2990
Sök

Skillad på 9-5 Aero och 9-5 2,3t?

1 497 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#1
Enligt topic.

Skillnader motormässigt i bilarna?
Alltså lager, kolvar, stakar mm.

Aero årsmodell 01 - 02
2,3t årsmodell 01 - 02

// Axel

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 februari 2008
#2
Snackade med en kille på lagret hos en saab-handlare om vad en ny motor till min skulle kosta och det fanns tydligen inga kompletta motorer att köpa till 9-5 Aero (B235R).

Men det fanns "vanliga" 2,3T (B235E) att köpa kompletta för ca 73K och då sa han *"Det är ju bara programvaran som skiljer ändå så..."*

Så det bör inte vara någon som helst skillnad på motorerna i sig utan det är bara programvaran som är vassare i B235R men däremot koppling osv är ju olika.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
10 februari 2008
#3
Om man bara ser till blocket skiljer de inget mellan 2,3T Aero/220hk och 2,3t (170hk/185hk).
På dom tidiga Aero bilarna hade en annan topp men de blev senare samma topp på övriga motor alternativ också. E85 motorerna har annan topp.
Turbon är en annan på Aero/220hk än på dom övriga.
Kopplingen skiljer men man kan använda Aero kopplingen på samtliga motorer förrutom diseln som inte har någon likhet med bensin 4orna.

MVH

F


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2008
#4
Hehe glömde bort turbon.

Aeron har ju en Mitsubishi TD04 eller vad den nu heter och vanliga 2.3T har, ehh, en annan xD

Och Aero fram till -04 eller nått har 230hk original.

Jag har Saabs WIS för just 9-5 så jag får la starta det och se om jag kan hitta något kul där smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 497 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#5
Okej.
Tack för hjälpen smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2008
#6
Taget från WIS 2006-3 för saab 9-5 -01:

Motor                Enhet     Tryck          Turboaggregat

B205E               bar        0,40 ±0,03   Garret GT17

B235E               bar        0,40 ±0,03   Garret GT17

B235R               bar        0,45 ±0,03   Mitsubishi TD04HL-15T-5

B235R 305hp     bar        0,45 ±0,03   Garret TB28


Så 2.3T har samma turbo som lilla motorn (men det visste vi ju tongue) och Aero finns tydligen i två versioner, en med 230hp/Mitsu turbo och en med 305hp/Garret turbo.

Visste inte ens att det fanns en 305-hästars version av Aeron, och det kan ju inte vara saabs v6:a för den heter ju B308 om jag inte kommer ihåg helt galet.

Hmm konstigt, aja man lär sålänge man lever smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2008
#7
Hittade en till sak i WIS nu:

Oljesump (tråg)

Oljesumpen är av gjuten aluminium. Tätningsmassan (Loctite 518) läggs direkt på flänsens plana yta. På B235R med manuell låda finns en förstärkning på vänster sida om sumpen som ligger an mot växellådan.


Vad det innebär i praktiken har jag ingen aning om men det verkar ju som att sumpen på B235R är förstärkt på något vis ?

EDIT: Cylinderdiameter (90mm), slaglängd (90mm), slagvolym (2290cm3), tändföljd (1-3-4-2), kompressionsförhållande (9,3:1) och vikt (150kg) är samma för både B235E och B235R.

http://pici.se/thumbs/t_xHYVDygyV.gif

Kolvarna är också likadana för både B235E och B235R:

http://pici.se/thumbs/t_QkQvVGDNq.gif

Ännu en skillnad på B235E och B235R:

http://pici.se/thumbs/t_iVczZsQDF.gif

Tydligen finns bara overboost på Aero (B235R) och inte på övriga bilar.

Begränsningar i motormoment i B235E/B235R:

http://pici.se/thumbs/t_yBwZMFfTt.gif
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 februari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 497 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#8
Ja här fick man endel att bita i.
Får kolla detta lite nogrannare smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
10 februari 2008
#9
Den såkallade 305 hästaren är kasnke Hirsch modellen av 9-5 Aero? : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2008
#10
Larsson_Power skrev:
Den såkallade 305 hästaren är kasnke Hirsch modellen av 9-5 Aero? : )

Ingen aning, den fanns med i just den "listan" jag gjorde men nämns ingen annanstans vad jag sett ännu.

