2612
Sök

Köpa ny bil, BMW 540 IA eller Volvo 854 GLT? **Nya tekniska frågor**

396 Inlägg
13 februari 2008
vw___tompa skrev:
Ja du det e inte mycke att fundera på köp BMWn du kommer inte att ångra dig sen så står sig dom bättre i pris i längden. Håller med om att du ska försöka hitta en 6växlad! Skrota planerna på att köpa nån gammal hisinge traktor köp tysk kvalite!

sen om bmw före e46/39 är kvalitet lär ju vara ett diskussionsämne för resten av livet.

om man säger så här:

volvon går olika _delar_ sönder på, som man helt sonika byter ut. finns ungefär hur mycket som helst beggat

bmwn får du felsöka till du ruttnar, då det ofta är mer krångliga elfel, pga mer avancerad el. (eller rättare sagt, de har gjort något som kunde varit lätt, svårt)

sen att de går bra när de funkar är ju också trevligt.

1 587 Inlägg
13 februari 2008
vw___tompa skrev:
Ja du det e inte mycke att fundera på köp BMWn du kommer inte att ångra dig sen så står sig dom bättre i pris i längden. Håller med om att du ska försöka hitta en 6växlad! Skrota planerna på att köpa nån gammal hisinge traktor köp tysk kvalite!

Håller med dig fullt !! 540 mot en GLT... Njae, de går nog inte ens jämföra dom bilarna i back växeln tongue
Asså Volvo 850 GLT är nåt ja aldrig skulle köpa .. Sorry, hoppas ingen tar illa upp, Ja äger själv en volvo 850 men inte nån GLT är de inte iaf smile 540, där har du komfort i hög klass faktiskt, speciellt om den har svartskinn  och armstöd.. Helt underbart, ja hade en 730 5 växlad manuell E32:a ... Svart buffel skinn och armstöd inne i den, all el i den och taklucka.. Helt underbar bil, 540 är nog minst lika bra big_smile

735 Inlägg
13 februari 2008
JapMax skrev:
Batta skrev:
sen om man får tag på en 6 vxl manuell BMW 540 så får man nog ner förbrukningen en del om man kan låta bli att gasa då, förstås smile
dock är dom lite sällsynta ^^

Och kostar helvete.

Va hos en bekant bmwmek idag. Fråga lite ang vanliga fel mm mm. Han hävda att de här med lossnande bultar vid oljepumpen är mer lr mindre myt. Han hade ALDRIG råkat ut för det under sina 30 år som bmwmek, det som va vanlig fel va oljeläkage vid topplockspackningen och trågpackning.

Han hade väl haft tur då, har lusläst autopower.se sen 2001 och visst lossnar bultarna... Sen att det inte händer på alla bilar är väl bra, dock så är det RÄTT tråkigt om det händer. Tack å adjö ny motor. Då grämer man sig lagom om det nu var så att man var för slö att kolla
Senast redigerat av tobee (13 februari 2008)

12 086 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
tobee skrev:
JapMax skrev:
Batta skrev:
sen om man får tag på en 6 vxl manuell BMW 540 så får man nog ner förbrukningen en del om man kan låta bli att gasa då, förstås smile
dock är dom lite sällsynta ^^

Och kostar helvete.

Va hos en bekant bmwmek idag. Fråga lite ang vanliga fel mm mm. Han hävda att de här med lossnande bultar vid oljepumpen är mer lr mindre myt. Han hade ALDRIG råkat ut för det under sina 30 år som bmwmek, det som va vanlig fel va oljeläkage vid topplockspackningen och trågpackning.

Han hade väl haft tur då, har lusläst autopower.se sen 2001 och visst lossnar bultarna... Sen att det inte händer på alla bilar är väl bra, dock så är det RÄTT tråkigt om det händer. Tack å adjö ny motor. Då grämer man sig lagom om det nu var så att man var för slö att kolla

Han sa att det visar sig i ojämt oljetryck, så mtoorn behöver inte paja innan man märker att de är fel.
Sa han, jag har ingen aning =P Men det låter ju logiskt

345 Inlägg
14 februari 2008
Har ägt både 540 och 850 glt dock var min 540 6 vxl men finns inte en dag att jag skulle tveka på att köpa en sån före en 850 glt.

Felen som finns bl a på bmwn har folk redan tagit upp så e allt klart så skulle jag hoppa på iaf

Lycka till cool

BOZIC
115 Inlägg
14 februari 2008
du kan ju inte ta volvon, bmw e självklar, så mycket mycket roligare bil för pengarna..o d finns så mycket o göra med en sån bil som så många missar:) och sen även så skrämms folk ofta av priser på delar o blabla...det är inte alls speciellt farlig, jag e inne på min 3dje bmw...aldrig "problem"  beror på vad som menas:) ha d guld... 540 is the shit i d här fallet:)
om du inte vill köpa min E39:)

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

12 086 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Idag har jag synat och provkört bilen.

De fel jag upptäckte är följande:
Antispinn ur funktion
Elhiss bak ur funktion
Stötdämpare bak helt slut
Vlådan hacka på 1an och 2an när motorn är kall
Motorn kan dö helt plötsligt när man kör i stan

De mest luriga är de här med att motorn dör tycker jag, inget som hände idag men han sa att de händer. Vad kan det bero på? Han nämde något om att den blir för varm.

