3730
Sök

hur får man upp ett ställ med framhjulsdrivet?

136 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Tjena joo nu har snön landat även här. Och färsk som man är så kan jag inte få upp så bra ställ. Visst jag kan rycka handbromsen och glida sådär men det blir inte samma flyt i åkningen på nått sätt... De finns ju dem som kör rally framhjulsdrivet på snö och dme har ju bra flyt, eller vad man ska säga...

Tips?

De Säger Vi Hej!

bitter besserwisser
644 Inlägg
6 januari 2008
du får väl gasa lite mer då.. det gäller ju satsa.
Kör inte ut bland husen i ditt bostad område och prova nu för helvete.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 januari 2008
Jag faktiskt aldrig hört att rally har bara framhjulsdrift? :S
bakhjul & 4x4 vet ja. Men jag kanske hänger efter lite smile

C H E V R O L E T <3

564 Inlägg
6 januari 2008
Framhjulsdrivna rallybilar är ganska vanliga i de lite "mindre" klasserna och faktiskt väldigt framgångsrika där.

Att sladda med en bil handlar väldigt mycket om att förskjuta tyngdpunkten på bilen. Kör man framhjulsdrivet räcker det som du säkert märkt inte med att bara gasa och svänga kraftigt, utan man måste göra något mer.
På din audi kan det kanske iband vara lite knepigt pga att mycket av vikten sitter framför framhjulen.

Testa på en stor tom parkering eller liknande att gasa kraftigt rakt fram så tyngdpunkten flyttas till bakhjulen, sväng sedan åt höger samtidigt som du släpper gasen och direkt bilen har börjat svänga till höger, svänger du till vänster för att få bakvagnen att kasta. Det som händer när du släpper gasen är att du flyttar fram tyngdpunkten igen så att bakvagnen blir lättare och därmed får sämre fäste, samtidigt som du utnyttjar centrifugalkraften (tror jag den heter) genom att svänga först höger, sedan vänster. Detta ger förhoppningsvis sladd.  smile

Vissa bilar är lättare än andra att göra detta på. Volvo 850 vet jag är relativt enkel att sladda så med.

Hoppas det var lite till hjälp iaf. smile

Mvh Johan
Senast redigerat av groze (6 januari 2008)

36 Inlägg
6 januari 2008
groze skrev:
Framhjulsdrivna rallybilar är ganska vanliga i de lite "mindre" klasserna och faktiskt väldigt framgångsrika där.

Att sladda med en bil handlar väldigt mycket om att förskjuta tyngdpunkten på bilen. Kör man framhjulsdrivet räcker det som du säkert märkt inte med att bara gasa och svänga kraftigt, utan man måste göra något mer.
På din audi kan det kanske iband vara lite knepigt pga att mycket av vikten sitter framför framhjulen.

Testa på en stor tom parkering eller liknande att gasa kraftigt rakt fram så tyngdpunkten flyttas till bakhjulen, sväng sedan åt höger samtidigt som du släpper gasen och direkt bilen har börjat svänga till höger, svänger du till vänster för att få bakvagnen att kasta. Det som händer när du släpper gasen är att du flyttar fram tyngdpunkten igen så att bakvagnen blir lättare och därmed får sämre fäste, samtidigt som du utnyttjar centrifugalkraften (tror jag den heter) genom att svänga först höger, sedan vänster. Detta ger förhoppningsvis sladd.  smile

Vissa bilar är lättare än andra att göra detta på. Volvo 850 vet jag är relativt enkel att sladda så med.

Hoppas det var lite till hjälp iaf. smile

Mvh Johan

fint tips, ska testa smile

564 Inlägg
6 januari 2008
Gör det! smile

Nu tänkte jag gå ut och sladda lite med 120´n. Den är tack och lov bakhjulsdriven. smile

