3433
Sök

Biltemas Sportluftfilter

49 Inlägg
7 augusti 2008
Manne skrev:
En polare som kör med biltemas räserfilter, än sålänge har de inte krånglat, han brukar köpa nytt när de börjar bli skitigt.

Precis. Billigare filter kan man byta ofta och därmed får biltema ännu en gång plus i kanten.

Klaga inte på biltema. Det är en bra prispressare.....

29 Inlägg
7 augusti 2008
hade en saab 900 2.3 innan o hade på ett sådant luftfilter men av nån konstig anledning så gick den inte bra då, så mitt tips kör me original luftburken ist! sportfiltret gör nada skillnad mer skit bara... vet iofs inte om du är ute efter "utseende" elr "Insugsljud" (som de inte blir någon skillnad på)

Syndare ;)
21 Inlägg
8 september 2008
Ett luftfilter från biltema kommer fungera kanon till din Saab.
Uppenbarligen så uttrycker sig förmodligen hälften av alla människor här om något dom inte testat, utan bara hört rykten och spekulationer om.

Jag åkte runt med ett luftfilter från biltema på min f.d nissan 200sx och det var inga som helst problem med det. Turbon såg förjävlig ut men det har nog med mina 1.4bars laddtryck att göra och inte filtret.

Och vad gällande effekt som många också vill poängtera i, så kanske den här grabben inte direkt bryr sig så värst mycket om hur pass mycket mer effekt han kan få ut från ett filter? I så fall skulle han förmodligen inte ens ha nämnt ett piss om något fjuttigt filter utan ställt en lite mer invecklad fråga över kamdrev osv osv? Ja ni förstår nog poängen jag vill komma fram till. smile

Så, köp filter och skulle det skita sig så har du iaf provat! Om du inte vill "prova" utan vara säker på din sak, köp ett filter för 2 lappar och bli lika gniden som hälften av dessa medlemmar wink

448 Inlägg
8 september 2008
kollade på deras filer och man kan ju se igenom längst ner bland "listen" då de har fäst allt väldigt dåligt så är det stora springor längst ner.
så filtera lär dem ju inte göra så värst mycket.

Xzit

12 Inlägg
8 september 2008
tänk dig själv springa med öppen mun i öknen, så kommer din motor att känna sig tror jag !

5 089 Inlägg
8 september 2008
Om mna har ett öppet luftfilter på en typ orginal bil.. tar inte det en jäkla massa värme ifrån motorn så och bara suger värme rakt in? och kanske sänker motorn värme t.o.m?

\Lindgren

Med.lem
3 759 Inlägg
8 september 2008
FLindgren skrev:
Om mna har ett öppet luftfilter på en typ orginal bil.. tar inte det en jäkla massa värme ifrån motorn så och bara suger värme rakt in? och kanske sänker motorn värme t.o.m?

Smackar du bara på ett öppet filter utan att göra någon värmesköld blir det nästan alltid en effektförlust (som ändå inte märks iof) då orginalburken ofta har en kallluftsintag.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

5 089 Inlägg
8 september 2008
Mr_EmCom skrev:
FLindgren skrev:

Smackar du bara på ett öppet filter utan att göra någon värmesköld blir det nästan alltid en effektförlust (som ändå inte märks iof) då orginalburken ofta har en kallluftsintag.

ja det var väll det jag tänkte..

\Lindgren

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 september 2008
Biltemas sportluftfilter är lika bra och ser precis likadat ut som micros 300:- filter    jag körde med sånt i min gamla bil och det fanns inget att klaga på  kör på likadant filter i min nuvarande bil med och har fortfarande inget att klaga på !!   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 september 2008
FLindgren skrev:
Mr_EmCom skrev:
FLindgren skrev:

ja det var väll det jag tänkte..

avskärmningen behöver man när man står still... står man still så kommer kylfläkten och väderleken bidra till att varmluften rörs om under huven och bilen suger in varm luft i alla fall...   så öppet filter sänker effekten vid stadskörning/strippenövningar oavsett avskärmning eller ej.   Avskärmen kan dock vara smidigt att montera sin LMM och filter i om inte annat, men gör inget åt insugstemperaturen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

SKÅNING
1 215 Inlägg
8 september 2008
kört med mitt biltema filter i ca 1år nu och har inte tvättat det eller gjort något vårdande med det och billen funkar än har kört ca 2000mil blandad körning T.ex grusvägar, asfalt, sommartid som vintertid

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

49 Inlägg
8 september 2008
alexm- skrev:
kört med mitt biltema filter i ca 1år nu och har inte tvättat det eller gjort något vårdande med det och billen funkar än har kört ca 2000mil blandad körning T.ex grusvägar, asfalt, sommartid som vintertid

Så du byter ditt biltema filter när bilen inte funkar längre? Det var ju ett annorlunda sätt att sköta service-intervallen hmm

223 Inlägg
12 mars 2009
vem har mätt maskhålen på biltemas och gämfört med andra filter egenteligen?

funkar nog lika bra som alla andra.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

97 Inlägg
12 mars 2009
Min erfarenhet av biltemas filer är att det funkar bra om man kör ett system utan luftmasse mätare av tråd modell. Som sagt tidigare så är dom inte så finmaskade så det kommer smutts på glödtråden i llm och det kan resultera i att den går sönder.   Jag har ingen luftmassemätare och jag kör faktis med biltema filter på min. (megasquirt)

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2009
körde biltemas filter på 740in jag hade och min gamle merca diesel
funkade kanon och hade fan så mycket bättre kvalite än vad mekonomens hade :
på mekonomens filter så släppte ju tyget eller vad man ska säga längst ner på filtret kostade ändå ca 500
medans jag gav 199kr för biltemas och det håller än idag
1.5 år ungefär

12 086 Inlägg
13 mars 2009
Jag köpte precis ett K&N filter för 856kr för att Biltemas va för små cool

961 Inlägg
13 mars 2009
hörde att storleken har betydelse så ja hitta ett lagomt filter

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74949/592562_5pher5.jpg
big_smile

Pure DieselPower

12 086 Inlägg
13 mars 2009
https://www1.garaget.org/archive/3/2637/84946/84946-1274385.jpg

Jag klår nog dig wink
Senast redigerat av JapMax (13 mars 2009)

961 Inlägg
13 mars 2009

vaf*n !! måste ja beställa ett till lika som ja har o skarva big_smile haha !!

Pure DieselPower

140 Inlägg
13 mars 2009
hej , kan tillägga i denna debatt om biltemas filter att volvos s60 challenge bilarna har filtervadd från luftkompressorer , framtill och dom rasar ju inte direkt på grund av att dom inte använder dyra luftfilter , smile( jag vet detta på grund av att jag har jobbat på firman som byggde dom )

Sök