Nytt regelverk runt motorbyte och ombyggda fordon

volvo740_racing
16 mars 2008 · 48 Inlägg

volvo740_racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:

volvo740_racing skrev:
okej men förut när jag prata med bilprovningen så sa dom att man måsta gå igenom sfro... och bilen är en 740 gl års 90.. å sätter i b230fk så behöver jag inte göra nå förutom att avgasvärdena ska vara godkända och motorn orginal?

låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk

ja dom sa att dom skulla ha avgasintyg från volvo och volvo vägrade skriva ut.. men nu behöver man alltså inget sånt? så motorn ska bara vara orginal och avgasvärdena ska vara godkända så då går den igenom reggningen?

nån som vet?

Senast redigerat av volvo740_racing (16 mars 2008)

den som ingen turbo har får åka utan bar :)
Volvo 850T-5R "vofflan" (1995)
Surferboy Vindsurfare
16 mars 2008 · 150 Inlägg

jonas 740 skrev:

Surferboy skrev:
Nytt liv till den här tråden, tack!!


Nya revolutionerande regler..?!

Någon skrev:
Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda
15§ Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993 får bilen istället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.

1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § punkt 1 och 2.

2. Vid byte av dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § punkt 1 och 2

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons avgasrening.

Texten ovan är ett utdrag ur de nya reglerna som trädde i kraft 4:e Februari 2008.
Vågade inte riktigt tro på detta när jag såg detta 'påhitt' för första gången på nätet. tongue
Men har nu varit i kontakt med en tekniker på SBP och fått detta bekräftat.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Numera behövs varken något intyg från biltillverkaren eller något körcykelprov för dyra pengar!!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det enda(?) som krävs för att regga om en bil med en ny motor eller en modifierad originalmotor är följande;

¤ att bilen är är äldre än -93
¤ att bilen har en fungerande avgasrening med kat, lambda och styrbox (från samma bil som nya motorn)
¤ att bilen klarar SBP's avgaskrav för en vanlig bil med kat.
¤ ev. kollar de motornr. för att se att det verkligen är den angivna motorn som nu sitter på plats


Utöver detta har jag obekräftade gissningar om att de gamla reglerna nedan också finns kvar;
¤ Varje bilmodell har maxvärden för Hk/Nm som ej får överskridas.
¤ Motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare!




Jag är väl inte ensam om att jubla högt över dessa nyheter?? big_smile


Mvh
Tobbe

Vart hittar man den informationen? Har letat hur länge. Men hittar värken på VV eller sfro hemsida.

Jag har inte heller hittat någon sida på internet som den infon finns tillgänglig ännu.
Men teknikerna på bilprovningen har dessa uppgifter, bara att be snällt om de kan skriva ut dom åt dig.. wink

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Surferboy Vindsurfare
16 mars 2008 · 150 Inlägg

volvo740_racing skrev:

volvo740_racing skrev:

Volvo__Mannen skrev:
låter konstigt, för det är ju nya regler nu, man kan byta motor i bilar äldre än 93 nu, utan att klassa de som ombyggt fordon, och vid vanligt motorbyte går man inte igenom sfro utan direkt till sbp, dessutom är ju b230fk innom effektgränsen för vad volvo godkänner i 740, ca 225hk

ja dom sa att dom skulla ha avgasintyg från volvo och volvo vägrade skriva ut.. men nu behöver man alltså inget sånt? så motorn ska bara vara orginal och avgasvärdena ska vara godkända så då går den igenom reggningen?

nån som vet?

Jepp!
Gubbarna på bilprovningen vet!

Skriv ner dina planer på en lapp och så åker/ringer du till SBP och bollar du dina idéer med dom. wink


Men antroligen är det så som du skriver, om du hinkar i en originalmotor med komplett och godkänd avgasrening i din bil som är äldre än -93 så ska det inte vara några problem så länge du inte överskrider maxvärdena för hk/nm... smile

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
barrre Evolution Garage
16 mars 2008 · 394 Inlägg

Jag är lite nyfiken exakt på vilka uppgifter som bilprovningen vill ha vid regbesiktningen för motorbyte (ej ombyggt fordon). Alltså för att kunna intyga att motorn är i orginalskick, och att det är den motorn som man påstår att det är!

Jag antar att dom vill ha nån form av motorkoder? Motorblockets gjutnummer? Topparnas gjutnummer?

Vid äldre bilar har dom ju t.ex kontroll på om det är 2-port eller 4-portsförgasare. Vad mer vill dom ha?
Måste intyg visas upp? Isåfall, vem skriver detta? (har hört av vissa att man inte behöver, av andra att man kan skriva ett själv, och ytterligare från nån att man måste ha ett från tillverkaren).

