_Johansson_ skrev:
Hur är det med elektroderna vid aluminiumsvetsning, ska man ställa strömmen så spetsen smälter till en kula av samma diameter som elektroden? Jag har hört lite olika versioner och vet inte vad jag ska tro på...
Dom grönmärkta elektroderna har lite lägre smältpunkt och används därför till aluminium där man behöver växelström. Dom ska smälta till en kula i toppen och kulan brukar kunna bli en aning större än själva elektroden och du märker om du har för liten elektrod för då smälter den lite längre upp än bara ute på spetsen och bli lite hängig och kan även droppa av.
Svetsning utav aluminium kräver ju lite mer utav svetsen eftersom det ofta är tjockare gods och även om det har lägre smältpunkt så får man fortfarande räkna ungefär samma amp/mm som för stål. Växelströmmen gör att det blir utvecklas ungefär lika mycket värme på spetsen på elektroden som på grundmaterialet. Annars med likström och polerna rätt så blir det bara ca 30% vid elektroden och 70% på grundmaterialet. Så växel strömen gör att man får ner temperaturen lite så man får bättre kontroll på smältan för aluminium smälter vid ca 650°C beroende på legering. Och dessutom har växelströmen oxidbrytande egenskaper som behövs för aluminium bildar ett oxidskickt väldigt fort i vanlig luft. Och aluminiumoxid har en smältpunkt på ett par tusen grader.
När jag svetsade mycket aluminium förrut så körde man mellan 150-300amp. Men tar man tid på sig så går det med en liten svets också. Jag körde 3mm plåtar på ca 80-100amp på en mindre svets utan pedal och det är bara att ta lite tid på sig och låta materialet styra hastigheten. Om den blir för varm och du inte bränner dig på handtaget så kanske du kan ställa svetsen ute nu när det är vinter och dra in slangpaketet igenom dörren.
I ditt fall med flänsen så kan jag tänka mig att den är lite tjockare och mer material än röret. Så om du ligger på flänsen lite längre tid i början så du får upp värmen på den och när den börja få en smälta så går du upp på röret. Sen kan du försöka få på lite tillsats på röret och låta gravitationen hjälpa till att få i hop den med flensen. För jag antar att du kommer punkta med flänsen liggandes mot ett bord. Sen är det PA(enklaste läget ovan ifrån) läge som är bäst att svetsa aluminium i.
En sak som jag tänkte på med förgasarna eftersom jag själv funderat på att sätta turbo på min motorcykel.
Är dom tätade så dom klarar att trycksättas? För jag har läst att dom pinkar soppa ur choken tror jag det var vid övertryck.
Annars så burkar dom bygga hela luft burken runt förgasare och alltihop för att få samma tryck innuti som utanpå förgasarna.