2112
Sök

Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

DFFL
9 020 Inlägg
30 mars 2008
Hur kan ni bli bländade av sådant?
Måste vara otroligt irriterande att vara ljuskänslig som en gammal fotorulle.

Jag stör mig inte på det, jag blinkar inte åt folk som har det så och jag skiter fullständigt i vilket om det inte är ett helljus som nån glömt på.

Och NEJ, jag kör inte med dimljus+Halvljus.
Jag ser tillräckligt bra utan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 mars 2008
Dimljus är överskattat, klarar mig fin fint på halvljusen. Bor på landet så gatubelysning är sällsynt.

Om man nu ser bättre med dimljus så undrar jag hur nära ni upptäcker saker, lär ju inte vara mera än 7meter framåt. Lite nära inpå tycker jag, man ska ju kolla långt fram när man kör.

Sen får jag intrycket av att många nya bilar säljs med helljus+dimljus kombination. Många som inte är insatta (brist på intresse?) på hur bilen fungerar knappar lite och så lyser det fint. Det dom inte vet är att det är olagligt, så många vet nog inte att de irriterar folk och bryter mot lagen.

Det gick fint att köra bil innan dimljusen kom också.

8 156 Inlägg
30 mars 2008
Owzer skrev:
Om man nu ser bättre med dimljus så undrar jag hur nära ni upptäcker saker, lär ju inte vara mera än 7meter framåt. Lite nära inpå tycker jag, man ska ju kolla långt fram när man kör.

Problemet är ju att man fäster blicken mycket närmare bilen, så att man missar saker som är längre bort.

När det gäller om man bländas eller inte så kan det ju bero på ålder på den som blir bländad och på själva vindrutan. Det säger sig självt att modernare bilar med toning på vindrutan inte bländar en på samma sätt som en blästrad vindruta från 80-talet. Blev en enorm skillnad på farsan gamla arbetshäst när han bytte vindruta.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 299 Inlägg
30 mars 2008
Phaetoon skrev:
Owzer skrev:

Problemet är ju att man fäster blicken mycket närmare bilen, så att man missar saker som är längre bort.

När det gäller om man bländas eller inte så kan det ju bero på ålder på den som blir bländad och på själva vindrutan. Det säger sig självt att modernare bilar med toning på vindrutan inte bländar en på samma sätt som en blästrad vindruta från 80-talet. Blev en enorm skillnad på farsan gamla arbetshäst när han bytte vindruta.

De e nog en stor sanning i de hela.

Men jag undrar hur många de egentligen e som stör sig på de för att de bländar lr för att de bara e olagligt roll
Känns som att alt 2stämmer hos dom flesta egentligen tongue

726 Inlägg
30 mars 2008
låt dom ha på vilket jävla ljus dom vill yikes deras problem om dom åker på böter. ska man öppna en tråd och gnälla över dimljus och postiontsljus kommer ju hela garaget.org spåra ut . då kommer ju alla börja ööppna trådar om , folk som kör med slitna vinterdäck/ höga/kantiga "trafikfarliga" vingar. bla bla bla

1337
1 343 Inlägg
30 mars 2008
skit samma vilken kombination folk kör med SÅLÄNGE de är rätt riktade.
1 felriktat ljus är tusen gånger värre än 4 ljus oavsett kombination som är rätt riktade.
Värt att tänka på!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 mars 2008
Hur fan kan man bli bländad av dimljus?

Jag har nog inte mött någon ännu.
Halvljusen kan blända på vissa.

Jag har xenonkonverterat mina dimljus så de lyser riktigt starkt jämfört med original och väldigt blått. Ca 14000K.

Men jag har ställt ner dem lägre än orignalljusen och kollat hur det är att "möta mig själv" och det är ingen risk att bli bländad men jag har fått ett mycket behagligt och bättre ljus med halv+dim.

Man blir så förbannad på folk som ska påpeka detta och tänder helljuset på mig. Självklart att man slänger på helljusen själv då.

Men sen har vi de allra största idioterna: De som medvetet slänger på helljuset strax innan vi möts.
En vacker dag kommer det resultera i att jag vänder om och kör ikapp den jäveln och * - * - * - *

Enda gången jag tänder helljuset på folk är när jag möter X-Trafikbussar men det är en annan historia.
Att bråka med privatpersoner i onödan bara för att de har dimljusen på skulle jag aldrig göra...
Vill de ha de på så OK. Jag har ingen rättighet att bötfälla dem så varför bry sig?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1337
1 343 Inlägg
30 mars 2008
Martin 9-3 skrev:
Hur fan kan man bli bländad av dimljus?

Jag har nog inte mött någon ännu.
Halvljusen kan blända på vissa.

Jag har xenonkonverterat mina dimljus så de lyser riktigt starkt jämfört med original och väldigt blått. Ca 14000K.

Men jag har ställt ner dem lägre än orignalljusen och kollat hur det är att "möta mig själv" och det är ingen risk att bli bländad men jag har fått ett mycket behagligt och bättre ljus med halv+dim.

Man blir så förbannad på folk som ska påpeka detta och tänder helljuset på mig. Självklart att man slänger på helljusen själv då.

Men sen har vi de allra största idioterna: De som medvetet slänger på helljuset strax innan vi möts.
En vacker dag kommer det resultera i att jag vänder om och kör ikapp den jäveln och * - * - * - *

Enda gången jag tänder helljuset på folk är när jag möter X-Trafikbussar men det är en annan historia.
Att bråka med privatpersoner i onödan bara för att de har dimljusen på skulle jag aldrig göra...
Vill de ha de på så OK. Jag har ingen rättighet att bötfälla dem så varför bry sig?