Mvh

304 Inlägg
6 januari 2008
Backa tongue

Bilförsäljare på Hörby Bil
152 Inlägg
6 januari 2008
munster skrev:
men va fan vänsterbromsa de gör ja och de är så man kör i rally,rallycross om man kör framhjulsdrivet även (bakhjulsdrivet men de finns andra sätt också många vill använda kopplingen men de tycker ja är fel när de är snö skillnad om de är torr asfalt de behövs inte bara att styra in o gasa lite lätt)..men de kan vara lite svårt för nyböjare..men jämt ett tips på hur ja gör när ja kör iaf:)..(ja är ingen nybörjare)..men vill du åka fort så använd den metoden bara ett tips:)

har du absbromsar är det inte alltid så lätt eftersom pedalen blir stum och inte går att röra, men ett tips från min sida är att du gör som han sa i inlägg 2(3?) att du "gungar" upp bilen på ställ. Jag kör själv så och det funkar kanon, man ska bara våga ha farten med sig in så går det. Man vet själv hur det är när det börjar gå fort, de tar ett tag att vänja sig vid det men jag lovar dig att det blir mycket roligare. Kör på mindre landsvägar som bara blir plogade, ofta fina snövallar samt lite längre kurvor vilket gör att du kan satsa lite mer in i kurvan.

Sladda lungt:)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 januari 2008
höger, snabbt vänster, eller tvärtom, scandinavian flick smile de kör dom inte direkt sällan med i fwd å 4wd

1 396 Inlägg
6 januari 2008
Håll inte in handbromsen som vissa gör. Ryck i den bara, när du känner att bilen rätar upp sig så rycker du till igen bara.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

2 600 Inlägg
6 januari 2008
jag försökte  me focusen igår men det gick inte så bra hur man än gjorde tongue  men men är ju nybörjare så tongue

gör som jag kör gubba racer=)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 januari 2008
Ryckte förresten min handbroms på gamla golfen så ena vajern gick av smile Blir ma nrätt förvånad när man nästan sitter med handtaget i handen, men de e billigt å laga iaf smile

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2008
Gör det när ingen ser...

Var på Örebro lokala "sladdställe" igårkväll stod där ett tag och tittade

Helt plötsligt kommer det en Golf 2:a och rycker kryckan, såklart snurrar han och blir utskrattat av halva Örebros volvoraggare (räknar inte in mig själv där)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 586 Inlägg
6 januari 2008
på min gamla 850 så koppade jag ur absen sedan var jag ute och sladdade genom att vänsterbromsa men jag skulle nog inte göra så på någon nyare bil. men ska man leka så varför inte ta å köp någon med 4wd te.x nissan kingcab

212 Inlägg
6 januari 2008
Beror på bil, när jag tog med en jobbarkompis på vintervägarna i min gamla Mini vägrade han tro på att den var framhjulsdriven.
Allt jag behövde göra var att släppa upp gasen några centimeter och så klev bakdelen ut och man kunde gasa fullt, var skitrolig och nästan som att köra bakjulsdrivet wink

Men hur lätt det är beror nog mycket på chassi och bil också smile

Maskinförare
1 163 Inlägg
6 januari 2008
Jag kör fwd, och det är inga problem att köra med ställ.. Jag skulle väl vilja säga att jag kan det här med att köra på snöunderlag, då jag bor ca 4mil ifrån Luleå uppe inorr.
Kryckan är väl det enklaste att göra som nybörjare, och ang. farten. Så tycker jag att du ökar fart isamma takt som du känner att du får mer kontroll.
Efter att jag hade lättat min bil, så räckte det att jag ryckte till lite lätt i ratten åt ett håll, så slängde baken ut smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Noiseprojekt
6 januari 2008
Lyckades rätt bra att åka långt på tvären i saaben..
men har ju nu gått på en A6 Quattro..
Den vill både drifta och gå rakt fram, smått otäckt när man är ovan.
Börjat få in snitsen, men nån som har några tips?

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2008
Om du har mycket plats så kör som dom gjorde i rally förut, om dom inte gör de nu me...
Gjorde så ida, och de funka skitbra big_smile

Innan kurvan så stampar man plattan så bilen spinner, samtidigt som man svänger, då går bilen rakt fram, sen släpper man gasen i tid så får man upp ett jäkla ställ som är lätt att hämta hem, och man tappar knappt nån fart smile Dock så är det väldigt lätt att det går fort (för fort) när man hållit på ett tag... Jag gjorde det i tre svängar, och då hadde farten ökat från 50 till 70 tongue
Körde kryckan sen... går lite långsammare då big_smile Och jag håller med en som sa det, håll inte i kryckan! Ryck till precis i ingången av svängen och släpp sen, om det rätar ut sig är det bara att rycka igen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 754 Inlägg
6 januari 2008
Kör Peugeot 205 GTi. Baken kommer ut i svängarna ^^

http://youtube.com/watch?v=ehLanSdB5b4
Senast redigerat av Holiace (6 januari 2008)

Jag kan inget om allt.

Sök