2226
Sök

Volvo 855 t5 startar inte

10 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej behöver lite hjälp !

Min volvo startar inte , start motorn går igång och batteriet fungerar fint. samma sak hände för 2 veckor sedan men löste sig med ett par timmar i garaget då gick denna igång och jag körde i 1 vecka . nu har den sagt godnatt igen och jag prövade ställa in den i garaget igen, efter 4 dagar i garaget så hoppades jag på start men ingenting händer. provat startkablar och laddat batteriet. kan det vara bränslepumpen(relä) eller något dyrligt .någon som är lite bättre kunnig på detta områda ? skriv gärna
Mvh

Soubee
3 mars 2008
#2
Min gamla 850glt gjorde likadant och då var det så "enkelt" att motorn inte fick ngn bensin och bensinpumpen hade gått sönder!
Köpte då en ny för ca. 2tusen på mekonomen och den pajade efter 4månader igen.

Det du skall tänka på om du skall ta ut den ur tanken och kolla om den funkar så är det inget "bra" resultat då den fungerar oftast om den inte har trycket på sig ifrån tanken så att säga.
Jag kollade det genom att lägga mig och lyssna på den medans min far försökte starta bilen!

10 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#3
jo ska försöka lyssna lite , hoppas att det är relä endå, blir genast ett par kroner billigare då. tack

1 079 Inlägg
3 mars 2008
#4
Bara en chansning men blir det inte så om det är kamaxelgivaren?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

10 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#5
jo det kan det ju också vara ! lite svårt att kolla det bara=(

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 mars 2008
#6
kontakten till kamaxelgivaren är ju glad i att glappa... bara dela kontakten å tvätta lite, kan hjälpa...
Senast redigerat av Xoff (3 mars 2008)


Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
3 mars 2008
#7
Tänder den?

KOllade ALLT typ i sommras med min, kollade kontakten och tvättade av den til kamaxelgivaren, men det hjälpte inte. köpte ny kamaxel givare och då gick den igen, fanns inget annat som jag kunde tänka mig.

stog med en likadan bil bredvid och provade mina saker i den för att se om det va skrot.

men som sagt. kolla kamaxelgivaren

Vilket jävla drag :)

10 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#8
Madhouse skrev:
Bara en chansning men blir det inte så om det är kamaxelgivaren?

ja det kan det var med ! finns ju en del att kolla på .tack

10 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#9
P-G skrev:
Tänder den?

KOllade ALLT typ i sommras med min, kollade kontakten och tvättade av den til kamaxelgivaren, men det hjälpte inte. köpte ny kamaxel givare och då gick den igen, fanns inget annat som jag kunde tänka mig.

stog med en likadan bil bredvid och provade mina saker i den för att se om det va skrot.

men som sagt. kolla kamaxelgivaren

jo får göra det ! tack=)

Eliminator
1 441 Inlägg
3 mars 2008
#10
Ett annat tips, om du har imobilizer så kandet vara den som spökar, min gjorde likadant tillslut startade den inte alls. Kopplade ur den permanent och hade inga problem sedan.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Diktator
433 Inlägg
3 mars 2008
#11
Annars har du väl OBD utag på den? Har du med blinkkod eller kontakt? Har du blinkkoder så är det ju lätt att kolla vad det är. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

260 Inlägg
3 mars 2008
#12
Lånar tråden lite.

Jag har precis samma problem, volvo 850glt 92.
Ibland när jag åker, så kan bilen bara dö som om man vrider på nykeln.
sen trampar jag ner kopplingen och upp igen, då hoppar motorn igång igen.
Men om man står på tomgången och bilen dör så går det inte att starta med startmotorn, den bara står och tuggar.

kan det vara kamaxelgivaren? tycker det vore konstigt om det var soppa problem för motorn "hostar" inte utan bara dör, som om någon trycker på en lysknapp.

MVH

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 mars 2008
#13
Oscarr skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har precis samma problem, volvo 850glt 92.
Ibland när jag åker, så kan bilen bara dö som om man vrider på nykeln.
sen trampar jag ner kopplingen och upp igen, då hoppar motorn igång igen.
Men om man står på tomgången och bilen dör så går det inte att starta med startmotorn, den bara står och tuggar.

kan det vara kamaxelgivaren? tycker det vore konstigt om det var soppa problem för motorn "hostar" inte utan bara dör, som om någon trycker på en lysknapp.

MVH

låter som det är kamaxelgivaren...

Detta är ett jätte vanligt fel på 850 och även x70 (kan tänka mig att det gäller alla äldre vitblockare)


88 Inlägg
3 mars 2008
#14
Man hör när pumpen går när man vrider nycklen . Och vill man dubbel kolla om man är osäker kan man trycka på ventilen på railsen (stavning) ochta ögon det kan komma mycket om man inte är försiktig det ska ju va några bar smile
Senast redigerat av Sjodda (3 mars 2008)


Servicetekniker
235 Inlägg
3 mars 2008
#15
Lätt o kolla om du har bränsletryck. Ute i änden på bränslebryggan på vänster sidan sitter det en liten ventil skruva av hatten o tryck in ventilen med en mejsel sprutar det soppa så har du ju bränsle i alla fall.

mvh ralle

Team Chevy740

143 Inlägg
4 mars 2008
#16
Det här låter väldigt bekant. Har varit med om exakt samma sak för en vecka sen. Använde bilen på morgonen, körde ca 500 m o parkerade. 30 min senare så gick bilen inte igång, alltså startmotorn gick men bilen tände inte.

Kollade stiftena, ingen gnista.
Tändspolen hade matningsspänning.
Provade att byta impulsgivaren på svänghjulet (kopplar man ur den så deaktiveras tändsystemet)
Tvättade alla möjliga kontakter utan resultat.
Böt fördelarlocket och stift.

Hade fortfarande ingen gnista + att jag hade provat med reservnyckeln så jag drog in bilen till verkstaden.
Hade jag bytt kamaxelgivaren så hade problemet varit löst. Ganska lätt att byta själv, går inte att sätta fel.
Kostar runt 1100-1400 spänn beroende på var man köper den.
Vanlig volvosjukdom på 850 att kamaxelgivaren lägger av.

Hoppas det löser sig, frustrerande när man inte hittar felet.


Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
4 mars 2008
#17
Mccoy skrev:
Det här låter väldigt bekant. Har varit med om exakt samma sak för en vecka sen. Använde bilen på morgonen, körde ca 500 m o parkerade. 30 min senare så gick bilen inte igång, alltså startmotorn gick men bilen tände inte.

Kollade stiftena, ingen gnista.
Tändspolen hade matningsspänning.
Provade att byta impulsgivaren på svänghjulet (kopplar man ur den så deaktiveras tändsystemet)
Tvättade alla möjliga kontakter utan resultat.
Böt fördelarlocket och stift.

Hade fortfarande ingen gnista + att jag hade provat med reservnyckeln så jag drog in bilen till verkstaden.
Hade jag bytt kamaxelgivaren så hade problemet varit löst. Ganska lätt att byta själv, går inte att sätta fel.
Kostar runt 1100-1400 spänn beroende på var man köper den.
Vanlig volvosjukdom på 850 att kamaxelgivaren lägger av.

Hoppas det löser sig, frustrerande när man inte hittar felet.

1100:- på mekonomen gav jag.

känner igen min bil i din där big_smile

jag skulle nog kunna sätta min skalle på att det är kamaxelgivaren

Vilket jävla drag :)

260 Inlägg
4 mars 2008
#18
är det svårt att byta kamaxelgivare? vart sitter den? och finns det nån felkod som man kan kolla om det är den som är paj? MVH

60 Inlägg
4 mars 2008
#19
sjbm skrev:
Hej behöver lite hjälp !

Min volvo startar inte , start motorn går igång och batteriet fungerar fint. samma sak hände för 2 veckor sedan men löste sig med ett par timmar i garaget då gick denna igång och jag körde i 1 vecka . nu har den sagt godnatt igen och jag prövade ställa in den i garaget igen, efter 4 dagar i garaget så hoppades jag på start men ingenting händer. provat startkablar och laddat batteriet. kan det vara bränslepumpen(relä) eller något dyrligt .någon som är lite bättre kunnig på detta områda ? skriv gärna
Mvh

Du kan börja med att kolla om alla kablar e som det ska..kablarna från startmotorn. . och sen kan du även kolla om du får in bränsle in i motorn. . Kolla även fördelaren och tändstiften. . Det kommer säkert på din Volvo och börja rulla igen smile


10 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#20
NU starartar volvon fint ! och har aldrig gått bättre ! byte av soppa pumpen (inte billigt) och nya turbotändstift gjorde gott,, tack för alla svar grabbar smile


Sök