Framför allt gäller min fråga bilar äldre än -76, men om någon har svar på frågan så är det säkert nyttigt för tråden med svar för modernare bilar också smile


EDIT: Lite ifyllnad: Jag har även pratat med bilprovningens kundtjänst flera gånger, och varenda gång så får jag olika svar på vad dom vill ha, vad som är Ok och inte. Känns ju nästan som att allt beror på vilken sida som just din personliga besiktningsman vaknade på den dagen.

Senast redigerat av barrre (17 mars 2008)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
barrre Evolution Garage
19 mars 2008 · 394 Inlägg

Nån måste väl veta detta?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Sharky
22 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ja. Jag har fått preliminär info från Gustaf Ulander på SFRO men han vill publicera det på SFRO:s hemsida och sedan kommer jag att länka dit.

Men regelgränsen är flyttad till 1/1-93 (inte årsmodell, utan när fordonet togs i drift första gången). Före detta datum så kan man byta motor och bilprovningen skall i princip godkänna 20% effektökning och 10% vridökning utifrån bilens orginal (alltså INTE från den värsta modellen i modellprogrammet - utan det räknas på den bil man byter motor i). Här finns det också tydligen en lista på effektgränser på olika bilmodeller som vissa tillverkare har tillhandahållit. Spekulera inte - vänta på Gustaf och SFRO här.

Notera att växellåda är en del i avgascertifieringen och efter 1993 är det / skall det vara omöjligt att byta växellåda utan avgasintyg från tillverkaren. Redan från 1989 så ingår växellådan i orginal avgascertifiering.

Notera också att regelverket för diesel och för ombyggda fordon ser annorlunda ut.

/Göran

barrre skrev:
Nån måste väl veta detta?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Surferboy Vindsurfare
22 mars 2008 · 150 Inlägg

Sharky skrev:
...bilprovningen skall i princip godkänna 20% effektökning och 10% vridökning utifrån bilens orginal (alltså INTE från den värsta modellen i modellprogrammet - utan det räknas på den bil man byter motor i). Här finns det också tydligen en lista på effektgränser på olika bilmodeller som vissa tillverkare har tillhandahållit.

Detta verkade inte bilprovningens tekniker ha fått någon info om än i alla fall..
Men så är det väl med alla ändringar, det dröjer innan det har nått ut till alla. roll

Vad är det för effektgränser du nämner nu??
Finns det bilmodeller med undantag från 20/10%-regeln?

T.ex. i mitt fall - Saab 9000 - där har ju Saab satt en gräns, MAX 220hk/340Nm..
Ersätts denna gräns med procenträkningen??


Väntar med spänning på ett klargörande i detta!!


// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Sharky
22 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Det kommer så fort som Gustaf är klar. Haken är att det är nya regler vilket kommer att leda till att dom första som försöker blir testpiloter (kamikaze som det kallas för på mitt jobb).

/Göran

Surferboy skrev:
Väntar med spänning på ett klargörande i detta!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
barrre Evolution Garage
23 mars 2008 · 394 Inlägg

Sharky skrev:
Ja. Jag har fått preliminär info från Gustaf Ulander på SFRO men han vill publicera det på SFRO:s hemsida och sedan kommer jag att länka dit.

Men regelgränsen är flyttad till 1/1-93 (inte årsmodell, utan när fordonet togs i drift första gången). Före detta datum så kan man byta motor och bilprovningen skall i princip godkänna 20% effektökning och 10% vridökning utifrån bilens orginal (alltså INTE från den värsta modellen i modellprogrammet - utan det räknas på den bil man byter motor i). Här finns det också tydligen en lista på effektgränser på olika bilmodeller som vissa tillverkare har tillhandahållit. Spekulera inte - vänta på Gustaf och SFRO här.

Notera att växellåda är en del i avgascertifieringen och efter 1993 är det / skall det vara omöjligt att byta växellåda utan avgasintyg från tillverkaren. Redan från 1989 så ingår växellådan i orginal avgascertifiering.

Notera också att regelverket för diesel och för ombyggda fordon ser annorlunda ut.

/Göran

barrre skrev:
Nån måste väl veta detta?

Jepp Sharky, detta är jag införstådd i. Och har även tagit reda på att Commodoren är godkänd för 205 hk och 300nm om jag byter till ventilerade skivor fram samt byter bromscylinder. (Vilket f.ö en ganska hög nivå som Opel satt då det är en ökning på nästan 40% över "värstingmodellen" i programmet smile)

Men min egentliga fråga var hur jag ska "legitimera" eller "bevisa" för bilprovningen att motorn som sitter i är just den jag påstår att det är.

En Cheva 283 är ju väldigt lik en 350, eller t.ex Volvo B23 och B230. Det som skiljer är ju egentligen motorkoderna (och säkert andra småsaker, men ni fattar wink). Räcker det som identifikation?
Motorblockets gjutnummer? Topparnas gjutnummer?

