2031
Sök

Turbokonvertering och styling av en 93:as Galant

Trucker
1 220 Inlägg
22 november 2008
Nja nu ska du inte ljuga henke! ja va ju oxå där och höll dig sällskap ett tag tongue skulle gärna hjälpa till om de behövs när ja ä "hemma"

Vissa är bara bättre än andra!

68 Inlägg
22 november 2008
AirOne skrev:
Må säga att det är riktigt kul att läsa, även om man inte kommenterar så mycket tyvärr.
Ni råkar inte ta "svetsjobb" på er mot betalning..? smile

Vad vill du ha gjort? Jag bor ju som sagt i stan och är i ständigt behov av kontanter eftersom jag jobbar på Jämtkraft... roll

Hojförgasarna är 40mm Mikuni om jag inte minns helt fel, i teorin så kommer dom funka precis hur bra som helst men i praktiken kommer dom säkert jävlas en hel del innan dom är bestyckade och klara.

Det ser i alla fall bra ut bror, jag är väl skyldig dig en femma eftersom du masade dig ner till garaget idag. Jag kommer hem till Lucia nästa gång så du får se till att lura hem bruttan då så tjejerna kan underhålla varandra med en vinkartong medan vi får tid att jävlas med breddningen!big_smile

26 Inlägg
23 november 2008
Jäkligt kul att läsa och titta på alla bilderna. Synd bara att den är framhjulsdriven.

Hoppas att limningen till förgasar anslutningarna håller. Känns som att det skulle kunna skaka sönder.
Det är inte så svårt att svetsa aluminium(säger jag som är licenssvetsare roll). Har du bara en TIG som du kan köra växelström på så ska det gå. Du behöver ingen fin genombränning utan bara så det sitter och blir tätt.
Skaffa några alu-plåtbitar, tillsats och grönmärkta elektroder och träna lite så du får känslan för hur det beter sig så ska det nog inte vara några problem. Viktigt med aluminium är att man slipar ytan alldeles innan man svetsar för att få bort oxidskiktet som är på aluminium.
Senast redigerat av Brutolf (23 november 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 november 2008
Fan grabbar va ni jobbar på...

Ska bli intressant hur du löser det med breddningen, ser ut att fattas lite, haha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

68 Inlägg
23 november 2008
Brutolf skrev:
Jäkligt kul att läsa och titta på alla bilderna. Synd bara att den är framhjulsdriven.

Hoppas att limningen till förgasar anslutningarna håller. Känns som att det skulle kunna skaka sönder.
Det är inte så svårt att svetsa aluminium(säger jag som är licenssvetsare roll). Har du bara en TIG som du kan köra växelström på så ska det gå. Du behöver ingen fin genombränning utan bara så det sitter och blir tätt.
Skaffa några alu-plåtbitar, tillsats och grönmärkta elektroder och träna lite så du får känslan för hur det beter sig så ska det nog inte vara några problem. Viktigt med aluminium är att man slipar ytan alldeles innan man svetsar för att få bort oxidskiktet som är på aluminium.

Jag är lite orolig att det ska släppa i limningen, men skulle det hända så får jag börja träna lite alusvetsning eftersom jag har en AC/DC tig och gott om tråd. Jag gjorde ett försök tidigare på en avkapad bit av insugsflänsen men det blev mest kattskit, betydligt lättare att svetsa på en durkplåt men det kanske beror på att det är mer gods att värma i flänsen?

Största problemet är att svetsen är en billig kinesmodell som inte har kylning i slangpaketet, så efter ungefär 10 sekunder så klipper svetsen om man kör på för hög ström.hmm

Hur är det med elektroderna vid aluminiumsvetsning, ska man ställa strömmen så spetsen smälter till en kula av samma diameter som elektroden? Jag har hört lite olika versioner och vet inte vad jag ska tro på...

312 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Kort sväng till garaget idag.

Skruvade fast sidkjolsfästena och kapade lite i andra sidans breddning. Det kommer bli lite svettigt att få båda sidor likadana hmm Men det löser sig säkert.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/507641_dlarql.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/507642_denn8z.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/507643_ilypvu.jpg

Inte så spännande uppdatering, men det är ju skit som måste göras.

Over and out för den här helgen.
Senast redigerat av Henke_hinken (23 november 2008)

26 Inlägg
24 november 2008
_Johansson_ skrev:
Hur är det med elektroderna vid aluminiumsvetsning, ska man ställa strömmen så spetsen smälter till en kula av samma diameter som elektroden? Jag har hört lite olika versioner och vet inte vad jag ska tro på...

Dom grönmärkta elektroderna har lite lägre smältpunkt och används därför till aluminium där man behöver växelström. Dom ska smälta till en kula i toppen och kulan brukar kunna bli en aning större än själva elektroden och du märker om du har för liten elektrod för då smälter den lite längre upp än bara ute på spetsen och bli lite hängig och kan även droppa av.

Svetsning utav aluminium kräver ju lite mer utav svetsen eftersom det ofta är tjockare gods och även om det har lägre smältpunkt så får man fortfarande räkna ungefär samma amp/mm som för stål. Växelströmmen gör att det blir utvecklas ungefär lika mycket värme på spetsen på elektroden som på grundmaterialet. Annars med likström och polerna rätt så blir det bara ca 30% vid elektroden och 70% på grundmaterialet. Så växel strömen gör att man får ner temperaturen lite så man får bättre kontroll på smältan för aluminium smälter vid ca 650°C beroende på legering. Och dessutom har växelströmen oxidbrytande egenskaper som behövs för aluminium bildar ett oxidskickt väldigt fort i vanlig luft. Och aluminiumoxid har en smältpunkt på ett par tusen grader.

