Jag är lite nyfiken exakt på vilka uppgifter som bilprovningen vill ha vid regbesiktningen för motorbyte (ej ombyggt fordon). Alltså för att kunna intyga att motorn är i orginalskick, och att det är den motorn som man påstår att det är!
Jag antar att dom vill ha nån form av motorkoder? Motorblockets gjutnummer? Topparnas gjutnummer?
Vid äldre bilar har dom ju t.ex kontroll på om det är 2-port eller 4-portsförgasare. Vad mer vill dom ha?
Måste intyg visas upp? Isåfall, vem skriver detta? (har hört av vissa att man inte behöver, av andra att man kan skriva ett själv, och ytterligare från nån att man måste ha ett från tillverkaren).
Framför allt gäller min fråga bilar äldre än -76, men om någon har svar på frågan så är det säkert nyttigt för tråden med svar för modernare bilar också
EDIT: Lite ifyllnad: Jag har även pratat med bilprovningens kundtjänst flera gånger, och varenda gång så får jag olika svar på vad dom vill ha, vad som är Ok och inte. Känns ju nästan som att allt beror på vilken sida som just din personliga besiktningsman vaknade på den dagen.