Det många missar i debatten här är att det redan nu är förbjudet att skjuta raketer och smälla smällare (som inte ens får säljas längre)...
Dessutom är det förbjudet för personer under 18 år redan nu.
Tidigare fick man inte heller sälja förren efter jul. Nu kan man köpa i princip året runt, men med fokus i december såklart.
När man läser allt som hänt pga fyrverkerier om skolor och andra byggnader som medvetet förstörts av dumma kids, bilar och byggnader som förstörts oavsiktligt pga vanligt folk och dumma kids, folk som förstörts pga sin egen eller andras dumhet, tama och vilda djur som tar skada eller tom dör (jag räknar inte med dom som enbart blir rädda här, även om det är illa det med), kids som medvetet sätter soprum i brand med fyrverkerier och sen skjuter raketer på räddningstjänsten när dom kommer för att släcka... osv..
Då ser jag inte meningen med detta.. Alla ni som "gillar" fyrverkerier, jag förstår er som tycker det är fint och stämningsfullt eller tom tufft.
Men ni som tycker det är fräckt att tända fyr på raketerna begriper jag inte alls. Speciellt inte sånna fjuttiga 59kronors miniraketer som max säger "fjutt"...
Nä, förbjud skiten för privatpersoner. Möjligen att man skulle kunna ta licens liksom man gör för skjutvapen. Och sälj bara dagarna innan nyår, och på med en fet skatt utöver momsen precis som på soppa, alkohol och tobak
Tänk va mycket problem vi skulle slippa.
Folk gnäller när bensinen går upp 10 öre per liter.... 5-8kr per tankning...
Sen köper dom raketer för 1000tals kronor.. Skrattretande !