3318
Sök

320Hk 95 Aeroport Sedan, hack när man gasar? Vad e felet

4 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Tja.

Har en 95:a aero 320 hk trimmad med sportavgasrör, chiptrimmad, mer än så vet jag inte

Problemet:

När man gasar helt fullt ut på tvåan är det lugnt, sen i trean börjar det hacka när man försökar gasa fulltut
typ när turbomätaren kommer till det röda, varför gör den det, det har aldrig varit så förut, samma sak händer på fyran och femman

Tråkigt att inte kunna använa all kraft som finns i bilen.

Det började hända efter att saab återkallada tändkasetten som var defekt och ersatte den med en ny.

Vad kan det bero på, de känns som om motorn inte får tillräckligt av något så det hackar, lite läskigt,

Vad e det för något

Mr.
253 Inlägg
28 februari 2008
100 spänn på att du har dåliga tändstift.

Köpes:
18T Turbo

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 februari 2008
Hände likadant med min och när jag ringde förra ägaren om det så sa han att det var laddtrycksvakten som slår till.

Samma symptom med, fullgas i ettan + tvåan funkar fint men i trean så känns det nästan som om man kör in i en bergvägg när laddtrycksvakten går in.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

BioPower by MapTun
238 Inlägg
28 februari 2008
Säger även jag tändstift...

Maptun #3 BioPower Inviduell

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 februari 2008
BTW kingmix, lägg upp bilen så man kan titta lite på den smile

Vi har ju exakt samma bil hehe.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
bilden kommer upp ikväll sitter på jobbet, men jag e ju idiot på bilar, vilka tändstift håller bäst, ska nog testa men att byta tändstiften på sabb kan inte vara svårt????

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 februari 2008
Ska se om jag kan det i huvet men visst heter de ngk bcpr7es? Står iaf i insruktionsboken...
När man byter so lossar man 4 skruvar på den röda kåpan (tändkasetten) med torx 30 (?)...
Sedan lossar man stiften med 16 hylsa, drar åt "lagom" så att packningen svampar ut lagom mycket men inte för mkt...
Skruva dit tändkasetten och prova...

Vissa säger ingen olja på stiften och vissa säger att man visst ska olja gängorna... Jag brukar ta olja iaf...

BioPower by MapTun
238 Inlägg
29 februari 2008
bumpe skrev:
Ska se om jag kan det i huvet men visst heter de ngk bcpr7es? Står iaf i insruktionsboken...
När man byter so lossar man 4 skruvar på den röda kåpan (tändkasetten) med torx 30 (?)...
Sedan lossar man stiften med 16 hylsa, drar åt "lagom" så att packningen svampar ut lagom mycket men inte för mkt...
Skruva dit tändkasetten och prova...

Vissa säger ingen olja på stiften och vissa säger att man visst ska olja gängorna... Jag brukar ta olja iaf...

Sitter svart tändkasset på T7 motorerna wink

Stämmer,du skall köra med 7:or till tändstift.

Maptun #3 BioPower Inviduell

5 710 Inlägg
29 februari 2008
Och "lagom" i det här fallet är 27Nm. Har men inte känslan för hur mycket det är är det lämpligt att låna/skaffa/köpa en momentnyckel.
Hjälper det inte med nya stift skulle jag prova en annan DI-kasett igen....

MVH Jonas
..............

66 Inlägg
29 februari 2008
köp platinum stift.

8 883 Inlägg
29 februari 2008
m3racing skrev:
köp platinum stift.

Ja då lär bilen garanterat gå som en påse skit, han ska ha NGK BCPR7ES-11 och inget annat!

Fotograf på tierpidag.se

187 Inlägg
29 februari 2008
Får den tillräckligt med sås? tongue det kan du se om du ändå byter stiften. ut o kör när du får det symptomet, stäng av o ur med stiften o titta på den. vilken färg har dem?
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (29 februari 2008)

961 Inlägg
29 februari 2008
kanske för mycke ladd? eller för lite soppa .. fel på chippet i boxen?

Pure DieselPower

761 Inlägg
29 februari 2008
m3racing skrev:
köp platinum stift.

Inte fel att kolla upp lite fakta innan man skriver.. Saabarna har trionic vilket i pricip bara godkänner ett tändstift: NGK BCPR7ES-11

Platinastift är jättebra, men inte till saab..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

509 Inlägg
29 februari 2008
Tror med att det är tryckvakten. Har haft en 9000 88:a å en 900 95:a med skruvat ladd på å jag hade samma fenomen på bägge bilarna men när jag sänkte laddet så blev de bra igen.

1 019 Inlägg
1 mars 2008
Platinastift är vad det sitter original och vad som rekommenderas av Saab. (NGK PFR6H-10) Nu är ju bilen trimmad så varför inte höra med trimfirman vad som rekommenderas?

2 164 Inlägg
1 mars 2008
Platina stiften funkar även till trimmade bilar men även dom andra NGK funkar om man byter stift lite oftare.
Men du får INTE ha nått annat än NGK i bilen.
Sen kollar du upp vad du har i ladd och kollar om bilen överladdar eller om laddtrycket sjunker när detta inträffar.

MVH

F

4 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Hur kollar man det, överladd / underladd, har beställt en ny luftfilter och bränslefilter, funkar inte det så ger jag mig på stiften....
Senast redigerat av KINGMIX (5 mars 2008)

15 Inlägg
17 maj 2008
Problem efter byte med tändkassett hände mig också, mest ryckigt på 4:an med full gas. Efter mycket felsökning  och tändstift byten så var det så att ett av tändstiften var trasigt redan vid inköp. BCPR7ES-11 är orginal stift på en 95:a 4cyl. Vid trimmat så går det jätte bra att använda Platinum stift PFR7H-10 det är dom jag kör på nu och jag har Nordic steg 3, diselluftrör, större dump, och lite annat... Tändstiften funkar hur bra som helst och dessa är platinum, dessutom så rekommenderar Saab platinum till bilar med trimsats. Det bästa är nog ändå att prata med den firman som har trimmat vad dom rekommenderar.

Diselrör till luftinsuget kan jag rekommendera. Samt 3,5 Bars bränslepump.

Sök