Jäkligt mystiskt det här asså tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Biltokig
870 Inlägg
10 februari 2008
#11
TBOC_Razor skrev:
Larsson_Power skrev:
Den såkallade 305 hästaren är kasnke Hirsch modellen av 9-5 Aero? : )

Ingen aning, den fanns med i just den "listan" jag gjorde men nämns ingen annanstans vad jag sett ännu.

Jäkligt mystiskt det här asså tongue

Såklart det måste vara Aero Hirsch big_smile Samma motor annan turbo och andra insugsrör, avgas bla. på Hirsch.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

saabtok
1 306 Inlägg
10 februari 2008
#12
Ja de  är  hirsh som har  305 hk  ...9-5 aero har  bara 250 hk

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 497 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#13
Ja de  är  hirsh som har  305 hk  ...9-5 aero har  bara 250 hk

"Bara" 250 hk..
Det är väl 230 hk?

1 498 Inlägg
11 februari 2008
#14
AxlSam skrev:
Ja de  är  hirsh som har  305 hk  ...9-5 aero har  bara 250 hk

"Bara" 250 hk..
Det är väl 230 hk?

beror på årsmodell dom nya har 260hk


Biltokig
870 Inlägg
11 februari 2008
#15
AxlSam skrev:
Ja de  är  hirsh som har  305 hk  ...9-5 aero har  bara 250 hk

"Bara" 250 hk..
Det är väl 230 hk?

230hk 98-03 tror jag, 04-05 har 250hk, 06-07 har 260hk

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 497 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#16
Fortsätter lite i tråden.

Vad skiljer
AERO 99 - 00
AERO 01 - 02
och
AERO 02 - 05?

Är det bara styrenheter?

2 164 Inlägg
12 februari 2008
#17
De är bara mjukvaran som skiljer och inget mer.
Till -06 blev de ett annat inloppsrör till turbon och en annan turbo med kortare anslutning till kompressordelen och då ger detta 260 hk.
-04 kon nya kolvringar till alla motorer som är bättre än dom gamla och de berömda problemet ska vara borta!

Men till alla som har 9-5 och ska trimma finns bara 1 råd.
Byt till smidda kolvar och stakar så slipper ni att tänka på de sen när de går sönder.

MVH

F


5 710 Inlägg
12 februari 2008
#18
Mr_Gear skrev:
AxlSam skrev:
Ja de  är  hirsh som har  305 hk  ...9-5 aero har  bara 250 hk

"Bara" 250 hk..
Det är väl 230 hk?

230hk 98-03 tror jag, 04-05 har 250hk, 06-07 har 260hk

Njee....

00-02 230hk
02-06 250hk
06--> 260hk

>>AxlSam, menar du på motorn eller på hela bilen?

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#19
jonTe skrev:
Njee....

00-02 230hk
02-06 250hk
06--> 260hk

>>AxlSam, menar du på motorn eller på hela bilen?

Jag menar nog hela bilen.
Men framförallt motor och styrsystem.
Eftersom trimföretagen erbjuder olika steg och system till de
olika årsmodellerna.

Sen är frågan vad som skulle bli billigast.
Köpa en 2,3t och bygga om till AERO.
Eller köpa en AERO direkt.

Tänker på både delar och försäkring då.

smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 februari 2008
#20
AxlSam skrev:
Sen är frågan vad som skulle bli billigast.
Köpa en 2,3t och bygga om till AERO.
Eller köpa en AERO direkt.

Frågan är mer om du kan bygga om den eftersom du ändrar i en helbilsgodkänd bil.
Sen kan man ju fråga sig om detta kommer märkas av besiktningsmannen.

Köpa en Aero direkt hade jag gjort.
Försäkringen är ju inte så jättemycket mer iaf. Har hellre en äkta Aero än en ombyggd 2,3'a.
Senast redigerat av John87 (12 februari 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök