också!

Men ja, man tjänar bättre i Norge men dom har som sagt ett annat skattesystem där.
Sen är det så att jobbar man som licensierad svetsare på t.ex en oljerigg så tjänar man sjukt mycket. Men vad utsätter man inte sig själv för då? Tjänar hellre mindre och vet att jag kommer hem till min son på 3 månader och till min underbara flickvän! Men det är bara min åsikt.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Sök