14000K?
Ser du nåt överhuvudtaget med dom ljusen??
Dom måste ju vara på gränsen (om inte) lila?

I'm not a fighter, I'm a lover!

8 156 Inlägg
30 mars 2008
__r0b1n skrev:
låt dom ha på vilket jävla ljus dom vill yikes deras problem om dom åker på böter. ska man öppna en tråd och gnälla över dimljus och postiontsljus kommer ju hela garaget.org spåra ut . då kommer ju alla börja ööppna trådar om , folk som kör med slitna vinterdäck/ höga/kantiga "trafikfarliga" vingar. bla bla bla

Tråden skapades i november 2005... wink
Men nu har vi ju en officiel gnälltråd istället. Klart att gnälltrådar poppar upp lite då och då, men det är väl naturligt och folk ska väl få skriva av sig?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
Att det skall vara så svårt att förstå? Det finns en anledning till att det är OLAGLIGT att köra med dimljus och halvljus ihop. Det är inget de kommit på för att reta er. Otroligt ofta som det bländar (inte alltid), men ni stackare som tvunget skall köra så ser det ju inte eftersom ni sitter i bilen. Det är dessutom varken snyggt eller häftigt om man inte tycker det är "häftigt" att vara olaglig då. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

8 156 Inlägg
30 mars 2008
Rallyhalle skrev:

Men jag undrar hur många de egentligen e som stör sig på de för att de bländar lr för att de bara e olagligt roll

Jag brukar störa mig på dom, men jag blir inte bländad. Eller störd och störd. Dom stjäl ens uppmärksamhet så att man tittar på den snygga bilen wink

Så de som både blir bländade och störda är väl mestadels pensionärer?
(Eller dom som drabbas av bilförarhumör och ska hävda revir...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Knegare
302 Inlägg
30 mars 2008
DaAddez skrev:
Så här kör jag för att reta alla som tror att NI är minipoliser!
Xenon i halv o i Dimljusen!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26810/297530_9cshd2.jpg

Samma här, har också xenon i både halvljus och dimljus och jag hatar alla minipoliser...
Era liv blir mycket enklare om ni slutar att lägga ner så mkt energi på att klaga på allt och alla!!

Poon
Love the sound...

Thorssa
30 mars 2008
Rallyhalle skrev:
Phaetoon skrev:
Owzer skrev:

Tror också det är så. De flesta som blinkar gör det inte för att de blir bländade utan för att de vill leka hobbypolis, kanske inte får bestämma något hemma?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
Haha, här gissas det friskt. roll

Jag tycker som sagt att det ofta är bländande och jäkligt irriterande med sådan ljuskombo, helst när man har fånen bakom sig. Gör mig aldrig besväret att blinka på er jag möter dock, tämligen onödigt då ni säkerligen redan "vet om problemet".  Att det är olagligt är ren bonus, det är ni som har felinställda / för starka dimljus som BLÄNDAR som är problemet vad lagen än säger.  Skulle man börja jaga lagbrytare i trafiken hade man ju fått säga upp sig för att hinna med alla. tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

German Engineering
9 083 Inlägg
31 mars 2008
På dagtid så kör jag med parkeringsljus, inte bara för att jag tycker att det är snyggt, bara man syns ute i trafiken. Jag kör alltid med halvljus vid mörkerkörning smile Jag är väldigt noga med det, vill ju inte åka på böter tongue Men jag blir irriterad att folk kör med halv+dimljus, man blir ju bländad. Såna människor ska inte finnas i trafiken. Då kan man lika gärna skicka på helljus så får de känna själv hur det är att bli bländad.

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 982 Inlägg
31 mars 2008
när jag möter såna tänder jag upp 4X55 Watts extraljus + 55wx2 dimljus + 55wx2 helljus + 35wx2 halvljus riktade uppåt (xenonkonvert).. blända tillbaka. öga för öga, tand för tand
Senast redigerat av Residence (31 mars 2008)

863 Inlägg
31 mars 2008
Har inga problem med att folk kör med Dim + Halv men alla jäklar som sätter in 90w halvljus!
Och Xenonkonverterade bilar är heller inte roligt! Men jag förstår inte varför folk anser dimljus vara bländade? Dom lyser ju på backen? Har aldrig själv blivit bländad av ett dimljus. smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

111 Inlägg
31 mars 2008
Om ni tycket att det är så jävla jobbigt att möta en personbil med halvjus dimmljus måste ni fan bli blinda när ni möter en tradare med 48 st ljus i fronten?? Vilka bekymmer.. och nej kör inte med halvljus dimmljus i kombination, bryr mig inte om jag möter en med det heller, men däremot kör jag med parkljus och dimmljus inte när det är mörkt.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 mars 2008
t5henke: 48 st dimljus.. Jojo, små 5W glödlampor kanske... Det är skillnad, dom bländar inte. roll

Men förresten, får lastbilar ha halvljus och dimljus??? Ser många som har det på. Och jo, dom får känna helljus dom med...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

155 Inlägg
31 mars 2008
Irmscher Vectra skrev:
t5henke: 48 st dimljus.. Jojo, små 5W glödlampor kanske... Det är skillnad, dom bländar inte. roll

Men förresten, får lastbilar ha halvljus och dimljus??? Ser många som har det på. Och jo, dom får känna helljus dom med...

Nej det får dom inte, men du får nog tillbaka lite lyse från lastbilar eftersom dom flesta har Hella 3000. Bosch Rallye och liknande..
Dimljus med parkering som gäller.

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!

Sök