När jag svetsade mycket aluminium förrut så körde man mellan 150-300amp. Men tar man tid på sig så går det med en liten svets också. Jag körde 3mm plåtar på ca 80-100amp på en mindre svets utan pedal och det är bara att ta lite tid på sig och låta materialet styra hastigheten. Om den blir för varm och du inte bränner dig på handtaget så kanske du kan ställa svetsen ute nu när det är vinter och dra in slangpaketet igenom dörren.

I ditt fall med flänsen så kan jag tänka mig att den är lite tjockare och mer material än röret. Så om du ligger på flänsen lite längre tid i början så du får upp värmen på den och när den börja få en smälta så går du upp på röret. Sen kan du försöka få på lite tillsats på röret och låta gravitationen hjälpa till  att få i hop den med flensen. För jag antar att du kommer punkta med flänsen liggandes mot ett bord. Sen är det PA(enklaste läget ovan ifrån) läge som är bäst att svetsa aluminium i.

En sak som jag tänkte på med förgasarna eftersom jag själv funderat på att sätta turbo på min motorcykel.
Är dom tätade så dom klarar att trycksättas? För jag har läst att dom pinkar soppa ur choken tror jag det var vid övertryck.
Annars så burkar dom bygga hela luft burken runt förgasare och alltihop för att få samma tryck innuti som utanpå förgasarna.
Senast redigerat av Brutolf (24 november 2008)

26 Inlägg
24 november 2008
Henke_hinken skrev:
Kort sväng till garaget idag.

Skruvade fast sidkjolsfästena och kapade lite i andra sidans breddning. Det kommer bli lite svettigt att få båda sidor likadana hmm Men det löser sig säkert.

Det är ju inte så farligt om det diffar lite för man brukar aldrig kunna se båda sidorna sammtidigt. Men bara man inte gör identiska saker på dörrarna som motivlack eller utbyggnad för dom ser man ju framifrån när dom är öppna.

68 Inlägg
24 november 2008
Brutolf skrev:
En sak som jag tänkte på med förgasarna eftersom jag själv funderat på att sätta turbo på min motorcykel.
Är dom tätade så dom klarar att trycksättas? För jag har läst att dom pinkar soppa ur choken tror jag det var vid övertryck.
Annars så burkar dom bygga hela luft burken runt förgasare och alltihop för att få samma tryck innuti som utanpå förgasarna.

Tack för tipsen, jag ska sätta mig någon kväll och se om jag får någon ordning på aluminiumsvetsningen.

I standardskick så är dom inte alls tätade för att klara övertryck, jag har lagt en hel del timmar på att få dom överladdningsbara. Chokarna har jag inte gjort någonting åt än men det lutar ut att jag kommer stumma dom ifall brorsan bestämmer sig för att köra på E85, då är det bara att feta upp den ordentligt på tomgången så ska den hoppa igång utan choke.

Att bygga in hela bryggan i plenumet är nog enklaste vägen att gå, det blir mer skruvning bara när man ska testa ut en lämplig bestyckning. Sen är det betydligt snyggare att ha dom synliga tycker jag.

23 Inlägg
30 november 2008
jobba på

its better to burn out then to fade awey

3 059 Inlägg
30 november 2008
Om du får allt att passa och fått det på bilen kommer de nog att bli jedrigt snyggt..
Men plocka bort dom dära "hajfenorna".. inge snyggt det.

Jackass
801 Inlägg
19 december 2008
bump

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

68 Inlägg
20 december 2008
Bra att du lyfter upp tråden så min late lillebror blir påmind att lägga upp bilderna på det vi gjorde förra helgen.

23 Inlägg
27 december 2008
halllåååå va dött det va här då....jobba på nu dp snart sommar ju hehe

its better to burn out then to fade awey

472 Inlägg
4 januari 2009
har en helhets bild uppritad åt dig om du vill se smile

312 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Är så jävla kallt så jag har inte idas värma upp garaget för att grejja med bilen.
Så man kan säga att det ligger på is tills det blir lite varmare tongue

Har gjort lite mer än vad som syns i tråden, men min telefon ballade ur innan jag hann lägga över dom till datorn.

jon_emilsson skrev:
har en helhets bild uppritad åt dig om du vill se smile

Fattar inte vad du menar, men gör gärna det smile

17 Inlägg
5 januari 2009
Lycka till med projektet! big_smile Hoppas ni får det att funka med förgasarna. smile

165 Inlägg
5 januari 2009
Riktigt härligt bygge big_smile kan knappt vänta tills ni uppdaterar nästa gång, lycka till med bygget!big_smile

Rullande projektet - BMW E36 Coupé stance/tyskstuk allmän uppfräschning

312 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Nu när istiden är förbi så har det blivit en sväng till garaget igen.

Nöter fortfarande på med breddningen. Är så trött så jag orkar inte skriva så mycket till bilderna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536450_x9ca0d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536452_1z17xj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536457_2nyi2h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536458_hnrbz5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536460_wdiwm2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536461_p8fqjs.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7247/536486_p1d2j8.jpg

Sandra drog kablarna till solenoiderna från dörrarna och in i bilen. Nått jag har gruvat mig över och är glad att jag slapp göra tongue Tack för det.

68 Inlägg
7 januari 2009
När man kollar igenom de senaste sidorna med inlägg ser det ut som att det knappt händer ett skit, men för varje minut som läggs på själva kjolbyggandet så sitter vi säkert en halvtimme och glor, kliar oss i huvudet och diskuterar hur fan vi ska göra för att det ska likna något. Hade någon av oss pysslat med sånt här tidigare skulle det nog varit klart vid det här laget...

Det har blivit dåligt med skruvaröl den senaste tiden så det kanske är det som är felet, mycket lättare att höfta till grejor när man är lite småfull.big_smile

Sök