Eller ska dom krångla till det rejält så och begära att motorn ska ha intyg från tillverkaren?

Och det som du skriver ang växellådan. Vill dom då ha någon identifikation på den också?


Försöker läsa på så mycket som möjligt inom dessa frågor för att inte stå där med lång näsa efter flera månader av arbete roll

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
KHRacing
23 mars 2008 ·

Phaetoon skrev:

bumpe skrev:
Gäller fortfarande regeln på ombyggda fordon med max 15kW per 100 KG tjänstevikt eller är det amatörbyggt fordon som har de reglerna?

Den regeln gäller fortfarande.

Den regeln gäller för amatörbyggda bilar, men i undantagsfall kan den även komma att gälla för ombyggt fordon, men i de flesta fall är det vid Ombyggt fordon inga problem att regga in med annan motor så länge som andra delar kompenserar, bromsarna exempelvis.

Falkich Telge Drifting Team
23 mars 2008 · 602 Inlägg

Har dom ändrat nått vad gällande importerade bilar?
Vad jag har hört innan så skall jag kunna stopa in en c20let (calibra, vectra turbo 200hk) i min importerade Calibra 95- med x20xev (calibra, vectra 16v ecotec 136hk) motor i med bara ett intyg från opel, som man tydligen bara behöver be dom skriva ut?

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Jag citerar Gustaf Ulander:

"Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"

Intygs-svängen är inte möjlig längre.

/Göran


Falkich skrev:
Har dom ändrat nått vad gällande importerade bilar?
Vad jag har hört innan så skall jag kunna stopa in en c20let (calibra, vectra turbo 200hk) i min importerade Calibra 95- med x20xev (calibra, vectra 16v ecotec 136hk) motor i med bara ett intyg från opel, som man tydligen bara behöver be dom skriva ut?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Falkich Telge Drifting Team
23 mars 2008 · 602 Inlägg

Det var ju lite surt...

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Germax
23 mars 2008 · 12 086 Inlägg

När man bygger ombyggt fordon, krävs intyg på motorn? Vad det är för motor, lr är de bara att hinka i en och se glad ut? tongue Har planer på att häva i en bmw motor i en ford plus massa mer och regga om den som ombyggt fordon. Har dock hört att bmw är bråkiga med allt som heter intyg?

Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Problemet är att effektgränserna är väldigt snåla på Ombyggda Fordon. Typ 150Hkr/1000kg bil eller nåt sånt. Det finns alltid vägar runt det såsom att blyfylla bilen vid vägning eller göra som din vanliga bil, dvs trimma den utöver vad som står i orgoinalpapperena.

/Göran

Edit: 8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

JapMax skrev:
När man bygger ombyggt fordon, krävs intyg på motorn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
23 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Om jag förstått rätt så kan man med bytt motor och bromsar besiktiga bilen som ombyggt fordon.

Var går gränsen för bytt drivlina?  låt säga att jag monterar en Volvo S40 T4-motor i en Volvo S40 2.0t, är det motorbyte nog?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

http://www.sfro.com/bilarframe.html

Eller:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Kapitel 41.

/Göran

torpis skrev:
Om jag förstått rätt så kan man med bytt motor och bromsar besiktiga bilen som ombyggt fordon.

Var går gränsen för bytt drivlina?  låt säga att jag monterar en Volvo S40 T4-motor i en Volvo S40 2.0t, är det motorbyte nog?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
23 mars 2008 · 10 576 Inlägg

tack, skall sätta mig och läsa lite närmare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
23 mars 2008 · 10 287 Inlägg

Ring mig och förklara om du fattar allt....tongue

/Göran

torpis skrev:
tack, skall sätta mig och läsa lite närmare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
azash
23 mars 2008 · 7 Inlägg

Hejsan
Jag har suttit och läst endel nu och förstår mig ej på dessa jäkla regler!
Jag bygger en vw Caddy 90-gt
har nu en 1,8 gt motor på 108 hk
Är i tankarna att turbokonventera den

Mina frågor är då
1# Vad för motor kan jag ha utan att behöva omregga den som ombyggt fordon?
1b# Kan jag ha en turbomotor?

2#Om jag reggar som ombyggt fordon vad för motoreffekt kan jag max ha samt vilken motor kan jag sätta i?
(Jag vet att man måste ändra drivlina transmission och bromsar för att fåigenom det som ombyggtfordon, samt att de delar man då sätter på att dimensionerade efter bilens prestanda

Den som kan svaret på mina frågor får gärna lämna ett pm, och skriva det här i tråden utifall fler har samma tomrum i huvudet som jag ;P

GLAD PÅSK!
//Linuz M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang