3127
Sök

Om du fick ändra en sak på regeringen, vad skulle du ändra?

blacken
27 januari 2008
Phaetoon skrev:
blacken skrev:
Du ska inte tro att "faran är över". Så att lägga ner militären ska vi nog inte göra..

Nej, man ska nog inte lägga ner försvaret. Speciellt inte nu när Vitryssland och Ryssland tänker bilda en union. Vitryssland är verkligen en gammal klassisk sovjetkommunistisk diktatur. Någon annan än jag som varit där förresten? Skrämmande är mitt intryck av det landet.

Precis min tanke. Många tror att ryssland är "tandlöst", när dom i själva verket har en formidabel krigsmakt till sitt förfogande. Och dom har alltid haft ett gott öga till den skandinaviska halvön..

blacken
27 januari 2008
richardoo290 skrev:
sverige är som ett fartyg ute på ett stormigt hav, i 12år har vi seglat åt fel håll..
nu måste båten vändas.. och innan båten har slått runt ligger den ju givetvis på bredsida och det är jue inte de roligaste.. men så fort vi har vänt båten helt om ska ni se att de blir bättre..

vi vänder just nu mot de bättre men dock fortfarande fel.. med annan regering än nuvarande så kan skulle vi kunna segla åt helt rätt håll! våga rösta på annat än sossarna o moderaterna!!

Enda problemet med att Alliansen ska "vända" båten, är att dom är inga bra sjömän, och gör man fel eller är dåliga sjömän när man stagvänder så är det lätt att båten kapsejsar..big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
27 januari 2008
Roligt hur folk är för utförsäljning av bolag, vi får runt 100 miljarder för ett bolag, one time that's it, istället för nu en intäkt varje år på 30 miljarder. 4 år så har vi ju tjänat ihop mer än de där engångsbeloppet, och det är då smart att sälja bort dom för att få lite snabba pengar så de hinner fixa lite reformer till nästa val så det ser snyggt ut på pappret, för egentligen har de, som alltid, inte tänkt på "hur ska vi ha råd med detta?"

321 Inlägg
27 januari 2008
moose46019 skrev:
jag kan säga att det går mycket bra för swe hur ser dollarn ut låg. det har varit högkonjuktur den har stablititserat säg nu lite. nu kommer någon jävla sosse och säga ja men vid gjorde grund jobbet jo men visst
då ska vi ses vill du ha 9000kr i bidrag eller 12000kr när du jobbar hmm undra vad folk väljer. jo det första inkluderar att soss betalar hyran också.

Har väldigt svårt att förstå vad du skrev i första meningen men tror jag vet vad du menar. Och det är inte något positivt för Sverige att dollarn är så låg.

226 Inlägg
27 januari 2008
moose46019 skrev:
madness vin & sprit är påg bort det vet alla elelr ja de som läser tidningen apoteket håller på och privatiseras nu. sbp skulle jag kunna tänka mig att ha kvar ändå. sak samma för mig angående sbp men resten ska staten ej äga.

det är just det som är felet staten får ju skit mycke pengar från vin&sprit, det är ju en kassako så de heter duga, visst dom får en STOR hög med penger EN gång, men sen när dom är slut då? jo då kommer det mer höjning av skatter å så.

study
772 Inlägg
27 januari 2008
vad händer när fler folk arbetar i stället för att vara soffpotatisar.

ska staten driva alla företag eller? nej det ska dom absolut inte jag ser skräcke exempel hela tiden. kommuner kan inte ens sälja mark på rätt sätt se åre ica2miljoner vs lidl 6miljoner. jag uppfattade inte lidls bud som seriöst. Den personen lär ha fått sparken annars måste någe vara fel.

165 Inlägg
27 januari 2008
richardoo290 skrev:
JH skrev:
Klippa alla politikers kreditkort...

nej! yikes  då skickar dom ju bara räkningarna till skattebetalarna !!
iförsig gör dom redan de..  men de blir ju värre! yikes

Men är du tappad eller? Vilket konto tror du deras kreditkort är kopplade till nu då?
Senast redigerat av JH (27 januari 2008)

8 156 Inlägg
27 januari 2008
Staten ska hantera saker som kommunerna/regionerna inte själva kan sköta.
Staten ska även ta ett socialt ansvar, vilket innebär att jag tycker att både systembolaget och apoteket borde förbli i statlig regi, men att man kanske borde lägga ut vissa saker på licens, så att vi kan få köpa apoteksvaror i nattöppna butiker, t.ex. mackar.
Inte så kul när man behöver Ipren och alla butiker är stängda?

Staten ska även kontrollera elnätet. Men det behöver ju inte innebära att man behöver äga Vattenfall?
Tycker att det borde ligga på varje kommun att säkerställa eldriften istället.
Däremot kan ju kontrollen och tillsynen ligga hos staten.
Vattenfall behövs däremot idag för att EON inte ska ta hela den svenska marknaden och sätta skyhöga priser typ. Sen är det väl bra att Vattenfall genererar pengar till svenska staten, även om jag tycker att man borde begränsa toppchefternas bonusar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
27 januari 2008
JH skrev:
richardoo290 skrev:
JH skrev:
Klippa alla politikers kreditkort...

nej! yikes  då skickar dom ju bara räkningarna till skattebetalarna !!
iförsig gör dom redan de..  men de blir ju värre! yikes

Men är du tappad eller? Vilket konto tror du deras kreditkort är kopplade till nu då?

Deras privata? Iaf. Det är bara dom i regeringen som har egna kort och dom är ganska så hårt reglerade. Oftast så betalar man ur egen ficka och får ersättning i efterhand, efter att man har redovisat kvitton. Ingen i regeringen vill väl upprepa Mona Sahlins kontokortsaffär?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

RE-雨宮
481 Inlägg
27 januari 2008
Phaetoon skrev:
Deras privata? Iaf. Det är bara dom i regeringen som har egna kort och dom är ganska så hårt reglerade. Oftast så betalar man ur egen ficka och får ersättning i efterhand, efter att man har redovisat kvitton. Ingen i regeringen vill väl upprepa Mona Sahlins kontokortsaffär?

Som i vilket annat företag som helst som har reseförskott.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 januari 2008
loudness skrev:
zovix skrev:
loudness skrev:

tydligen gör jag inte de då de enda militärerna är 100mil bort i afrika, kazakstan mm och lär inte hinna hem till nån invasion ändå och jo de va kanske dumt att släppa norge men det är lätt att vara efterkolk. nu känns försvaret som ett slöseri med pengar, att forska fram olika vapensyste osv är jag för med tanke på att det går att sälja men att ha en ett försvar som aldrig kommer få uppleva något annat än lite övningar är meningslöst

Jasså? Du inser tydligen inte hur bra försvaret är för samhället? Farsvaret är en resurs som som kan utnyttjas till ganska mycket, inte bara väpnad strid med ryssen som du tror är det enda viktiga.

vi kan ju ta en drastisk jämförelse: Jag blir inte sjuk eller skadad så jag behöver ingen sjukvärd, lägg ner...

Jag har jobb jag behöver ingen utblidning , lägg ner skolan....

Jag har aldrig blivit utsatt för något brott så lägg ner polisen...

Jag har aldrig bövt ta en strid i domstol så lägg ner rättsväsendet..

Alla funktioner i samhället finns där ev en anledning! Hade vi inte haft en försvarsmakt hade vi inte varit sverige i dag! Detta är fakta.

Dessutom gnäller alla på hur dåliga försvaret är på att spara. Försvarsbudgeten låstes i börja på 90-talet till 40 miljarder och är i dag på 38 miljarder. Hade man räknat upp dem med inflationen hade man haft en budget på ca 70 miljarder i dag...

Dessutom är det intressant att alla skäller och skäller på moderaterna för dålig politik när de flesta förändringar som inträffar harstammar från sossetiden... Tar tid att vända ett så stort fartyg som sverige.

/Magnus

nu är det ju inte direkt ur enskiljd person det handlar om  men om ingen hade vart sjuk (vilket är orimligt men endå) så är de klart vi inte hade behövt massa vårdpersonal som går och bäntar på jobb i onödan hade alla i sverige varit hederliga och aldrig gjort något olagligt ja va ska vi ha polisen till?

du får gärna förklara vad försvaret har för uppgift i ett land som aldrig kommer vara i närheten av krig mer än att hjälpa till i andra länder 100mil bort och var alla 38miljarder hamnar

Japp av de 38 miljarderna går ca 25 miljader till olika företag i sverige som sysslar med "åh nej, gud förbjude" Försvarsindustri. bolagen är Saab Tech, Ericsson, Kockums, volvo för att nämna några. Tack vare vår försvarsmakt har vi en sådan god teknisk kunskap i industrin i sverige.

försvaret har flera huvuduppgifter:
Förhindra ett angerepp mot sverige (väpnad strid)
Internationella operationer (humanitära och fredsfrämjande, framtvingande, dock alltid med mandat från FN)
Stöd till samhället, i form av t.ex. kunna bidra med personal och materiel vid svårare kriser eller katastrofer.

Dessutom utbildas många i försvaret till kompetenser som behövs i samhället, bättre var det förr men fortfarande är det så.

