Detta är ren enkel fysik!
Den har en inbyggd accelerometer.
Med hjälp av den och några matematiska formler kan man räkna ut det mesta, eftersom precis som nämts en bil väger visst mycket (informationen kan man hitta i reg-beviset) samt att man kan anta/mata in ett luftmotståndsvärde (cv) och den innehåller även ofta en quartz-kristall som kan mäta tid väldigt exakt.
accelerometern kan beskrivas som ett enaxligt gyro och mäter förändringen i acceleration.
en viss acceleration i en viss tid ger både hastighet och stäcka. Lägger man till vikt får man även fram erfoderlig kraft, vet man den kan man få fram erfoderligt vridmoment på hjulen och om man då vet vilka däck man har kan man få fram erfoderlig effekt på hjulen (eftersom man i en viss hastighet kommer ha ett visst varvtal på hjulen)
Har man erfoderlig hjuleffekt kan man uppskatta vevaxeleffekt med allmänna förlustsiffror i en manuell/automatisk växellåda.
Naturligtvis kommer den som i alla beräkningar som bygger på ett mätdata att inte kunna redovisa ett exakt resultat, men den ger en fingervisning om du har 200 eller 900 pållar i din motor.
Dessutom kräver en exakt mätning med en sådan här produkt att man genomför växlingarna perfekt, och verkligen drar ut på maxeffekt, så prova gärna flera löpor och med olika förare, så ska ni få se att resultaten skiljer sig eftersom produkten mäter vid tillfället utvecklad effekt.
Den kan även användas tvärt om, för att se hur man kan köra så bränslesnålt som möjligt...
Räkna ut medelvärdet och du har en grov uppfattning som är betydligt exaktare än buttometern ;-)
Rätt mätt, för hyffsat exakt effekt är naturligtvis i en bromsbänk.
Grunden är högstadiefysikens sträcka = hastighet * tid och hastighet = accelerationen * tid
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...