3011
Sök

vad tycker ni är bäst en awd eller inte? v70r eller 855r?

16 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
vad tycker ni är bäst en awd eller inte? v70r eller 855r?  jag är på jakt efter en undrar vilken som är bäst om man vill ha en rolig bil man kan trimma lite=)

1 587 Inlägg
4 februari 2008
#2
Hmm.. 855 R - röda är ju lite mer ovanliga, den röda färgen är ju grymmt fin.. Men jag skulle nog föredra en S70 R eller 854 R.. ingen kombi för min del... Ifall ja ska ha en kombi så ska det vara n V70 R Awd !! utan tvekan !! big_smile


482 Inlägg
4 februari 2008
#3
Skulle satsa på en V70R AWD finns inget roligare att leka med än fyrhjulsdrift o turbomotor på snö lr is tongue Sen beror det ju på hur mycket pengar du vill lägga om det blir v70 lr 855

just real power
no turbo shit

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#4
850 R!
Aldrig en volvo med 4wd!
Har har haft ett par v70 crosscountry på verkstaden där vinkelväxlen sprängts!
Måste hela tiden ha exakt samma rullomkrets på hjulen runt om, att bara byta 2 däck kan bli dyrt!

Ska det vara 4wd ska det vara ett helt permanent system som Subaru kört med tidigare.
Är lite tveksam till haldex..

Driifter;)
1 630 Inlägg
4 februari 2008
#5
fyrhjulsdriften vill väl inte hålla så länge om du ska trimma med så.. men e finns ju väl alltid nån 2wd v70..

v70 borde juv a bättre då är vidareutveckling av 850 så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

16 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#6
så att 4wd går sönder lätt?? men hur fan ska man få ner 320-350 kusar på framhjulen då?? ska man ha en t5 istället??

vad är bästa trimmet till dom här bilarna??
Senast redigerat av etb (4 februari 2008)

699 Inlägg
4 februari 2008
#7
etb skrev:
så att 4wd går sönder lätt?? men hur fan ska man få ner 320-350 kusar på framhjulen då?? ska man ha en t5 istället??

Köp breda däck! wink

Bilgalen elektriker :)

684 Inlägg
4 februari 2008
#8
Kör fwd om du ska trimma, och är det en R du väljer så är den ju diffad. Om du inte ska trimma så kan du ju köpa awd om du vill det. Allt kan gå sönder även 2wd. Håll bara koll så att du har samma dimention runt om.

Desutom finns inte 855r med fyrhjulsdrift tongue bara v70r
Senast redigerat av villon (4 februari 2008)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

16 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#9
ja det är väl det=)

187 Inlägg
4 februari 2008
#10
grusbus: du säger v70 crosscountry, då menar du alltså de tidigare xc modellerna som inte hade haldex.

Samma på de första årsmodellerna av v70r, inget haldex utan viscodiff som inte är mycket att hänga i granen. 850R har också viscodiff.

Vill man absolut ha fyrhjulsdrift och trimma ska du kolla på senaste R modellen med haldex.
Senast redigerat av viktore (4 februari 2008)

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#11
Precis! köp bra och breda däck!
Första modellen av V70 bygger på exakt samma bil som 855:an.
Det den skiljer sig på är mest kosmetiskt tycker jag.. Lite andra motor alternativ också..

( 855 finns faktiskt som 4wd,, dock j*vligt ovanlig..)

154 Inlägg
4 februari 2008
#12
850 awd - 97 enda 850 med fyrhjulsdrift. Ska du trimma, då skulle jag valt nyare v70 med 4hjulsdrift. annars en fwd

Kör automat så är du smart ;)

16 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#13
nyare betyder?

684 Inlägg
4 februari 2008
#14
viktore skrev:
grusbus: du säger v70 crosscountry, då menar du alltså de tidigare xc modellerna som inte hade haldex.

Samma på de första årsmodellerna av v70r, inget haldex utan viscodiff som inte är mycket att hänga i granen. 850R har också viscodiff.

Vill man absolut ha fyrhjulsdrift och trimma ska du kolla på senaste R modellen med haldex.

Ja 850 har viscodiff med, men ingen fyrhjulsdrift! lär ju hålla liet bättre eller?

M59 växellådan ska väll vara jävligt hållbar menar jag?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#15
Noop!!
Jag menar den nyare V70 fas2.
vad jag minns så har jag åtgärdat:

2st sprängda vinkelväxlar
4st kassa bakhjulslager
1st kantstött kardan / vibrationer

Sen så har mitt ex's gudfar en XC90 med en havererad växel...

187 Inlägg
4 februari 2008
#16
villon skrev:
viktore skrev:
grusbus: du säger v70 crosscountry, då menar du alltså de tidigare xc modellerna som inte hade haldex.

Samma på de första årsmodellerna av v70r, inget haldex utan viscodiff som inte är mycket att hänga i granen. 850R har också viscodiff.

Vill man absolut ha fyrhjulsdrift och trimma ska du kolla på senaste R modellen med haldex.

Ja 850 har viscodiff med, men ingen fyrhjulsdrift! lär ju hålla liet bättre eller?

M59 växellådan ska väll vara jävligt hållbar menar jag?

växellådan i sig är det inget fel på, men viscon stryker med snabbt om man ligger inne med fel körstil..

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#17
En R modellen av 850 har en form av diffbroms vad jag kan minnas, om det var den första T5-r eller efterföljaren R kommer jag inte ihåg.

Men det jag pratar om är vinkelväxlen, sitter utanpå växellådan och fördelar drivkraften till bakhjulen. Det har väl endast en 4wd?

Ja, M59 an är inte dålig!
Hade Saab kunnat bygga sådana lådor till 9000 skulle jag vara glad!

684 Inlägg
4 februari 2008
#18
Pallar inte viscon så att säga en burnout? alla som kör strippen med sina 850r då? har dom bytt till turbolådor då eller?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

16 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#19
jag har hittat en v70 r awd 98 års som jag tänkt att chipa till 300hk det borde ju för fan inte vara ngr problem eller??
Senast redigerat av etb (4 februari 2008)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 februari 2008
#20
villon skrev:
Pallar inte viscon så att säga en burnout? alla som kör strippen med sina 850r då? har dom bytt till turbolådor då eller?

850R har inte AWD. Dom är endast framhjulsdrivna med en diff för att få ner lite fler kusar i marken.

Och dom tål en burnout. Det är när man kontinuerligt misshandlar (eller trimmar) den första generationen av Volvos AWD som dom börjar ge upp vilket varken är kul eller billigt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök