4092
Sök

förbjuda fyverkerier!

340 Inlägg
4 januari 2008
En licens lär ju inte hjälpa. Det finns redan lagar åldersgräns mm, hjälper inget ändå. Jag vill verkligen inte att det förbjuds men tyvärr finns det nog ingen annan lösning. Enda jag kan komma på är att som många sagt. Begränsa försäljningen till nyårafton och höj priset.

Att alla skulle tillverka egna tror jag inte sp mycket på. visst några kommer säkert att göra det till början men det är nog försumbart.

Sen är det oxå som många säger, det är föräldrarnas ansvar och fel att deras skitungar springer runt och håller på som de gör. Ngn opponerade sigf mot att man inte ska hålla koll på vart folk är och håller på med. Varför inte??!!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
4 januari 2008
Som Trollhättebo håller jag helt och hållet med Founder!!!!

Jag bor inte i det aktuella området (som tur är) men även inatt sköts det raketer etc utanför husen där jag bor med. NYÅR HAR FÖR FAN VARIT!!!!!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
4 januari 2008
Jag är så trött på alla hundägare som gnäller i tidningarna om att deras hundar mår så dåligt runt nyår för alla raketer. Att man sen får stå ut med att hundar står och skäller, springer okopplade och skiter lite överallt hela året det tänker dom inte på. Ja och hundar dödar med det har vi ju läst i tidningarna.

Smoke Tires Not Drugs.

4 571 Inlägg
4 januari 2008
mickecorrado skrev:
Jag är så trött på alla hundägare som gnäller i tidningarna om att deras hundar mår så dåligt runt nyår för alla raketer. Att man sen får stå ut med att hundar står och skäller, springer okopplade och skiter lite överallt hela året det tänker dom inte på. Ja och hundar dödar med det har vi ju läst i tidningarna.

Håller med till fullo!

16 197 Inlägg
4 januari 2008
fattar inte allt folk retar sig så mycke va gäller "smällare".. de e typ 2 veckor på ett helt j-la år de handlar om..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

CarCass
627 Inlägg
4 januari 2008
mickecorrado skrev:

2 dagar med raketer (nyår, sista april)
363 dagar med dryga hundar

363-2/2-22/2-22/2-2=0,62272727272727

Eller inte, som du ser stör rakaterna mer

Raketer: 2
Hundar:  0,62272727272727

Join the Evolution

1 723 Inlägg
4 januari 2008
förbjudet skiten. låt det smällas kontrollerat om det måste smällas eftersom många inte kan handskas med det. Och då under en begränsad tid, säg 10-15 min. Inte dygnet runt som det är nu. Då kan man fortfarande få lite fyrverkeri och djurägare kan låta sin djur vara inne i 15 min på utsatt tid. Vissa djur blir säkert rädda ändå trots att de är inne, men de blir mest troligt rädda för annat vardagligt också.

16 197 Inlägg
4 januari 2008
falloutboy skrev:
förbjudet skiten. låt det smällas kontrollerat om det måste smällas eftersom många inte kan handskas med det. Och då under en begränsad tid, säg 10-15 min. Inte dygnet runt som det är nu. Då kan man fortfarande få lite fyrverkeri och djurägare kan låta sin djur vara inne i 15 min på utsatt tid. Vissa djur blir säkert rädda ändå trots att de är inne, men de blir mest troligt rädda för annat vardagligt också.

så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 januari 2008
StaunteD skrev:
2 dagar med raketer (nyår, sista april)
363 dagar med dryga hundar

363-2/2-22/2-22/2-2=0,62272727272727

Eller inte, som du ser stör rakaterna mer

Hundar:  0,62272727272727

Eh, va ???

Inte för att jag fattar vad du vill få fram med den där "uträkningen" men i vilket fall som helst så är den felaktig, vad jag kommer ihåg från matten så ska gånger och delat med räknas ut innan plus och minus i en ekvation.

363-2/2-22/2-22/2-2 = 363-1-11-11-2 = 338

Hundar: 338

Differans: 336

Eller det var ingen uträkning utan bara nån "random" nummerserie ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

646 Inlägg
4 januari 2008
evilaudio skrev:
falloutboy skrev:

Nej men anpassa sig efter hjärnkapaciteten på människor, varje jävla år så läser man om folk som sprängt bort händer, ansikten osv.

Det hade kunnat vara en mer kontrollerad marknad på raketer/smällare och med det menar jag lite mindre farliga smällare till privata och mer större vid stora tillställningar.

Visst det kommer alltid finnas farliga raketer/smällare men lite jävla vett och etikett hade väl inte suttit fel.

MVH// Mikael
Senast redigerat av Camitz (4 januari 2008)

310 Inlägg
4 januari 2008
Vilket jävla gnäll om detta. Hundar blir bara skotträdda för allt jävla daltande! Någon som mött en skotträdd jakthund? Nej, för det existerar inte.

Inför körkort/licens för hund istället så blir man förhoppningsvis #1 Av med "attack"-hundar #2  Av med alla förbannade jävla kärringar, stadsråttor, metrosexuella faggots och bimbos som inte skall ha hund men ändå har.

Jag är fullt övertygad om att det är en fråga om brister i uppfostran utav hunden som gör den skotträdd.

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Camitz skrev:
evilaudio skrev:
falloutboy skrev:

Nej men anpassa sig efter hjärnkapaciteten på människor, varje jävla år så läser man om folk som sprängt bort händer, ansikten osv.

Det hade kunnat vara en mer kontrollerad marknad på raketer/smällare och med det menar jag lite mindre farliga smällare till privata och mer större vid stora tillställningar.