Vi har mycket modern materiel i försvaret i dag och hävdar oss väl jämfört med våra eruropeiska grannar. vill ni veta mer föreslår jag att ni slår ett getöga på www.mil.se där det faktiskt står vad försvaret gör...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

4 554 Inlägg
27 januari 2008
har absolut inget emot utvecklingen av försvar och krigsindustri vi måste bara få in en känga till här och var å sälja mer, skrota eller sälja äldre utrustning som bara står och kostar pengar, men måste säga att de känns som ett stort skämt att bygga om landsortserien till nyare teknik när korvetterna snart ska va klara och kunna ersätta landsortserien.. jag hade kunnat tänka mig att ha kvar delar av försvaret om pengarna hamnade på rätt ställe och det effektiviserades men i nuläget skulle man kunna dra åt påsen mer för dem

Förjaevle Brao
555 Inlägg
28 januari 2008
ja, varför börja dra ner på något så viktigt som sveriges försvar?! håller med om att det inte är så stor hotbild där vi bor men fan, om t:ex ryssland anfaller , då  blir  det svårt att försvara Sverige med dagens försvar;( läste någonstans att försvarmakten behöver 1 år att förbereda sig för krig, rätta mig om ja har fel,  men är detta sant är de ju förjävligt!!!
Senast redigerat av Performance_ (28 januari 2008)

82 Inlägg
28 januari 2008
tror inte det spelar så stor roll om sverige har stort försvar om ryssland anfaller men ändå.. lägg pengarna på något viktigare än militärer.. typ motorvägar!! smile

142 Inlägg
28 januari 2008
ExXtr3me skrev:
richardoo290 skrev:
engolf skrev:

Bra tänkt, men att straffa elever är nog lite för hårt...
Fast det beror på vilket straff du har tänkt på.

slänga ut dem ur klassrumet/ kvarsittning osv..

vette fasiken om det hjälper... slänga ut lär man sig ju ingenting på .. Men kvarsittning kanske..
eller som det var förr i tiden, VÅLD tongue.
Hahahah ^^

Haha, kvarsittning har vi iaf. Rektorn och biträdande rektorn står vid centrum dörren när alla lektioner börjar. O de som kommer för sent ngn/några minuter får en lapp och sitta kvar en Onsdag i 1 timme. Jag tkr de e ganska bra smile

Gooo Wide =)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 januari 2008
V1C skrev:
ExXtr3me skrev:
richardoo290 skrev:

slänga ut dem ur klassrumet/ kvarsittning osv..

vette fasiken om det hjälper... slänga ut lär man sig ju ingenting på .. Men kvarsittning kanske..
Hahahah ^^

Haha, kvarsittning har vi iaf. Rektorn och biträdande rektorn står vid centrum dörren när alla lektioner börjar. O de som kommer för sent ngn/några minuter får en lapp och sitta kvar en Onsdag i 1 timme. Jag tkr de e ganska bra smile

inte många som kommer sent då va?  wink

Autonom
31 januari 2008
Phaetoon skrev:
_Sofie_ skrev:
Jag skulle stänga dörrarna för invandrare. Vi behöver lägga de pengarna på försvar, barnomsorg, äldreomsorg, sjukvård m.m.

PS! Jag är ingen rasist...jag vill bara lösa problemen vi har innan vi skaffar oss nya. Hoppas ni förstår vad jag menar. DS!

Det är ju invandrare som håller Sverige flytande. Problemet är ju anhöriginvandringen när dom som invandrat hit tar med sig släkt och vänner. Typ mormor och morfar osv.

Du kanske inte är medveten om hur brottstatistiken ökar i invandrartäta områden. Sen pissar dom rakt av på de som byggde detta land, den arbetarklass som oftast idag inte bor i de områden som byggdes åt dom på tidigt 70-tal, arbetarna flydde fältet, ingen kan stå emot en så kraftig invandringsflod som arbetarförorter i Sverige utsattes för, idag bor den svenska arbetarklassen oftast i något dyrare områden och finner sig i att betala lite extra i hyra varje månad för att slippa se sina barn växa upp i den misär. För det är precis vad det är nu för tiden, det är inga arbetarkvarter, den stämpeln suddades ut för längesen. Därför ser jag invandringen inte som något som håller Sverige flytande, utan skapar ett stort problem. Och nu när jag ändå är igång så vill jag att alla mentala dvärgar kan sluta upp med att hysteriskt kategori droppa mig som rasist, vilket jag verkligen inte är.
Senast redigerat av Autonom (14 april 2008)

142 Inlägg
6 februari 2008
richardoo290 skrev:
V1C skrev:
ExXtr3me skrev:

Hahahah ^^

inte många som kommer sent då va?  wink

Haha, jo är ganska många som shiter i vilket ändå. En del som kmr för sent går in genom ngn annan dörr o smyger sig fram till lektionen. Men men.

Jag skulle vilja att vi går ut ur EU. Hörde för någon timme sedan att vi behövde sänka växthus utsläppen med 30% till 2020. O då säger någon Kristdemokrat : Då ska vi ta o höja bensinpriserna ytteligare. Va fan.
Vi betalar ju för fan mer än vad vi får när vi är med i EU.
De som bor utanför städerna som pendlar med sina bilar, vad ska de då göra när de kanske inte har råd att pendla in till städerna/jobben varje dag? Ska alla som bor utanför städerna urbanisera? Känns lite knäppt. Jag tror inte svenska folket kör så värst mycket mindre ifall bensinkostnaderna höjs.

Gooo Wide =)

maliin
6 februari 2008
att man fick jobba hur mkt man ville utan att bli bestraffad för det o få betala tebaka..vilken skit lag..

Sök