3106
Sök

Blir aldrig varm nu på vintern! och på sommaren kokar motorn!

945 Inlägg
16 december 2007
#21
det där med att koka termon...tänk på att den behöver inte bete sig på samma sätt i en kastrull som den gör när den e under tryck i systemet. Visst om den inte öppnar när du kokar den så vet du ju. Men annars så kan du inte va hundra smile.....hissa i väg å tjacka en ny, d e iaf mitt förslag smile...då vet du ju att den e ok sen iaf, åsså kan du rota vidare sen i fall det inte skulle lira.

blinka blått om du vill rejsa!

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
16 december 2007
#22
MeloveGolf skrev:
kicker_simon skrev:
det är laddluften som är kall på vintern
och på sommaren är den varm
det e typ därför sa iaf min brosa o han jobbar på peugoet värkstad
roll din brorsa borde söka nytt jobb....nr 1 är att vi inte pratar laddluft utan vatten
nr 2 är att även om det så är 40 grader varmt ute ska bilen inte komma upp i 110grader (ajajaj toppen!)
så du menar att det e varmt på vintern och kallt på sommaren??
looooool!!

volvo 740 racing

486 Inlägg
16 december 2007
#23
MeloveGolf skrev:
Tomas_H skrev:
MeloveGolf skrev:
ta ur termostaten och koka den så ser du om den rör sig något och
Orka. En ny kostar typ 70kr på Biltema. roll
Orka plocka ur termostaten slänga den se den åka iväg med sopbilen hitta en annan bil att ta sig till biltema med och handla termostaten som KANSKE finns på lager har dom ingen får du åka hem och oja dig när du istället kan ta en kastrull vatten låter termostaten ligga i tills vattnet kokat upp med den och häll kall vatten på den och vipps så ser du OM det är termostaten som spökar....
Men herregud! Du köper ju givetvis en ny INNAN du tar isär den gamla. Om man aldrig bytt termostat och tror att det kanske kan vara den som e kass och skruvar isär lite delar för att komma åt den så inte fan sätter man tillbaka den igen även om man inte hittar något fel på den! Den kan ju paja efter 10mil sen.  Dumsnålt säger jag bara......

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

2 271 Inlägg
16 december 2007
#24
Tomas_H skrev:
MeloveGolf skrev:
Tomas_H skrev:

Orka. En ny kostar typ 70kr på Biltema. roll
Orka plocka ur termostaten slänga den se den åka iväg med sopbilen hitta en annan bil att ta sig till biltema med och handla termostaten som KANSKE finns på lager har dom ingen får du åka hem och oja dig när du istället kan ta en kastrull vatten låter termostaten ligga i tills vattnet kokat upp med den och häll kall vatten på den och vipps så ser du OM det är termostaten som spökar....
Men herregud! Du köper ju givetvis en ny INNAN du tar isär den gamla. Om man aldrig bytt termostat och tror att det kanske kan vara den som e kass och skruvar isär lite delar för att komma åt den så inte fan sätter man tillbaka den igen även om man inte hittar något fel på den! Den kan ju paja efter 10mil sen.  Dumsnålt säger jag bara......

// Tomas
Håller med! Termostat är inte heller den dyraste delen direkt, ett par hundringar om ens det.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 december 2007
#25
lingua skrev:
Tomas_H skrev:
MeloveGolf skrev:

Orka plocka ur termostaten slänga den se den åka iväg med sopbilen hitta en annan bil att ta sig till biltema med och handla termostaten som KANSKE finns på lager har dom ingen får du åka hem och oja dig när du istället kan ta en kastrull vatten låter termostaten ligga i tills vattnet kokat upp med den och häll kall vatten på den och vipps så ser du OM det är termostaten som spökar....
Men herregud! Du köper ju givetvis en ny INNAN du tar isär den gamla. Om man aldrig bytt termostat och tror att det kanske kan vara den som e kass och skruvar isär lite delar för att komma åt den så inte fan sätter man tillbaka den igen även om man inte hittar något fel på den! Den kan ju paja efter 10mil sen.  Dumsnålt säger jag bara......

// Tomas
Håller med! Termostat är inte heller den dyraste delen direkt, ett par hundringar om ens det.
Haha ok jag tar det en gång till då:

1.Du skruvar isär bilen (jävla jobb vad jag läste i en annan tråd dvs ta bort vatten pump + kamremmen

2.Du slänger den köper ny

3.Tar dig an jobbet att skruva tillbaks allt skit när du märker att det inte vart skillnad

4.Nästa Felsökning: Vattenpump = plocka isär allt du nyss plocka ihop...

Iställelt för att ta sig 5 minuter och kolla om det är termostaten.. och jag vet inte vart ni läste om att sätta tillbaks den? det jag skrev är att kolla upp om det är den som är felet
så man får det bekräftat istället för att plocka ihop och isär flertalet gånger....sen att man byter iaf har jag inget emot jag skulle aldrig sätta tillbaks den igen men KOLLA innan skulle jag göra...dumt blir det när man kör "Gissa" metoden med att byta 100delar innan man hittar felet...


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 december 2007
#26
kicker_simon skrev:
MeloveGolf skrev:
kicker_simon skrev:
det är laddluften som är kall på vintern
och på sommaren är den varm
det e typ därför sa iaf min brosa o han jobbar på peugoet värkstad
roll din brorsa borde söka nytt jobb....nr 1 är att vi inte pratar laddluft utan vatten
nr 2 är att även om det så är 40 grader varmt ute ska bilen inte komma upp i 110grader (ajajaj toppen!)
så du menar att det e varmt på vintern och kallt på sommaren??
looooool!!
naaee, men hur mkt laddtryck har han på tomgång?, de är ju laddtrycket som gör att laddluften blir varm, den blir inte spec varm av att fara 2varv genom snigeln på tomgång...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 december 2007
#27
The_Mechanic skrev:
kicker_simon skrev:
MeloveGolf skrev:

roll din brorsa borde söka nytt jobb....nr 1 är att vi inte pratar laddluft utan vatten
nr 2 är att även om det så är 40 grader varmt ute ska bilen inte komma upp i 110grader (ajajaj toppen!)
så du menar att det e varmt på vintern och kallt på sommaren??
looooool!!
naaee, men hur mkt laddtryck har han på tomgång?, de är ju laddtrycket som gör att laddluften blir varm, den blir inte spec varm av att fara 2varv genom snigeln på tomgång...
är ni Fulla eller va där det som pågår vad fan snackar ni om? vi snackar inte laddluft killen har fan inte ens en turbo vi snackar motor som kokar så långt ifårn laddluft vi kan komma....

nu ger jag upp god natt....


31 Inlägg
16 december 2007
#28
Hur svårt kan det vara att kolla termostaten???? två skruvar... pinsamt...

"Du den gule datsun där ute är den din eller?"

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
16 december 2007
#29
TTTTT skrev:
det där med att koka termon...tänk på att den behöver inte bete sig på samma sätt i en kastrull som den gör när den e under tryck i systemet. Visst om den inte öppnar när du kokar den så vet du ju. Men annars så kan du inte va hundra smile.....hissa i väg å tjacka en ny, d e iaf mitt förslag smile...då vet du ju att den e ok sen iaf, åsså kan du rota vidare sen i fall det inte skulle lira.
Kan bara intyga! Jag kokade(värmde i kastrull) min och den öppnade sig exakt vid den tempen som den skulle men jag var övertygad om att det var termostaten så jag åkte in och köpte en ny och värmde den likadant och de betedde sig likadant i kastrullen men med den nya funkade allt felfritt! Jobbig som man är så skiftade jag över igen för att vara hundra och då funkade det inte och i med den nya igen och allt var frid och fröjd! Och det skadar ju aldrig att slänga i en ny termostat för en billig peng!

-Mike-

246 Inlägg
16 december 2007
#30
Taskig vattenpump skovlarna är förmodligen väck..
I samma veva byt termostat ..

4 554 Inlägg
17 december 2007
#31
hur får ni ihop att termostaten är sönder? då skulle den ju antingen öppna sig för sent/tidigt elt vara låst i något läge och då skulle antingen bilen alltid bli varm oavsett årstid eller kall oavsett årstid, ja tror vattenpumpen har gjort sitt.

13 Inlägg
17 december 2007
#32
Hmm är inte det här ett motorforum?
Allmänt gissande och okunnighet.

Motorn blir inte tillräckligt varm på vintern = Defekt termostat i 9 fall av 10

Motorn går för varm på sommaren: Defekt termokontakt, säkring eller relä till elfläkten


Forummoderator
2 924 Inlägg
17 december 2007
#33
Stopp i kylaren? Eller iaf dax att rensa den och resten av kylsystemet?

~ Life is short, have FUN! ~

905 Inlägg
17 december 2007
#34
mest troligt är det nog inte termostaten men den kostar typ en tjuga och tar 2minuter att byta så börja med att prova det.
Att byta vatten pumpen så blire att byta kamrem i samma veva detta är svårare, inte svårt bara svårare och kostar mer.

Hade problem på min opel vectra med tempen kommer inte ihåg till 100% hur den betedde sig men det hjälpte inte byta termostat första gången sen efter nåra veckor till köpte jag ny tempgivare och termostat och efter det gick det till sig.

Röker bilen vitt?
Tar den nå kylar vatten?
Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Kompestat?


Sök