Visst det kommer alltid finnas farliga raketer/smällare men lite jävla vett och etikett hade väl inte suttit fel.

MVH// Mikael

men om nån nu spränger bort en hand elle ett öga e de nåt som stör dig??

själv skiter ja i vilket.. "e man me i leken får man leken tåla".

hur mycke "du" än skulle kontrollera marknaden så tror ja inte att de skulle minska..  för ofta vid såna olyckor så e de så att "folk" försökt koka ihop nåt eget som ska smäll som fan å se går de åt helvete..

CarCass
627 Inlägg
4 januari 2008
TBOC_Razor skrev:
Eh, va ???

Inte för att jag fattar vad du vill få fram med den där "uträkningen" men i vilket fall som helst så är den felaktig, vad jag kommer ihåg från matten så ska gånger och delat med räknas ut innan plus och minus i en ekvation.

haha, jo jag räknade rakt av, en "random" nummerserie. Självklart uträknad på ett felaktigt sätt för att poängtera fenomenet med att raketer ska förbjudas för att husdjur blir rädda två gånger om året. Stackars djur det är ett tufft liv vi lever.

Ja, jag känner för att gnälla idag wink

Join the Evolution

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
4 januari 2008
Det många missar i debatten här är att det redan nu är förbjudet att skjuta raketer och smälla smällare (som inte ens får säljas längre)...
Dessutom är det förbjudet för personer under 18 år redan nu.

Tidigare fick man inte heller sälja förren efter jul. Nu kan man köpa i princip året runt, men med fokus i december såklart.

När man läser allt som hänt pga fyrverkerier om skolor och andra byggnader som medvetet förstörts av dumma kids, bilar och byggnader som förstörts oavsiktligt pga vanligt folk och dumma kids, folk som förstörts pga sin egen eller andras dumhet, tama och vilda djur som tar skada eller tom dör (jag räknar inte med dom som enbart blir rädda här, även om det är illa det med), kids som medvetet sätter soprum i brand med fyrverkerier och sen skjuter raketer på räddningstjänsten när dom kommer för att släcka... osv..

Då ser jag inte meningen med detta.. Alla ni som "gillar" fyrverkerier, jag förstår er som tycker det är fint och stämningsfullt eller tom tufft.
Men ni som tycker det är fräckt att tända fyr på raketerna begriper jag inte alls. Speciellt inte sånna fjuttiga 59kronors miniraketer som max säger "fjutt"...

Nä, förbjud skiten för privatpersoner. Möjligen att man skulle kunna ta licens liksom man gör för skjutvapen. Och sälj bara dagarna innan nyår, och på med en fet skatt utöver momsen precis som på soppa, alkohol och tobak smile
Tänk va mycket problem vi skulle slippa.

Folk gnäller när bensinen går upp 10 öre per liter.... 5-8kr per tankning...
Sen köper dom raketer för 1000tals kronor.. Skrattretande !

/Mattias

16 197 Inlägg
4 januari 2008
StaunteD skrev:
TBOC_Razor skrev:
Eh, va ???

haha, jo jag räknade rakt av, en "random" nummerserie. Självklart uträknad på ett felaktigt sätt för att poängtera fenomenet med att raketer ska förbjudas för att husdjur blir rädda två gånger om året. Stackars djur det är ett tufft liv vi lever.

Ja, jag känner för att gnälla idag wink

jo dom djuren har de verkligen jobbigt.. får ju husrum,mat å annat varje dag utan att behöva göra ett skit..

skulle de va en människa så skulle de kallas för socialfall elle kåkfarare..HAHA

375 Inlägg
4 januari 2008
Fixa kontrolerade "shower" kanske. med nån som vet vad dom pysslar med. Mycket snyggare att se på och betydligt säkrare.

Dessutom blir jag vävligt trött på alla snorungar med jullov som smäller smällare hela natten när man ska sova.
Bara tvungen att sticka in det tongue

16 197 Inlägg
4 januari 2008
aenfors skrev:
Fixa kontrolerade "shower" kanske. med nån som vet vad dom pysslar med. Mycket snyggare att se på och betydligt säkrare.

Dessutom blir jag vävligt trött på alla snorungar med jullov som smäller smällare hela natten när man ska sova.
Bara tvungen att sticka in det tongue

men hur kul e de å bara kolla???

de e ju mer kul å göra "satyg"..hehe

hater
656 Inlägg
4 januari 2008
Jag håller med!

Förbjud hundar och katter och skaffa "kontrollerade" shower för de som vill titta på de. Finns ju en hel drös som inte kan sköta eller kontrollera det de har big_smile

Fireworks is a tradition, dogs ain't ^^

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

16 197 Inlägg
4 januari 2008
Masaru skrev:
Jag håller med!

Förbjud hundar och katter och skaffa "kontrollerade" shower för de som vill titta på de. Finns ju en hel drös som inte kan sköta eller kontrollera det de har big_smile

Fireworks is a tradition, dogs ain't ^^

i kina äter man hund.. undar hur de smakar??? hehe

7 100 Inlägg
4 januari 2008
mickecorrado skrev:

håller med ja ochså!!
eller så får dom göra hundarna vana vi det än ist för att gömma dom!

vi var ute nån dag före nyår och smällde lite litegrann,och då kmr det en som ja känner som hadde skaffat hund!han ville att vi skulle skjuta lite raketer runt omkring hunden så att den vart van vi det!och efter ett tag så var den inte lika rädd längre!!

och min katt är inte rädd,han vat tom ute då!han typ jagade efter raketpinnarna när dom var på väg ner tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök