3761
Sök

Hur vet man om kamremen gått av? [Avklarad] Ny byter vi koppling istället!

1 703 Inlägg
2 mars 2008
#21
hehe, om motorn funkar är ju naturligtvis inte kamremmen av smile

Var inte rädd för att kolla om kamremmen är hel genom att kolla om kammen rör sig... skulle remmen vara av har du garanterat redan ventilsallad, såvida ventilerna inte går fritt från kolven.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 mars 2008
#22
Lunkan89 skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Är det inte drev eller kedja på en så gammal bil? Eller är det en nyare motor i?

hade inte du 8 ventilaren då? för med dom motorerna händer det ingenting med, det var värre när opel kom med sina 16 ventilare och kamremmen gick av, då vare bara att byta motorn.

Jo det var en 8v. Remmen gick sönder tre gånger när vi hade den. Ingenting hände med den nån av gångerna. smile Tack och lov.
Vet att det brukar bli storkras av 16v-motorer.
(Har kedja i min gts) wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

415 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#23
Men om motorn är hel fast den bara "spinner" som förra ägaren förklarade. Vad kan det då vara för fel eftersom att den inte rullar?
*kardan var hel såg jag*


8 156 Inlägg
2 mars 2008
#24
Vad menade ägaren med spinner?
Kopplingen? Växellådan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

415 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#25
Phaetoon skrev:
Vad menade ägaren med spinner?
Kopplingen? Växellådan?

Motorn. att han kunde gasa fast inget händer.
Så om det är koppling eller växellåda vet jag inte.


905 Inlägg
2 mars 2008
#26
Malkurrag skrev:
Phaetoon skrev:
Vad menade ägaren med spinner?
Kopplingen? Växellådan?

Motorn. att han kunde gasa fast inget händer.
Så om det är koppling eller växellåda vet jag inte.

om motorn startar och det går och vara med den så är du juh defenitivt inte kamremsbrott. prova en växel i taget med motorn av och vrida på starten. då hoppar juh bilen till om växeln funkar så att säga.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
3 mars 2008
#27
kopplingen har rasat om du kan lägga i växel o gasa o de händer inge...och om motorn startar så e ju kamremen hel men tycker de borde vara stötstånkare i den där....


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 mars 2008
#28
Toffe10 skrev:
kopplingen har rasat om du kan lägga i växel o gasa o de händer inge...och om motorn startar så e ju kamremen hel men tycker de borde vara stötstånkare i den där....

nja inte riktigt sant det kan ju va lådan ,kardan eller bakaxeln åsså om du inte kommer i väg smile
Senast redigerat av turboforssen (3 mars 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 mars 2008
#29
varför tar du inte och bogserar den bara?
sätt i ett fräscht batteri så du har varningsblinkers.
prova att bogserar runt den lite på tomten och kolla så du har BROMSAR (annars blir det jobbigt) sedan är det bara att tuta o köra...


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 mars 2008
#30
turboforssen skrev:
Toffe10 skrev:
kopplingen har rasat om du kan lägga i växel o gasa o de händer inge...och om motorn startar så e ju kamremen hel men tycker de borde vara stötstånkare i den där....

nja inte riktigt sant det kan ju va lådan ,kardan eller bakaxeln åsså om du inte kommer i väg smile

Sannt men det är nog mest sannorlikt med kopplingsproblem med tanke på de beskrivna missljuden. Hade det varit kardan hade det slammrat mycket mer och dunkat och haft sig, hade det varit bakaxeln, hade missljudet kommit i bak i stället för fram och hade det varit växellådan hade det funnits någon växel som funka. Totalras på slutväöxel i lådan är mycket ovanligt. Växellåde ras är oftast synkningar som ger upp så man inte får i en viss växel eller får oljud på den växeln.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
4 mars 2008
#31
går ju o kolla om de e kopplingen, lägg sig under o lukta vi svänghjulet brukar ju lukta ganska bra ett tag efter o ju om de e lammelen som e slut.....


EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
4 mars 2008
#32
Om du vill veta om kamremmen gått finns det ett lätt sätt att ta reda på det. Om du har en kompis, be honom att sätta handen för avgasröret. Sen vevar du startmotorn. Suger det innåt i avgasröret har kamremmen gått:)

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

945 Inlägg
4 mars 2008
#33
hur gammal är bilen ?
Är det överhuvudtaget en ohc motor?
Bilen på bilden ser ju ut som en 60-70 talare.

blinka blått om du vill rejsa!

EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
77 Inlägg
4 mars 2008
#34
tycker det ser ut som en 80+-5 iof...

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S

945 Inlägg
4 mars 2008
#35
EinarL skrev:
tycker det ser ut som en 80+-5 iof...

vet i tusan du.....har du vart inne och kollat på bilderna på hans sida?
Titta på inredningen i bilen.
Titta på bilden som är tagen bakifrån.
Kolla formen på skåpsidorna, väldigt välvda.
Titta åxå på gångjärnen till bakdörrarna, utanpåliggande. Har svårt attt tänka mig en sån konstruktion från 80-talet.
Min gisssning är 69- 70 där nånstans.
Men jag kan absolut ha fel.
Senast redigerat av TTTTT (4 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

415 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#36
sir_daniel skrev:
varför tar du inte och bogserar den bara?
sätt i ett fräscht batteri så du har varningsblinkers.
prova att bogserar runt den lite på tomten och kolla så du har BROMSAR (annars blir det jobbigt) sedan är det bara att tuta o köra...

Jag har redan bogserat hem den hahaha big_smile satte dit varnings treangeln och körde bara!


415 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#37
TTTTT skrev:
EinarL skrev:
tycker det ser ut som en 80+-5 iof...

vet i tusan du.....har du vart inne och kollat på bilderna på hans sida?
Titta på inredningen i bilen.
Titta på bilden som är tagen bakifrån.
Kolla formen på skåpsidorna, väldigt välvda.
Titta åxå på gångjärnen till bakdörrarna, utanpåliggande. Har svårt attt tänka mig en sån konstruktion från 80-talet.
Min gisssning är 69- 70 där nånstans.
Men jag kan absolut ha fel.

Årsmodell 1970 big_smile


415 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#38
Jag har inte kunnat kolla i motorn för att första gången jag skulle öppna huven så var det bara att lyfta den. Sen så stängde jag den. Och nu får jag fan inte upp den. Och inte hittar jag någon spärr man ska rycka i. *Jagar gammla ägaren för hjälp* Men han går alldrig att få tag i.


415 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#39
EinarL skrev:
Om du vill veta om kamremmen gått finns det ett lätt sätt att ta reda på det. Om du har en kompis, be honom att sätta handen för avgasröret. Sen vevar du startmotorn. Suger det innåt i avgasröret har kamremmen gått:)

Man tackar så mycket för tipset. Ska testa så fort jag får upp huven
*fyfan vilken pinsamt problem :p*


415 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#40
Har kommit fram till att det är nog kopplingen som är kass. Så det blir till att byta den och sen så ska jag nog få skrotet att rulla HAHAHA. smile



Sök