loudness skrev:
zovix skrev:
loudness skrev:
tydligen gör jag inte de då de enda militärerna är 100mil bort i afrika, kazakstan mm och lär inte hinna hem till nån invasion ändå och jo de va kanske dumt att släppa norge men det är lätt att vara efterkolk. nu känns försvaret som ett slöseri med pengar, att forska fram olika vapensyste osv är jag för med tanke på att det går att sälja men att ha en ett försvar som aldrig kommer få uppleva något annat än lite övningar är meningslöst
Jasså? Du inser tydligen inte hur bra försvaret är för samhället? Farsvaret är en resurs som som kan utnyttjas till ganska mycket, inte bara väpnad strid med ryssen som du tror är det enda viktiga.
vi kan ju ta en drastisk jämförelse: Jag blir inte sjuk eller skadad så jag behöver ingen sjukvärd, lägg ner...
Jag har jobb jag behöver ingen utblidning , lägg ner skolan....
Jag har aldrig blivit utsatt för något brott så lägg ner polisen...
Jag har aldrig bövt ta en strid i domstol så lägg ner rättsväsendet..
Alla funktioner i samhället finns där ev en anledning! Hade vi inte haft en försvarsmakt hade vi inte varit sverige i dag! Detta är fakta.
Dessutom gnäller alla på hur dåliga försvaret är på att spara. Försvarsbudgeten låstes i börja på 90-talet till 40 miljarder och är i dag på 38 miljarder. Hade man räknat upp dem med inflationen hade man haft en budget på ca 70 miljarder i dag...
Dessutom är det intressant att alla skäller och skäller på moderaterna för dålig politik när de flesta förändringar som inträffar harstammar från sossetiden... Tar tid att vända ett så stort fartyg som sverige.
/Magnus
nu är det ju inte direkt ur enskiljd person det handlar om men om ingen hade vart sjuk (vilket är orimligt men endå) så är de klart vi inte hade behövt massa vårdpersonal som går och bäntar på jobb i onödan hade alla i sverige varit hederliga och aldrig gjort något olagligt ja va ska vi ha polisen till?
du får gärna förklara vad försvaret har för uppgift i ett land som aldrig kommer vara i närheten av krig mer än att hjälpa till i andra länder 100mil bort och var alla 38miljarder hamnar
Japp av de 38 miljarderna går ca 25 miljader till olika företag i sverige som sysslar med "åh nej, gud förbjude" Försvarsindustri. bolagen är Saab Tech, Ericsson, Kockums, volvo för att nämna några. Tack vare vår försvarsmakt har vi en sådan god teknisk kunskap i industrin i sverige.
försvaret har flera huvuduppgifter:
Förhindra ett angerepp mot sverige (väpnad strid)
Internationella operationer (humanitära och fredsfrämjande, framtvingande, dock alltid med mandat från FN)
Stöd till samhället, i form av t.ex. kunna bidra med personal och materiel vid svårare kriser eller katastrofer.
Dessutom utbildas många i försvaret till kompetenser som behövs i samhället, bättre var det förr men fortfarande är det så.
Vi har mycket modern materiel i försvaret i dag och hävdar oss väl jämfört med våra eruropeiska grannar. vill ni veta mer föreslår jag att ni slår ett getöga på
www.mil.se där det faktiskt står vad försvaret gör...
/Magnus