Vad tror BMW experterna? tongue Invändigt och utvändigt va den mkt fin. Hel i skinet och ingen rost.
Jag gillar inte motorer som dör, spec inte på en Bmw =/

345 Inlägg
14 februari 2008
lite väl mycket fel för de priset isf tycker jag iaf. skulle kikat på en annan 540.

MVh

687 Inlägg
15 februari 2008
JapMax skrev:

Antispinn ur funktion
Elhiss bak ur funktion

De mest luriga är de här med att motorn dör tycker jag, inget som hände idag men han sa att de händer. Vad kan det bero på? Han nämde något om att den blir för varm.

Vad tror BMW experterna? tongue Invändigt och utvändigt va den mkt fin. Hel i skinet och ingen rost.

Då borde inte den kosta mer än 15 000:- med dom felen

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 februari 2008
haha jesus hade köpt min 144 igen isf... fan palla me dom där felena!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Makaronborrare
993 Inlägg
15 februari 2008
Håller med alla föregående talare. Med dom felen måste det vara jävligt prutbart. Bättre att hitta ett annat exemplar. Köp en 525 i stället. Är visserligen inte i närheten av v8ans prestanda men det är mer lättskruvat tongue

5 Inlägg
15 februari 2008
annars har jag en audi v8 till salu. samma prestanda och mkt mkt bättre än bmw ;D jag tycker du ska leta på ett annat exemplar. säkert termostaten som det är fel på, min v8 vart likadan.

Om du gör något, gör det ordentligt!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 februari 2008
Om du ska köpa en bmw så köp en felfri Snälla!

Men rent generelt mellan bmw o volvon så är det ju helt två olika bilar.. Du får ju välja om du vill ha en slö "ekoomisk"" simpel svensson vagn som spar några kronor i din plånbok o du åker helt okej men kanske inte med så mkt glädje..  Eller om du vill ha en snabb skön snygg bmw som är en "förar bil" som man säger.. Men det kommer din plånbok lida mer av.

Välj.

850kan man köpa med små fel.. dom flesta har kunskap om bilen o är bra priser på delar.

Bmw ska man helst köpa fel fri.. då det kan bli dyrt o jobbigt att fixa felen.. o har den massa fel kan den ej ha var speciellt omtyckt o välskött.. RÄTT bilägare fixar felet sekunden man får det.

Bmw osv..

735 Inlägg
15 februari 2008
JapMax skrev:

Antispinn ur funktion
Elhiss bak ur funktion

Köp inte en misskött 540 är mitt tips! Kände mig lite skeptisk till denna bil direkt när jag såg priset. "Kompispriset" blev helt plötsligt ett "snälla kom och ta över mitt svindyra lik pris"

Är det nivåreglering på bilen? Runt 10 papp kostar det att byta dämparna bak isåfall.

Din mek var en envis jäkel som inte vet vad han pratar om. Kör man runt med lösa bultar tappar du oljetrycket. Oljetrycksvakten tänder lampan för oljetrycket vid 5 psi, men man kan köra med 6 psi och därmed en släckt lampa, åker man runt så mil efter mil slits det på lager och samtliga rörliga delar i motorn som behöver smörjning.
Men kolla dessa bultar är en enkel procedur, klarar vem som helst som kan lossa ett oljetråg. Så varför chansa?

12 086 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
Jag kommer inte köpa BMWn jag talat om, för mkt fel helt enkelt.

Men jag vart ju inte mindre förtjust i 540 efter att jag provat den, vilket bottendrag! smile
Blir nog en 540, men en felfri. Såg iofs att de fanns en del resverdelar på Mekko, och inte alls så dyrt som jag befarade.

Ang oljetrycket, det kan va lämpligt att kolla oljetrycket när man köpt bilen så man vet om de ska åtgärdas alltså? Jo, meken sa att de va lätt åtgärdat.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
15 februari 2008
är mest än myt att bmw har dyra reservdelar tycker jag, och varför skall den ta bra mycket mer soppa än en 850, volvo har ju aldrig varit bensinsnåla

grannen har en 540ia touring drog under liten kring 100, bra för en v8

och en annan sak kvaliten på e34 nyare en 92 är mycket bra men det börjar vara en gammal bil och svårt att hitta en med lite mil, klart att det kan krångla, kan man räkna med vilken biljävel som hellst så

hitta en 540 eller 740, de ligger jäkligt bra i pris iallafall

med bmw 740 åker du som en kung iallafall smile

345 Inlägg
15 februari 2008
förstår inte hur alla lyckas få sina 540 bilar o dra så lite big_smile kom aldrig ner under 1.3l

men som hertigen säger en glt är ändå relativt törstig för ändå "bara" ha 170hk

Mvh

12 086 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
RRBmw skrev:
förstår inte hur alla lyckas få sina 540 bilar o dra så lite big_smile kom aldrig ner under 1.3l

Mvh

De blir nog lätt så att man drar till med något lågt för att de är positivt! wink Jag tvivlar på att den drar under 1.5L/milen men det räknar jag med. Min Maxima drog ca 1.5-1.6 blandat, och det är bara en 6a.

Morsans C5 drar 1.2 i 140km/h det kallar jag soppatörstigt! =P

Teddan
2 495 Inlägg
15 februari 2008
RRBmw skrev:

Mvh

förstår inte att det skall vara några problem att få en 540 att dra under litern.
Jag kan dela med mig av mina erfarenheter då.
När jag kör min A8 4,2L till jobbet så ligger den på 0,95L/mil
M5 E39 med V8 ligger oxå precis under litern.
Rs4 (v6 dubbelturbo) ligger på 0,9L/mil.

detta är ju vid lugn och sansad landsvägskörning.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Qualityengineer world wide
68 Inlägg
15 februari 2008
Går inte jämföra dessa 2 bilar. Som natt & dag. BMWn var en LYXbil när den släpptes medans Volvon är simpel Svenssonbil..

Sök